Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczyć się każdy może...

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2830 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
im. Zbigniewa Herberta
w TRZEBIATOWIE

UCZYĆ SIĘ KAŻDY MOŻE ...
( materiały pomocne w nauce )

Uczenie się

to proces prowadzący do pewnych zmian,
względnie trwałych, w sposobie myślenia,
odczuwania i działania
- J.J. GUILBERT –
Trzebiatów 2004

I. Czynniki ułatwiające uczenie się.
  1. Zainteresowanie:
    ułatwia uczenie się i zapamiętywanie, wpływa na szybkość i trwałość uczenia się i zapamiętywania
  2. Koncentracja uwagi:
    pozwala na szybkie zapamiętywanie materiału, dłuższa koncentracja jest niemożliwa bez zainteresowania
  3. Wola:
    ułatwia koncentrację uwagi i zmniejsza zmęczenie
  4. Zrozumienie:
    tekst zrozumiały zapamiętywany jest lepiej, łatwiej jest się go uczyć
  5. Zapamiętywanie:
    technika zapamiętywania służy umiejętności opanowania pamięciowego także mniej interesujących przedmiotów
      Przystępując do nauki lepiej być osobą zdrową niż chorą, wyspaną, wypoczętą, nie przejedzoną i nie głodną, napojoną i bez opasek uciskowych na ciele ( ciasnego ubrania, pasków itp.), bo zakłócają prawidłowe krążenie krwi.
     Ospałość, ociężałość i zniechęcenie można łatwo usunąć biorąc chłodny prysznic. Dobry nastrój i zainteresowanie pojawią się, kiedy umocnisz się w przekonaniu o swojej wartości ( np. jestem osobą zdolną, lubię się uczyć i lubię siebie ). Ale to wszystko nic nie da, jeśli będziesz myśleć o wielce interesujących możliwościach spędzenia czasu zamiast uczenia się.
Rozproszenie uwagi jest Twoim wrogiem nr 1.
      Dlatego naucz się ćwiczeń koncentracyjnych i stosuj je, kiedy zajdzie potrzeba.
Przydadzą ci się nie tylko do nauki, ale także w późniejszej pracy zawodowej.

II. Ćwiczenia zwiększające koncentrację uwagi.

Ćwiczenie " Kółko".
     Na kwadratowej kartce białego papieru narysuj w środku kółko o średnicy 5 cm i zamaluj je starannie na czarno. Oprzyj o coś tę kartkę np. na stole naprzeciwko ciebie tak, aby kółko było dokładnie naprzeciwko twoich oczu ( nie niżej i nie wyżej ) w odległości około pół metra. Usiądź z wyprostowanym kręgosłupem i zacznij wpatry - wać się w czarne kółko. Po upływie ok. 15 – 25 sekund zobaczysz świetlistą aureolę wokół kółka. Teraz skoncentruj swoją uwagę już tylko na aureoli. Jeśli oczy zaczną łzawić – przerwij ćwiczenie na moment – po czym zacznij od nowa.

Ćwiczenie " Świeca".
      W odległości około pół metra od swoich oczu umieść dokładnie naprzeciwko zapaloną świeczkę. Wpatruj się w nią przez chwilę, aż wyda ci się, że zapamiętałe(a)ś kształt płomienia. Teraz zamknij oczy, przyciśnij lekko palcami powieki i spróbuj skoncentrować uwagę na wyobrażeniu tego płomienia. To trudne, szybko zapomnisz obserwowany przed chwilą obraz. Wobec tego otwórz oczy, znów spójrz na płomień zapamiętaj i po zamknięciu oczu wyobraź sobie jak wyglądał. Powtórz tę procedurę trzy razy.

Ćwiczenie " Punkt".
     Usiądź wygodnie w ciszy i samotności. Wybierz na ścianie jeden punkt (np.obraz, kontakt, plamę itp.) i wpatruj się tylko w ten punkt przez ok. 4 minuty. Jednocześnie postaraj się wyrzucić z głowy wszystkie inne myśli, skoncentrować się tylko na wy - branym punkcie. Zobaczysz jakie to trudne, jak natłok różnych myśli będzie utrudniał ci skupienie uwagi. Ale za czwartym, piątym, ósmym razem uda ci się na pewno. Umiejętność koncentracji przynosi znakomite efekty podczas uczenia się .

III. Jak czytać i notować, żeby zapamiętać ?

     Do nauki szkolnej wykorzystujesz różne książki. Jeśli chcesz dobrze opanować dane zagadnienie postępuj według poniższych wskazówek :
  1. Zgromadź całą literaturę potrzebną ci do danego tematu.
  2. Zapoznaj się z treścią pobieżnie zanim zaczniesz uważnie czytać: przeczytaj śródtytuły, spis treści, streszczenie, tekst wytłuszczony. Zorientuj się o co chodzi, aby stworzyć sobie w głowie rodzaj mapy nowych znaczeń, w której następnie umieścisz treści szczegółowe ( nigdy odwrotnie ! ). Nieznane dotąd informacje nie mogą wpadać w pustkę, bo zgubią się w niej.
  3. Sformułuj naczelną myśl, której będziesz podporządkowywać dalszą lekturę.
  4. Zastanów się jakie masz własne refleksje na temat przerzuconego pobieżnie tekstu. To co ci przychodzi na myśl jest ważne, nie lekceważ tego !
  5. Czytaj uważnie, nie za szybko i aktywnie – myśląc, podkreślaj ważniejsze kwestie ołówkiem lub ( jeśli druk należy do ciebie ) znacznikiem, stawiając wykrzykniki, znaki zapytania, wpisując drobne uwagi.
  6. Notuj oddzielnie wszystko to, co wydaje ci się ważne, co cię zastanawia, z czym się trochę nie zgadzasz lub co uważasz za kompletny nonsens.
  7. Wyraźnie zaznaczaj w notatkach ważne treści, które twoim zdaniem są niezbędne do zapamiętania w takiej właśnie formie – może kolorem długopisu lub wielkością liter ?
  8. Naszkicuj konspekt w postaci planu czy spisu treści lub np. w postaci mapy znaczeń ( inaczej: mapy myśli ) po co najmniej dwukrotnym przeczytaniu tekstu.
  9. Mapę znaczeń przygotuj np. tak :
         Na arkuszu formatu A3 w środku umieść koło w kolorze czerwonym, a w ramach dużymi drukowanymi literami temat; następnie zrób tyle odgałęzień, o ilu kwestiach w ramach danego tematu będziesz mówić i zaznacz je kółkami w innych kolorach, wpisując wewnątrz podtematy ( też wyraźnie drukowanymi literami ). Od kółka poprowadź tyle odgałęzień tematycznych ile uważasz za konieczne.
     Dbaj o to, aby używać kolorów z sensem, tzn., aby ta sama barwa była stosowana do zagadnień powiązanych ze sobą. Używaj w mapie symboli : strzałek, wykrzykników, znaków zapytania. Zamieszczaj zabawne rysunki, które utrwalą ci daną myśl. Wymyśl sposób na oznaczenie własnych uwag krytycznych. PISZ WYRAŹNIE.

IV. Jak uczyć się i powtarzać żeby zapamiętać ?
     Jest wiele technik pomocnych w różnych fazach nauki. Zapoznamy cię z wieloma osiągnięciami w tej dziedzinie, w tym z najnowszymi.
  • Ucz się po sobie różniących się przedmiotów, np. humanistyczne przedzielaj ścisłymi lub odwrotnie. Nie ucz się razem podobnych przedmiotów, np. fizyki i chemii lub angielskiego i niemieckiego. Informacje będą na siebie zachodzić, co spowoduje zniekształcenia i utrudni zapamiętanie.
  • Zaczynaj naukę od najtrudniejszego dla ciebie materiału, żeby mieć go " z głowy" jak najszybciej i żeby w miarę rosnącego zmęczenia było ci łatwiej.
  • Ćwicz pamięć, np. ucząc się wierszy. Rzadko kto ma wspaniałą pamięć, na szczęście można ją udoskonalić.
  • Pamiętaj, że dobrze zapamiętasz , jeśli chcesz zapamiętać, a nie wmówisz sobie, że to: nudne, głupie, bez sensu i w ogóle ci się nie chce. Z takim nastawieniem nie zabieraj się do nauki, bo w głowie nic nie zostanie mimo powtarzania. Zastąp zwrot : " muszę się nauczyć" słowem " chcę to zapamiętać". To sztuczka, której celem jest zmniejszenie lub wyeliminowanie twojego wewnętrznego oporu przed nauką. Uświadom sobie wszystkie korzyści ( także długofalowe, np. skończenie szkoły ), jakie odniesiesz z przyswojenia sobie tego materiału.
  • Ucz się, będąc w dobrym nastroju. Zapamiętasz wtedy lepiej, szybciej i trwalej. Nauka w stanie złości, smutku, lęku, przygnębienia czy zmęczenia nie ma sensu.
  • Odwołuj się do swoich wielu " mocnych stron" – i nie dopuszczaj do świadomości myśli o braku zdolności, lenistwie, tępocie, słabej pamięci, złym nauczycielu. Wytwórz w sobie przekonanie, że uda ci się, potrafisz, jesteś w stanie, dasz sobie radę.
         Jeśli myślisz, że jest inaczej – zastanów się kto i dlaczego wytworzył w tobie to przeświadczenie – i najlepiej odrzuć je jako cudze. Nie ma powodu, żeby cudza opinia o tobie przeszkadzała ci w nauce. Na zasadzie dobrze znanej w psychologii tzw. "samo spełniającej się przepowiedni"- naprawdę nauczysz się wszystkiego, czego chcesz. Jeśli natomiast wmówisz sobie, że czegoś nie osiągniesz, to rzeczywiście tak się stanie i to nie z przyczyn magicznych, tylko dlatego, że włożysz w to mniej wiary, uwagi, energii, wysiłku i umiejętności.
  • Ucz się o tej samej porze dnia, kiedy nauka najlepiej wchodzi do głowy, pamiętając, że przez noc mózg uporządkuje informacje, które rano odtworzysz bez trudu.
    Dlatego nie ucz się np. tuż przed klasówką, tylko najpóźniej poprzedniego dnia wieczorem, twój umysł musi mieć czas, żeby posegregować informacje.
  • Ucz się przy pomocy wielu zmysłów ( polisensorycznie ) – patrząc, słuchając, dotykając, notując ( ściągawki mają jednak sens! ), także w postaci map znaczeń, rysując, chodząc ( będąc w ruchu ), wyobrażając sobie obrazy skojarzone z treścią materiału, podśpiewując na temat, kłócąc się z kimś na dany temat, tłumacząc to coś komuś – ślady pamięciowe pojawiają się w wielu miejscach twojego mózgu, dlatego zapamiętanie będzie trwalsze.
  • Używaj do zapamiętywania rytmu i rymu, najlepiej zabawnego – uruchomi się twoja prawa półkula mózgu, wspomagając w nauce lewą.
  • Najlepiej zapamiętuje się początek i koniec tego, czego się uczysz, dlatego środek wymaga z twojej strony szczególnej uwagi, zwłaszcza, gdy są tam najważniejsze rzeczy do zapamiętania.
  • Ucząc się twórz logiczne powiązania między częściami materiału. Sprawdź – sylab bezsensownych zapamiętasz znacznie mniej niż fragmentów prozy czy poezji. Ucząc się słówek z języka obcego, zapamiętuj je tematycznie, np. wizyta u przyjaciół, wystrój wnętrz, komunikacja, gastronomia, zakupy, pogoda, pory roku, miesiące, kolory, itd. Nigdy nie ucz się czegoś czego nie rozumiesz – to kompletna strata czasu ( zapomnisz szybko ), a dodatkowo nauka zmęczy cię i zniechęci.
  • Pamiętaj – bez powtarzania marnujesz swój własny czas i trud uczenia się. Połączenia, które łatwo możesz wytworzyć w mózgu powtarzając – nie zachodzą. Nie masz szansy utrwalić materiału.
  • Ucz się i powtarzaj metodą całościowo – częściowo – całościową : przeczytaj całość, potem jeszcze raz z podkreślaniem ważnych kwestii, podziel tekst na sensowne części i powtarzaj każdą z nich, aż do pełnego zrozumienia i zapamiętania. Po opanowaniu pierwszej przechodź do następnej, tworząc pomosty logiczne między partiami materiału – przy powtarzaniu następnej części zawsze zaczynaj od końcówki poprzedniej. Po dniu przerwy, kiedy dasz swojemu mózgowi szansę na uporządkowanie materiału powtórz całość.
  • Powtarzając rób przerwy, nie dopuszczając do znużenia, złości i przemęczenia, bo to obniży ci skutecznie motywację do nauki. Przerwy krótkie wypełniaj aktywnością fizyczną, dłuższe – przeznacz na relaks lub sen. I w ogóle nie narzucaj sobie zbyt ostrego reżimu nauki, bo zmęczysz i zniechęcisz się niepotrzebnie na dłużej.
  • Powtarzaj naukowo – tzn. przeglądaj materiał tuż przed pierwszym zapomnieniem zapamiętanych już informacji. Pierwsza powtórka powinna nastąpić po godzinie nauki ( naprawdę ! ), ale tylko przez 5 minut. Po 24 godzinach powtórz materiał przez 3 minuty, dzięki czemu utrwalisz go mniej więcej na tydzień. Po 7 dniach powtarzaj przez 2 minuty, a po miesiącu – przez minutę. Stosując tę procedurę wprowadzisz to, czego chcesz się nauczyć, do pamięci trwałej.
  • Stosuj techniki "haków pamięciowych" – jeśli już musisz nauczyć się czegoś twoim zdaniem, niedostatecznie powiązanego logicznie. Technika ta opiera się na tzw. systemie skojarzeniowo – wyobrażeniowym. Aby go opanować zapoznaj się najpierw z głównymi zasadami kojarzenia mnemotechnicznego ( mnemotechnika – to sposoby ułatwiające zapamiętywanie ).
    Główne zasady kojarzenia mnemotechnicznego to :
    • wyobrażanie sobie skojarzeń na drodze polisensorycznej czyli – jak już wiemy - przy współdziałaniu różnych zmysłów : wzroku, węchu, słuchu, smaku, dotyku, kinestezji czyli świadomości pozycji i położenia ciała w przestrzeni. Im więcej zmysłów zaangażujesz w proces zapamiętywania, tym bardziej plastyczne będzie dane wyobrażenie ( przez co łatwiejsze do przypomnienia ).
    • wyobrażanie sobie skojarzeń zabawnych, pełnych humoru, dowcipnych
    • wyobrażanie sobie rzeczy do zapamiętania w formie przejaskrawionej, skontrastowanej z inną partią materiału, nie przeznaczoną do zapamiętania
    • nadawanie rzeczom do zapamiętania porządku, kolejności, numerów
    • używanie wszelkich możliwych kolorów dla lepszego zapamiętania
    • stosowanie rymów i rytmu
    • zastępowanie schematycznych symboli nowym
    • używanie motywów baśniowych, muzycznych, tajemniczych
    • używanie miłych, sympatycznych, pozytywnych skojarzeń
    Np.:
    skojarzenia rzeczowników z liczbami
    1 ( raz ) - głaz 4 ( cztery ) – sery
    7 ( siedem ) – krem 2 ( dwa ) – drwa
    5 ( pięć ) - rtęć 8 ( osiem ) – prosię
    3 ( trzy ) – bzy 6 ( sześć ) – jeść
    9 ( dziewięć ) - skręć
V. Jak poprawnie pisać wypracowania ?
     Nawet, jeśli jesteś osobą wyjątkowo utalentowaną w tym względzie skorzystaj z doświadczeń setek osób, które napisały tysiące dobrych wypracowań .
Oto główne zasady :
  • Zacznij pisać co najmniej 2-3 dni przed oddaniem nauczycielowi.
  • Zapisz tytuł, a pod spodem wszystkie nasuwające ci się skojarzenia.
  • Zanotuj plan wypracowania z wypunktowaniem, co ma być zawarte w początku, rozwinięciu i zakończeniu. Musisz wiedzieć jakim naczelnym tezom chcesz podporządkować swoje wypracowanie i co chcesz wykazać. Bałagan w tekście odzwierciedla bałagan w głowie.
  • Skupiaj się wokół zasadniczych zagadnień i ilustruj je przykładami. Nie pisz wszystkiego co wiesz – musisz dokładnie wiedzieć dlaczego coś piszesz. W natłoku danych łatwo zgubić sens. Unikaj zbyt wielu dygresji.
  • Porozmawiaj z kimś, kogo lubisz i cenisz o tym co chcesz napisać i dlaczego.
  • Nie obrażaj się na rozmówcę, jeśli będzie miał inne zdanie niż ty – słuchaj !
  • Korzystaj ze słownika ortograficznego, encyklopedii i wszelkich materiałów mogących wzbogacić twój tekst.
  • Nie pisz rzeczy, których sam(a) nie miał(a)byś ochoty przeczytać. Nie nudź.
  • Pisz swoimi słowami, najpierw na brudno – nie będziesz się bać.
  • Nie oszukuj, ściągając tekst z książki. Jeśli cytujesz – zaznacz to cudzysłowem.
  • Pisz logicznie, i tak, aby każde następne zdanie wynikało z poprzedniego. Sprawdź pod tym kątem cały już napisany tekst.
  • Pisz zrozumiale, jakby odbiorcą miał być analfabeta. Nie zakładaj, że nauczyciel wie z góry co chcesz mu powiedzieć.
  • Stosuj akapity ( wcięcia w tekście ), gdy zakończyłe(-a)ś już jakąś myśl i zaczynasz pisać o czym innym.
  • Nie używaj słów, których nie rozumiesz !
  • Staraj się myśleć samodzielnie, nie powtarzając obiegowych opinii. Twoja głowa warta jest tyle samo co inne, które zaczęły być uczonymi głowami, kiedy zaczęły samodzielnie myśleć.
  • Szukaj rzetelnych argumentów na poparcie swojego oryginalnego stanowiska – nie jest takim argumentem zwrot : " bo ja tak uważam" lub " bo moja mama tak sądzi".
  • Po napisaniu tekstu sprawdź go 2 razy i popraw błędy ( zawsze jakieś są ).
  • Pisz wyraźnie i zostawiaj marginesy z góry, dołu, z prawej i lewej strony kartki.
VI. Jak wygłaszać referat ?

     To trudna sztuka, ale na pewno możesz ją opanować. Zapoznaj się z regułami, pozwalającymi odnieść sukces :
  • Referatu nie wolno czytać, bo słuchacze umrą z nudów. Przeczytaj wcześniej kilkakrotnie własny tekst lub naucz się go na pamięć. Twoim zadaniem jest swobodnie przemawiać i reagować na zachowanie audytorium ( objawy niezrozumienia, zmęczenia, zniechęcenia, szczególnego zainteresowania ), co nie byłoby możliwe przy skupieniu uwagi na czytanym tekście. Możesz co pewien czas zaglądać do konspektu, mapy znaczeniowej, czy tekstu, ale niech ci to nie przeszkadza w mówieniu.
  • Na początku wystąpienia – jeśli masz tremę – nie wahaj się przyznać do tego. Nie tracisz twarzy, raczej zyskasz sympatie ( zbliża ludzi to, co sami często przeżywają ), a ponadto część twojego napięcia zniknie, bo nie musisz już udawać osoby całkowicie odpornej na stres. Powiedz np.: " nie mam doświadczenia i trochę się boję jak wypadnę".
  • Potem podaj temat i ogólnie przedstaw o czym będzie mowa oraz postaraj się zainteresować słuchaczy, mówiąc o korzyściach z wysłuchania ciebie. Zrób fascynującą dla wszystkich zabawę z czegoś co początkowo może wydawać się nudne nawet tobie.
  • Pamiętaj o poczuciu humoru. Uśmiechnij się czasem. Jeśli przytaczasz anegdoty lub żartujesz – to zawsze na temat i w dobrym guście.
  • Mów zrozumiałym polskim językiem, klarownie przedstaw " co autor(ka) miał(a) na myśli", przetłumacz z języka czasem trudnego na powszechnie zrozumiały. Nie próbuj mówić mądrze, mów jasno ! Nigdy nie używaj słów, których nie rozumiesz. Wyjaśniaj wszystkie nowe terminy.
  • Tak długo pracuj nad przygotowaniem referatu, aż wszystko stanie się proste dla ciebie. Najlepszym sprawdzianem czy ty coś rozumiesz jest informacja od kogoś, komu to tłumaczysz, że rozumie cię.
  • Pytaj, czy czegoś nie trzeba powtórzyć, czy są pytania, wątpliwości ( 1 wystąpienia )
  • Stosuj różnorodne formy przekazu ( zapamiętujemy tylko 10% tego co czytamy, 20% tego, czego wysłuchaliśmy, 30% tego co oglądaliśmy, 50% tego co dotarło kanałem wzrokowym i słuchowym i aż 70% tego, o czym swobodnie rozmawialiśmy podczas zajęć typu aktywizującego. Dlatego wciągaj słuchaczy do rozmowy jak najczęściej !
  • Mów spokojnie, nie za wolno i nie za szybko. Moduluj głos. Nie bój się.

  1. Należy zorientować się co się umie, a czego nie umie.
         Można w tym celu wykorzystać karteczki wielkości 1 kartki zeszytowej z pytaniami z danego przedmiotu ( jest to swoisty teleturniej ) – kartki należy pomieszać i wyciągać po kolei próbując odpowiedzieć na postawione pytania. Jeżeli odpowiedź jest prawidłowa, można na kartce napisać +, jeżeli gorsza to np.: 0, a przy złej -. Przy powtarzaniu należy większą uwagę zwrócić na zagadnienia z minusem, mniejszą na 0, a najmniejszą na +.
  2. Konieczny jest plan powtórek :
    • materiał należy podzielić na tygodnie
    • zostawić 10 dni zapasowych, gdyby w trakcie przygotowań czegoś nie zdążyło się powtórzyć
    • w każdym tygodniu warto zaplanować ile czasu przeznaczone zostanie na przygotowanie się do egzaminu
    • uczyć się lepiej przez pierwsze 3 dni tygodnia, a przez następne powtarzać
    • warto codziennie zastanowić się nad zakresem przygotowania i sposobem uczenia się i powtarzania
    • dzień lub dwa przed egzaminami nie należy powtarzać, wiadomości muszą się ułożyć
  3. Techniki powtarzania :
    • jeżeli to możliwe to we dwójkę
    • koniecznie z planem, ułatwia powtarzanie
    • dużymi partiami
    • głośno
    • okresowo – co dwa tygodnie z planem w ręku
    • na pierwszym miejscu – nauka, zabawa, sport, rozrywki podporządkowane nauce
    • wskazana lekka gimnastyka i ruch na świeżym powietrzu
  4. Pobudzenie zainteresowania :
    1. spojrzeć na przedmiot z innej strony np. lektura książek fantastycznych, wyobrażanie sobie zachowania innych ludzi, oglądanie filmów dokumentalnych, próby wymyślania innych rozwiązań
    2. codziennie przez 15 minut skupić uwagę na danym przedmiocie, po tygodniu przedłużyć do 20 – 25 minut.
Karty ze spisem treści
     Kluczowe terminy, podsumowujące temat bądź jedno z zagadnień, należy zapisać na specjalnych kartkach, natomiast na ich odwrotnej stronie umieścić kolorowy obrazek lub symbol, który ma pomóc w przypominaniu terminu. Połóż kartki tak, aby na wierzchniej stronie był obrazek bądź symbol i postaraj się ułożyć w takiej kolejności, by obrazowały podsumowanie tematu. Pomieszaj je następnie i postaraj ponownie ułożyć.
Jest to okazja, by nauczyć się wynikania jednego terminu ( zagadnienia ) z drugiego.

Przyklejane notki
     Karteczki z kluczowymi terminami ponaklejaj w pokoju do nauki, sypialni i przedpokoju. Tak jak poprzednio, ich układ możesz wcześniej dowolnie zmieniać, układając je np. na blacie stołu. Metoda dobra przy pisaniu wypracowań.

Plakaty
     Jaskrawe, kolorowe plakaty, stanowiące wizualne podsumowanie najważniejszych zagadnień, można umieścić nad linią wzroku.

Powtórki przy muzyce
     Powtórki przy muzyce są przyjemnym i łatwym sposobem zapamiętywania istotnych informacji. Muzyka w tempie 60-70 uderzeń na minutę pozwala na osiągnięcie stanu Alfa. Jest on szczególnie korzystny dla zapamiętywania długotrwałego.

Sceniczny monolog
      Głośne wypowiadanie tekstu bądź kluczowych zagadnień ( terminów ) podsumowania może pomóc w późniejszym przypominaniu wiadomości, szczególnie, jeśli wypowiadane słowa są bardzo mocno akcentowane !

Poszukaj pomocnika
      Poproś kogoś ( nie nauczyciela !), aby cię posłuchał, zrobił z tobą test lub przepytał. Z pomocą takiej osoby zrób " generalny sprawdzian" swojej wiedzy.

Specjalne miejsce
      Przypominanie wiadomości stanie się łatwiejsze, kiedy skojarzysz je z charakterystycznymi miejscami. Każdego rozdziału książki możesz się uczyć w innym pokoju. Możesz również rozłożyć na podłodze karty z poszczególnymi zagadnieniami ze spisu treści i chodzić pomiędzy nimi. Technika ta jest bardzo pomocna dla osób posiadających inteligencję kinestatyczną.

Rapowanie, rytm i rym
      Tekst stanie się łatwiejszy do zapamiętania, jeżeli zrobisz z niego rymowankę lub skomponujesz do niego muzykę. Pomagaj sobie przy tym całym ciałem – muzyka jest po to, aby się w jej takt poruszać ! Technika ta świetnie nadaje się do zapamiętywania dat, okresów panowania królów, tablic matematycznych, tablic okresowych, twierdzeń, " suchych" faktów.

Wizualizacja
     Umieść informację w pamięci wzrokowej. Spraw, aby obraz był jasny, duży, kolorowy i pasował do określonej osoby, miejsca lub przedmiotu. Dla zapamiętania trudnej pisowni jakiegoś wyrazu wyobraź go sobie jako szereg jasnych, grubych i kolorowych kawałków połączonych w całość. Stwórz z nich obrazek i zachowaj go w pamięci. Powinieneś być w stanie zobaczyć go zawsze wtedy, gdy będzie ci potrzebny.

Dziwaczne zastosowania
      Najłatwiej zapamiętać to, co niezwykłe i absurdalne. Wyjmowanie informacji z kontekstu i nadawanie im zabawnych znaczeń powoduje, że dana informacja " zakorzenia się" w pamięci.

Twarze i miejsca
      Technika zapamiętywania " twarze i miejsca" polega na kojarzeniu pewnych informacji z określonym miejscem lub dobrze znaną uczniowi twarzą nauczyciela. Przypomnienie sobie twarzy lub miejsca pociąga za sobą wydobycie z pamięci łączących się z nimi informacji. Podobną techniką jest dzielenie informacji na proste elementy składowe, a następnie łączenie ich w jak najbardziej kolorowym, humorystycznym lub niezwykłym opowiadaniu.

Jaskrawe mazaki
     Można nimi podkreślać kluczowe terminy, aby wyróżnić je spośród reszty tekstu. Ucząc się języków, używaj różnych kolorów do podkreślania różnych części zdania.

Tworzenie map
     Szara tapeta, druga strona dużego plakatu lub papier do pakowania mogą zostać wykorzystane do sporządzenia mapy prezentującej program nauczania całego roku szkolnego, która zostanie następnie powieszona na ścianie. Wszystkie elementy obecne przy tworzeniu map pamięci, a więc tabele, słowa kluczowe i jaskrawe podkreślenia będą wzmacniały zamierzony efekt.

Ściąga
      Sporządź listę najistotniejszych dla danego tematu informacji i trzymaj ją zawsze przy sobie.

Jeśli potrafisz, pchaj się na afisz
      Technika ta odnosi się do sytuacji, w których zarówno uczeń, jak i nauczyciel demonstrują nowo zdobytą wiedzę i jej zrozumienie zgodnie z przyjętymi zasadami przed sobą, bądź przed innymi osobami.

Mapy pamięci
      Mogą być dzielone, łączone, wzbogacane lub skracane. Nie nawarstwiają się one. Wpływają na intensyfikację wzajemnych oddziaływań prawej i lewej półkuli mózgowej dzięki uaktywnianiu wyobraźni, prezentowaniu kluczowych terminów i schematów.

LITERATURA
  1. " Klucz do efektywności nauczania", Hanna Hamer, Warszawa 1994 r.
  2. " Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej", Hanna Hamer, Jan Wołoszyn, Warszawa 1997 r.
Materiały przygotował i praktycznie sprawdził :
mgr inż. Adam Kupczyk ZSP w Trzebiatowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie