Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Spotkania z najpiękniejszymi bajkami świata

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1814 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Przy Szkole Podstawowej w Nieradzie od kilku lat funkcjonują oddziały przedszkolne 4-5-latki i 6-latki. Jak wiemy wszyscy, dzieci chętnie słuchają bajek. Postanowiłam to wykorzystać w swojej pracy zawodowej. Początkowo czytałam dzieciom krótkie fragmenty, by je zainteresować przygodami bohaterów. Przynosiły również ulubione bajki z domu. W taki właśnie sposób zrodził się pomysł zorganizowania przedstawienia teatralnego z udziałem wszystkich dzieci uczęszczających do oddziałów. Sprzyjała ku temu sytuacja, gdyż w naszych oddziałach zaplanowane zostały zajęcia dla nauczycieli przedszkoli z terenu gminy pt. „Edukacja językowa dzieci w wieku przedszkolnym poprzez baśń i poezję”. Wspólnie z koleżankami pracującymi w oddziałach i rodzicami dzieci przygotowałyśmy inscenizację utworu Jerzego Kiersta pt. „O Nowym Roku i Dwunastu Miesiącach”. Celem edukacyjnym inscenizacji było wyrobienie u dzieciach wrażliwości na wartości estetyczne w muzyce i sztuce, dostosowanie utworu do pod względem treściowym i formalnym do możliwości dziecka. Scenografię stanowił zimowy pejzaż z wkomponowanymi porami roku. Jako tło muzyczne wykorzystałyśmy kasetę magnetofonową z muzyką Vivaldiego pt. „ Cztery pory roku”, która dobrze ilustrowała wydarzenia inscenizacji. Występ dzieci był bardzo udany, dzielnie poradziły sobie z przydzielonymi rolami, co zachęciło nas do dalszej pracy w tym kierunku.
Pracując z dziećmi w wieku przedszkolnym mamy wiele możliwości by bawić się z nimi w teatr np. Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Święta Bożego Narodzenia. W naszych oddziałach właśnie wykorzystujemy te okazje. Dzieci grały w wielu przedstawieniach takich jak: Śpiąca Królewna, Jasełka, Popołudnie z Babcią, Najlepiej jest u Mamy jak również wyjeżdżamy do teatru gdzie grają prawdziwi aktorzy.
Ostatnio braliśmy udział w przedstawieniu teatralnym przygotowanym przez zawodowych aktorów pt. Zaczarowany las.
Zaczarowany las okazał wspaniałym przeżyciem dla dzieci. Brały one aktywny udział w spektaklu, żyły przygodami bohaterów ulubionych bajek. Leśna Wróżka, powitała nas bardzo serdecznie i zaprosiła na spotkanie z bajką. Do Zaczarowanego lasu zawiozły nas konne tramwaje. Po drodze spotkaliśmy Czerwonego Kapturka w towarzystwie Burego Niedźwiedzia. Dzieci zachwyciły się spotkaniem z bajkową postacią. Śpiewały dla niej piosenki poznane w przedszkolu. Czerwony Kapturek poczęstował ich ciasteczkami i wskazał drogę do Jasia i Małgosi. Rozmowa z Jasiem i Małgosią wprawiła dzieci w osłupienie. Słuchały bardzo uważnie, z zapartym tchem, co mają im do powiedzenia. Jaś i Małgosia zaprowadzili nas do domku Baby Jagi, gdzie spotkaliśmy też babcię Czerwonego Kapturka, które wspólnie przędły i wesoło śpiewały ludowe piosenki, tu poczęstowano nas cukierkami. Po drodze spotykaliśmy Leśniczego, który zaprowadził nas do legendarnej Norki węża, gdzie dzieci przeszły próbę grzeczności, wkładając rękę do małej norki. Jak powiada legenda kogo wąż nie ugryzie ten jest grzeczny – wszystkie dzieci próbę przeszły pomyślnie. Idąc leśną ścieżką spotkaliśmy Koszałka – kronikarza wszystkich wydarzeń z Zaczarowanego lasu. Z nim udaliśmy się nad Jezioro Gorzkich Łez, opowiedział nam wspaniałą legendę o tym jeziorze. Jak ta legenda głosi: głosy z zatopionej karczmy słychać do tej pory – w tym czasie w jeziorze coś zabulgotało. Dzieci z zaciekawieniem patrzyły co się wokół nich dzieje. Spacerkiem doszliśmy do polany, na której czekała na nas gorąca herbata i pyszne kiełbaski z rożna. Dzieci mogły pograć w piłkę, badmintona. Tramwajami konnymi wróciliśmy do kawiarenki Oaza, gdzie odbyła się dyskoteka. Zabawom i tańcom nie było końca, aż żal było wracać.
Dzieci były bardzo zadowolone z tak udanego spektaklu , przecież one same w nim brały aktywny udział. Takie spotkanie z najpiękniejszymi bajkami świata na pewno zapadnie dzieciom głęboko w pamięci. Tak zakończył się dzień pełen wrażeń.

Teresa Pala, Anna Macherzyńska

SCENARIUSZ INSCENIZACJI
„ŚPIĄCA KRÓLEWNA”


Scenografia: wnętrze sali zamkowej z królewskimi tronami, w centralnym miejscu kołyska z lalką, z boku izba z kołowrotkiem, po bokach ustawione stoły dla gości.

Postaci: Król, królowa, królewna, królewicz, 12 wróżek dobrych, zła wróżka, 2 narratorzy, dobosz, ochmistrz, strażnicy, szlachcianka Fryderyka, hrabianka Klementyna, księżniczka Tełimena, Panna Alina,

Muzyka: Menuet

Narrator I Bajka, piosenka, przygoda za chwilę rękę tu poda.
Teraz się pięknie skłonimy. Dobrej zabawy życzymy.

Narrator II Działo się to dawno temu, w kraju baśni, gdzie się bardzo różnie dzieje, a najczęściej tak jest właśnie, jak naprawdę nigdy nie jest. Była kiedyś szczęśliwa kraina, w której żyło dwanaście dobrych wróżek i jedna zła o której nie mówiono zbyt wiele. Wielkie stało tam zamczysko a w nim mieszkał król z królową. Byli młodzi, mieli wszystko, wiec im wiodło się bajkowo. Lecz największa radość była, gdy pewnego dnia o świcie upragniona królewna się urodziła, aby im umilić życie.

Muzyka

(trzymając arkusz w ręce)
Dobosz Z rozkazu króla ogłaszam wszędzie, „ że jutro uczta wydana będzie, a kto się króla radością cieszy niech na biesiadę do zamku śpieszy”

Muzyka

Narrator I Po tej wieści ruch nie mały zapanował w zamku całym. Wielkie stosy jadła, poju na tę ucztę zgromadzono, a nazajutrz w dzień wesela wrota zamku otworzono.

Muzyka

Ochmistrz ( wskazując parę królewską)
Jego królewska mość nadchodzi wraz z królową ( królowa z królem wchodzą i siadają na tronach). Już gromada gości jedzie złoconymi kolasami, a wśród nich na samym przedzie jadą wróżki z darami. ( Ochmistrz przedstawia damy dworu, które składają dary księżniczce)

Panna Adela ze Srebrnego Strumyka (Adela podchodzi i kłania się przed parą królewską siada za stołem)

Muzyka

Szlachcianka Fryderyka ( kłania się przed parą królewską siada za stołem)

Muzyka

Hrabianka Klementyna ( kłania się przed parą królewską siada za stołem)

Muzyka

Panna Alina córka dworzanina ( kłania się przed parą królewską siada za stołem)

Muzyka

Księżniczka Telimena ( kłania się przed parą królewską siada za stołem)

Muzyka

Wróżka Dobroci I ( kłania się przed parą królewską , pochodzi do kołyski)
Przyjmij królewno dar dobroci, który serce twe ozłoci.
(kłaniając się przy kołysce odchodzi i siada za stołem)

Muzyka

Wróżka Urody II ( kłania się przed parą królewską, pochodzi do kołyski)
Ja obdarzam cię urodą, byś szczęśliwą miała młodość.
(kłaniając się przy kołysce odchodzi i siada za stołem)

Muzyka

Wróżka zgody III ( kłania się przed parą królewską, pochodzi do kołyski )
Na twą radość i wesele, ja ci dam zgodności wiele
(kłaniając się przy kołysce odchodzi i siada za stołem)


Muzyka

Wróżka Talentu IV ( kłania się przed parą królewską siada za stołem)
Ja obdarzę cię talentem do śpiewu i tańca
(kłaniając się przy kołysce odchodzi i siada za stołem)


Muzyka

Król Niech królewna żyje nam, moje panie i panowie! Pijcie mojej córki zdrowie!
Radość zawitała dziś do zamku bram, więc królewna mała Niechaj żyje nam!

Wszyscy Wiwat, wiwat! Niech żyje nam!

Muzyka

Strażnik I Ucztowano w najlepsze, gdy drzwi otwarły się gwałtownie i stanęła w nich czarna wróżka Złości. Królowa się przestraszyła, zadrżał król i wszyscy goście. A ta rzekła groźnym tonem:

Zła wróżka XIII Nie zaproszono mnie na ucztę! Obrażono! Oto jest mój dar.
Losy dziecka przesądzone. gdy piętnaście lat ukończysz, to ukłujesz się wrzecionem i upadniesz martwa, zginiesz.

Król Biada, biada to zła jędza, spokój z serca nam wypędza.

Królowa Ledwie przyszło na świat to maleństwo już dotyka je przekleństwo.

Król To jest zemsta, bowiem ona nie była tu zaproszona.

Królowa ( zwracając się do wróżek)
Straszne, straszne te pogróżki. Co tu robić radźcie wróżki?

Muzyka

Wróżka V Nie wystarczą nasze chęci by odwrócić złe zaklęcie.

Wróżka VI (pochodząc do kołyski)
Pora, bym i ja coś ofiarowała królewnie. Nie mogę odwrócić klątwy, lecz sprawię, że spełni się ona tylko częściowo.
Jedna rzecz jest tylko pewna, że nie umrze nam Królewna, tylko będzie mocno spać.

Muzyka

Wróżka VII A sen póty będzie trwać, aż odważny rycerz młody zwalczy trudy i przeszkody, i odnajdzie sposób pewny by się dostać do królewny.

Wróżka VIII Jego słowa i dotknięcie odczaruje wnet zaklęcie i królewna się obudzi, ku radości wszystkich ludzi.

Królowa ( śpiewa kołysankę)
Śpij córeczko moja mała Luli, luli już słoneczko
czas na ciebie już. pożegnało dzień,
Ja Cię będę kołysała noc nadchodzi kochaneczko
a ty oczka zmruż wszędzie mrok i cień.
Ja Cię będę kołysała noc nadchodzi kochaneczko
a ty oczka zmruż wszędzie mrok i cień.

Narrator II Szybko upłynęły lata, a Królewna dorastała. Król nie widział za nią świata, a Królowa rozpieszczała.
Gdy ukończyła 15 lat Królewna piękna była jak kwiat. Zdolna, wesoła, dobra i miła dla swych rodziców pociechą była.
Królowa wielką troską dręczona, kazała spalić wszystkie wrzeciona, bo się lękała mateczka czuła, aby córeczka się nie ukłuła.

Strażnik II Rozalinda w dniu 15 urodzin pozostawiona sama sobie, biegała po zamku, zaglądając w każdy kątek. Aż odkryła drzwi tajemne. Stare schody zawiodły ją na szczyt wieży. Tu w małej izbie staruszka pewna przędła nić gładką na kołowrotku.

Królewna Co ty tu robisz?

Zła wróżka Przędę dziecino, przy pracy szybko godziny płyną.


Królewna A co się tutaj kręci tak szybko?

Zła wróżka To kołowrotek jest moja rybko.

Muzyka

Narrator I I tu Królewna zaciekawiona, lekko dotknęła rączką wrzeciona. Krzyknęła padła- i w tym momencie zasnęła tak jak chciało zaklęcie. Wtedy co tylko żyło razem z Królewną też się uśpiło.

Narrator II Minęło sto lat. Z dalekiego kraju przybył królewicz, aby odnaleźć królewnę.
Ostrym mieczem wyciął zarośla, aż dotarł do zamku.
Muzyka

Królewicz (chodzi i szuka Królewny)
Dotrzeć do zamku chciałbym niezmiernie, lecz wszędzie ostre kolce i ciernie. Nawet miecz drogi mi nie otworzy. Przyjdzie tu życie w ofierze złożyć. I na cóż zda się moja odwaga.
Hej! dobre wróżki o pomoc błagam. Pragnę obudzić śpiącą Królewnę. Usłyszcie moje błagania rzewne.
Śpiewa piosenkę
Gdzie jesteś piękna królewno?
Tak trudno odnaleźć Cię.
Mój śpiew Cię obudzi na pewno.
Królewno czy słyszysz mnie?
Sto komnat ma to zamczysko,
Więc w której szukać cię mam.
Czy jesteś daleko czy blisko?
Królewno ja nie wiem sam.

Muzyka ( Królewicz chodzi i szuka Królewny, znajduje izbę gdzie śpi królewna)


Królewicz Jesteś! Kwicie mój uroczy. A więc zbudź się śmiało otwórz swe najmilsze oczy. Daj dłoń, zbudź się.

Królewna Co się stało?
Kto ty jesteś miły panie?

Królewicz Ach królewno dość już tego. Sto lat spałaś czas już wstać.

Królewna Sto lat?
Więc dlaczego wciąż chce mi się spać?

Królewicz Daj mi rękę, zejdźmy z wieży do rodziców iść należy.

Muzyka

Narrator A tymczasem wraz z królewną i dwór cały się obudził. Król już krzyczy z miną gniewną i o córkę pyta ludzi.

Król Gdzie królewna? Hej! Dworzanie szukajcie mi jej co żywo!

Królowa Hej! Biegnijcie moje panie, wieść przynieście mi szczęśliwą.

Muzyka

(królewna wita się z rodzicami i przedstawia im księcia)
Królewna Tatku, mamo. Oto Książe z nim mnie przeznaczenie wiąże, bowiem dziś po latach stu. On obudził mnie ze snu.

Królowa Ja i król jesteśmy oto dłużnikami wobec księcia.

Król Z ochotą przyjmiemy cię za zięcia.

Książe Szczęściem dla mnie ta nagroda. (składa ukłon)

Wszyscy Niechaj żyje Para Młoda!

Muzyka

( trzymając się z księciem za ręce idą bliżej widowni, król i królowa za nimi oraz reszta dworzan – wszyscy w parach, przygotowani do tańca)

Królewna Dosyć smutku! Sto lat spałam, teraz będę tańcowała.

Wszyscy Jak to pięknie. Jak to miło wszystko dobrze się skończyło.
Już minęły chwile złe, więc i my radujmy się.

Muzyka - wszyscy tańczą podstawowe kroki Menueta.


(w opracowaniu własnym nauczycielek z Oddziałów Przedszkolnych przy Szkole Podstawowej w Nieradzie: Teresy Pala, Anny Macherzyńskiej i Marzeny Sapalskiej, w oparciu o różne wydania tej baśni)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie