Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metody aktywne służące integracji klasy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 23381 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

mgr Janina Ziółkowska
Szkoła Podstawowa Nr 25
54-611 Wrocław
ul. Stanisławowska 38/44

Metody i techniki aktywizujące w kształceniu zintegrowanym
służące integracji wg Jadwigi Krzyżewskiej

W nowoczesnych modelach nauczania w centrum zainteresowania jest uczeń, którego wspiera nauczyciel stwarzający ciekawe pomysły dydaktyczne, dzięki którym może się on wszechstronnie się rozwijać.

Metody i techniki integracyjne
Aby uczniowie dobrze i bezpiecznie się czuli w grupie, bez obawy i lęku rozwijali się, w przyjaznej atmosferze akceptowali siebie i swoich rówieśników to wówczas należy sięgnąć do metod integracyjnych. Wywodzą się one z pedagogiki zabawy, dlatego przy ich wykorzystaniu trzeba przestrzegać następujących zasad: zapewnić dobrowolność uczestnictwa, stosować różnorodne środki wyrazu, uwzględnić między uczestnikami komunikację rzeczową i emocjonalną oraz unikać rywalizacji.
1. WRZUĆ STRACH DO KAPELUSZA - metoda wpływająca na poczucie bezpieczeństwa, budująca wzajemne zaufanie, ucząca akceptacji i prawidłowej komunikacji, a przede wszystkim integrująca grupę.
Uczniowie siedzą w kręgu lub przy wspólnym stole i indywidualnie na karteczce kończą rozpoczęte zdanie „W tej grupie boję się, że...”. Następnie zebrane kartki wkłada się do kapelusza i je miesza. Po tej czynności każdy uczeń losuje dowolną kartkę i głośno odczytuje jej treść, próbuje wczuć się w rolę obaw autora. Na koniec można porozmawiać na temat napisanych zdań lub ćwiczenia.
2. KWIAT GRUPOWY - metoda stwarzająca okazję do wzajemnego poznania się. Ułatwia wzajemną komunikację w grupie i tworzy sympatyczny klimat.
Klasę dzielimy na grupy. Każda grupa otrzymuje kartkę z narysowanym środkiem kwiatu. Każdy uczeń dorysowuje jeden płatek i wpisuje w nim swoje inicjały. W następnej kolejności wymieniają informacje o sobie, np. co lubią robić w wolnym czasie i informacje umieszczają w swoim płatku. Potem wyszukują podobieństwa i w środek wpisują czynność, która się powtarza, czyli jest cechą charakterystyczną dla grupy. Na koniec każda grupa prezentuje swoje wyniki pracy.
3. WYSPA - metoda doskonaląca kontakty interpersonalne i pobudza aktywność twórczą.
Aby zastosować tę metody należy przybliżyć uczniom pojęcie „wyspy”. Następnie rozdać małe, kolorowe kartony, na których narysują swoją wysp i zaznaczą granice. Kolejnym zadaniem będzie narysowanie atrakcji znajdujących się na wyspach zgodnie z nadanymi nazwami. Potem każdy uczestnik opowie o niezwykłościach znajdujących się na jego wyspie w taki sposób, żeby zainteresować nią swoich kolegów. Na zakończenie mogą łączyć je w archipelagi ze względu na nazwy, atrakcje, itp. Można także wklejać je na niebieskie arkusze symbolizujące morze lub tworzyć dowolne połączenia, które zaproponują uczniowie.
4. ĆWIERĆLAND – metoda oparta jest na bajce o czterech krajach, tzw. landach. Świetnie nadaje się tam, gdzie integracja jest priorytetową sprawą w sensie społecznym i treści programowych.
Klasę należy podzielić na cztery grupy za pomocą kartek w kolorze czerwonym, żółtym, niebieskim i zielonym. Następnie poprosić uczniów, aby nazajutrz do szkoły przyszli do szkoły ubrani w garderobę w wylosowanych kolorach (mogą być niektóre elementy garderoby). W następnym dniu nauki otrzymują kartoniki w odpowiadających im kolorach, które są nazwane paszportami. Ich zadaniem jest namalowanie własnego zdjęcia i wpisanie własnego imienia i nazwiska. Następnie wg określonego podziału tworzą własne państwa, które dekorują zgodnie z własnymi barwami (mogą być balony, bibuła, kwiaty, itp.) i układają program narodowy (tańce, hymn, śpiew, wiersze). Po prezentacji mają wykonać jadłospis potraw narodowych i przedstawić go pozostałym. Potem mieszkańcy poszczególnych landów powinni się wymienić swoimi barwami (bibuły, wstążki, balony), aby stać się kolorowymi i barwnymi narodami. Na zakończenie ustawiamy zaczarowane pudełko z podwójnym dnem (na spodzie są cukierki) po to, żeby uczestnicy wrzucali do niego rekwizyty (paszporty, dekoracje) i pomyśleli o jakimś życzeniu. Finałem spotkania są wspólne „czary” i mieszanie kolorów oraz słodki poczęstunek.
Opracowala Janina Ziółkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie