Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zaburzenia zdolności matematycznych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2572 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Dyskalkulia rozwojowa to specyficzne zaburzenia zdolności matematycznych, manifestujące się kłopotami w wykonywaniu prostych działań, czy też tworzeniu mniej lub bardziej złożonych układów przestrzennych.
     Często się zdarza, że dziecko, które nie radzi sobie z matematyką jest określane jako, „pozbawione zdolności matematycznych”, lub co więcej „mało zdolne”. W wielu przypadkach rzeczywiście jego trudności uwarunkowane są niskim poziomem rozwoju umysłowego. Mogą jednak pojawić się również u dzieci rozwiniętych prawidłowo.
     Najczęściej trudności w nauce matematyki są wybiórcze i dotyczą tylko niektórych sfer „matematycznego myślenia”. W przypadku zupełnego braku możliwości matematycznych dziecka mówi się o akalkulii, jest to cięższa odmiana dyskalkulii. Przy niewielkim uszkodzeniu wszystkich składowych matematycznych zdolności mówimy o oligokalkulii, zaś przy obniżaniu, lub zaniku owych zdolności w wyniku choroby psychicznej o parakalkulii. Podobnie jak pozostałe deficyty rozwojowe (dysleksja, dysgrafia, dysortografia) dyskalkulia może mieć charakter wrodzony, a może być nabyta w toku błędów dydaktycznych we wczesnym dzieciństwie.
     Zanim dziecko zostanie określone jako „osoba z dyskalkulią”, należy dokładnie rozpoznać charakter i ewentualne podłoże jego kłopotów z matematyką. Bardzo często dzieci mają problemy z rachunkami, bo zostały zaniedbane w sensie edukacyjnym we wczesnym dzieciństwie. Niejednokrotnie kłopoty z matematyką mają dzieci z dysleksją, ale wynika to bardziej z trudności, jakie napotykają przy czytaniu poleceń, aniżeli z rzeczywistego braku uzdolnień z tego przedmiotu. Niektóre dzieci po prostu nie lubią liczenia, co rzutuje na ich wyniki w nauce. Niechęć ta ustępuje, jeżeli nauczyciel odpowiednio podejdzie do nich i zechce okazać im pomoc. Nie wymagają przy tym pomocy ze strony specjalistów.
     Zaburzenia zdolności matematycznych można sklasyfikować następująco:

  1. Dyskalkulia werbalna, czyli trudności w słownym wyrażaniu pojęć matematycznych, w tym liczb i symboli działań.
  2. Dyskalkulia praktognostyczna, polegająca na trudnościach w manipulowaniu przedmiotami narysowanymi na papierze, na ekranie komputera, czy trzymanymi dłońmi.
  3. Dyskalkulia leksykalna, manifestująca się zanikiem, lub znacznym ograniczeniem możliwości czytania symboli matematycznych.
  4. Dyskalkulia graficzna, czyli brak, lub znaczne ograniczenie umiejętności zapisu symboli matematycznych.
  5. Dyskalkulia ideognostyczna, która objawia się brakiem zdolności do zrozumienia pojęć i pewnych zależności matematycznych, występujących zwłaszcza w działaniach; tacy ludzie nie potrafią w pamięci wykonać najprostszego dodawania czy odejmowania, a w skrajnych wypadkach nie wiedzą jaką liczbę zapisali.
  6. Dyskalkulia operacyjna, która polega na braku możliwości wykonywania operacji matematycznych, a więc wyklucza rozwiązywanie przez osobę na nią cierpiącą bardziej złożonych zadań.
Diagnoza dyskalkulii

     Obecnie istnieje szereg metod do badań dzieci i młodzieży w różnym wieku pod kątem ich trudności z matematyką. W Polsce szereg testów opracowała pani prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. Są one przydatne do badania „matematycznego poziomu” dziecka w różnym wieku. W klasach 0 i I prof. Gruszczyk-Kolczyńska proponuje ocenę sposobu, w jaki dziecko zabiera się do liczenia w zakresie 10. A wiec czy nie liczy dwa razy tego samego elementu oraz czy nie pomija pewnych elementów w dodawaniu czy w odejmowaniu. Bardzo ciekawy jest „test z patyczkami”, w którym chodzi o ułożenie patyczków od najmniejszego do największego, lub odwrotnie. Można tu sprawdzić czy dziecko jest już na poziomie myślenia operacyjnego. „Test” ten jest bardzo pomocny, zwłaszcza w pierwszej klasie szkoły podstawowej. Jeśli dziecko w tym wieku wykazuje brak „możliwości operacyjnych” to znaczy, że wymaga pomocy. Jednym z najprostszych testów, który może być wykonywany już w klasie „0”, jest „test dwóch kulek plasteliny”. Polega on na tym, że jedna kulka pozostaje w pierwotnej postaci, a drugą kulkę rozpłaszcza się na placek. Dziecko musi ocenić, czy ilość plasteliny pozostała taka sama, czy nie. Są to bardzo proste metody i każdy opiekun ma możliwość w ramach zabawy zobaczyć, jak dziecko radzi sobie z prostymi zadaniami.
     Inny test prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej pozwala sprawdzić posiadaną wiedzę matematyczną dziecka. W jego zakres wchodzą cztery podstawowe działania matematyczne, proste operacje na zbiorach oraz rachuba czasu.
     Dla dzieci starszych, w wieku od 8 do 14 lat, stosowany bywa test „Kalkulia 3” Ladislava Kosca. Sprawdza on, czy dziecko dostrzega przestrzenne podobieństwa. W podobnym duchu utrzymany jest test figur złożonych Reya Osterrithala. Dziecko ogląda tutaj ciąg figur geometrycznych, który musi odtworzyć z pamięci. Jeśli zrozumie „klucz” w jaki sposób figury powstawały, odtworzy je bez problemów.
     Prawidłowa diagnoza powinna być ponadto poparta badaniami lekarskimi i konsultacją psychologiczną.

Metody przezwyciężania dyskalkulii

     W zetknięciu z prawdziwą dyskalkulią u uczniów nauczyciele często są bezradni. Aby móc stwierdzić jakiej natury są problemy ucznia, należy zdawać sobie sprawę co warunkuje powodzenie dziecka w nauce. Po pierwsze dziecko w klasie „0”, czy „I” powinno posiadać niezbędny poziom myślenia operacyjnego (poziom operacji konkretnych), aby mogło bez przeszkód uczyć się dalej. Według badań prof. Gruszczyk-Kolczyńskiej w tym wieku powinno umieć dodawać i odejmować w zakresie 10 oraz tworzyć proste układy przestrzenne. Ponadto bardzo ważna jest koordynacja wzrokowo-ruchowa oraz sprawność manualna. W przypadku jakichkolwiek dysfunkcji w tym zakresie mogą pojawić się trudności w rozumieniu matematyki. Istotne znaczenie ma też odporność dziecka na stres. Dziecko, które szybko zniechęca się w sytuacjach dla siebie trudnych, może szybko stracić zapał do matematyki.
     O powodzeniu w przezwyciężaniu zaburzeń zdolności matematycznych decyduje przede wszystkim czas zgłoszenia dziecka do poradni. Czym wcześniej to następuje, tym lepiej, gdyż łatwiej uczyć od podstaw pewnych technik radzenia sobie z trudnościami aniżeli przezwyciężać nabyte złe nawyki i dodatkowo nadrabiać z dzieckiem kilkuletnie zaległości w programie szkolnym.
     Ważną rolę odgrywa również sytuacja dziecka w domu i w szkole. Dziecku akceptowanemu znacznie łatwiej borykać się z dyskalkulią i odbywać ćwiczenia redukcyjne niż dziecku, które czuje się niepotrzebne. Duże znaczenie ma również ścisła współpraca z rodziną. Pewne ćwiczenia można wykonywać z dzieckiem w domu. Dobrze, gdy rodzice są chętni i znajdują na nie czas.

Literatura:
  1. Ladislav Kosc: „Psychologia i patopsychologia zdolności matematycznych”, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1982.
  2. Jean Piaget: „Mowa i myślenie u dziecka”, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1992.
  3. E. Gruszczyk-Kolczyńska: „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki”
Opracowała: mgr Dorota Krochmal
nauczycielka matematyki
w Zespole Szkół w Siewierzu

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie