Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3925 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Aby wzbogacić pracę w klasach młodszych, zainteresowałam się metodą ruchu rozwijającego Najczęściej tę formę aktywności stosowałam na zajęciach wychowania fizycznego, a także jako przerwę śródlekcyjną. Ponieważ w każdej klasie w której uczyłam znajdowały się dzieci z pewnym zaburzeniami emocjonalnymi, dlatego też Metody Ruchu Rozwijającego pomogły mi kształtować wśród uczniów umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z innymi osobami poprzez wspólne doświadczenia ruchowe, a także budowanie i umacnianie zaufania do siebie i innych oraz kreatywne wyrażanie siebie. Zauważyłam, że po trzech latach systematycznej pracy z zastosowaniem metody Sherborne, zespół klasowy był zdecydowanie bardziej zgodny, skłonny do współpracy ze wszystkimi osobami, bez odrzucania słabszych .
     Podstawowym celem zajęć MMR jest zaspakajanie potrzeb, co w praktyce jest realizowane poprzez rozwijanie u uczestników dwóch aspektów : świadomość siebie i innych. Dzięki doświadczeniom ruchowym dzieci agresywne poznawały swoje możliwości ,a jednocześnie uczyły się jak wejść w bezkonfliktową relację z rówieśnikiem. Dzieci lękliwe i nieśmiałe zyskały samoakceptację i większą pewność siebie. Udział w grupowych zajęciach ruchowych umożliwia uzyskanie odpowiedniego wsparcia i stanowi zachętę do odkrywania indywidualnej kreatywności. Ten rodzaj ruchu umożliwia twórczą ekspresję.Jego cechami są : spontaniczność , brak zahamowań, swoboda i kreatywność.
     Zajęcia prowadzone Metodą Ruchu Rozwijającego ,mogą być bardzo zróżnicowane pod względem treści, w zależności od potrzeb uczestników, jednak ogólna forma sesji jest z reguły podobna. Ćwiczenia oparte są na twórczym wykorzystaniu ruchu, bliskim kontakcie fizycznym sprzyjającym tworzeniu więzi emocjonalnych i budowaniu poczucia bezpieczeństwa .

Scenariusz zajęć lekcji wychowania fizycznego :

Temat : Ćwiczenia metodą Weroniki Sherborne prowadzące do rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego uczniów klasy III.
Cele zajęć:

    Uczeń potrafi :
  • Koncentrować uwagę.
  • Komunikować się z drugim człowiekiem w odpowiedni sposób.
  • Wyrażać emocje i uczucia w prawidłowy sposób.
  • Relaksować się.
  • Aktywnie uczestniczyć w zajęciach grupowych.
  • Nawiązywać kontakt, współpracować.
Klasa III – dzieci w normie intelektualnej , a wśród nich dzieci z zaburzeniami zachowania.

Miejsce ćwiczeń : sala gimnastyczna.

Liczba ćwiczących : 15 osób

Czas trwania : 45 min.

Sprzęt : małe kocyki oraz jeden duży , małe piłeczki.

Przebieg zajęć :

Część wstępna
  1. zbiórka w szeregu .
  2. podanie tematu lekcji i celów zajęć .
cześć główna
  1. rozgrzewka : uczestnicy spotkania naśladują wkładanie rękawiczek, szalików, butów, naśladują czynności rozgrzewania dłoni i nóg.
  2. " jazda na łyżwach " dzieci ustawieni w rozsypce, wykonują ruchy jak podczas jazdy na łyżwach. Pozdrawiają współćwiczących, wymieniają uściski dłoni.
  3. " lepienie bałwana " aktywny partner turla współćwiczącego leżącego na plecach na podłodze.
  4. " sanie " partner siada w foteliku, czyli opiera się o brzuch partnera i w ten sposób poruszają się po sali na pośladkach. Po chwili łączą się po kilka sanek.
  5. " ciągnięcie sanek " partner aktywny trzymając brzegi koca, na którym siedzi dziecko, wędruje po sali .
  6. " ćwiczenia relaksacyjne " kilka osób ogrzewa własnym ciałem plecy, ręce i nogi współćwiczącego
  7. " przymarzanie " partner bierny kładzie się na podłodze, a aktywny próbuje go oderwać od "lodu"
  8. " lodowa grota " uczestnicy zabawy stojąc, tworzą krąg, wewnątrz koła znajdują się 4 osoby – próbują się wydostać na zewnątrz .
  9. " śnieżki " grupa trzyma koc i razem próbują tak przerzucić piłeczki ,aby one nie spadły .
  10. dzieci stają w kilka osób na kocach i posuwistymi ruchami próbują wykonać nogami ruchy posuwiste, poruszają się po sali.
  11. " kulig " dwie trzy osoby siedzą na kocu. Pozostali uczestnicy próbują ciągnąc je .
Część końcowa
  1. " nacieranie śniegiem " masaż kończyn i pleców okrężnymi ruchami .
  2. " pożegnanie " uczestnicy spotkania siedzą w kręgu z nogami do środka, trzymając się za ręce kładą się i robią jedną dużą gwiazdę śnieżną. Prowadzący wysyła "iskierkę "
  3. uczestnicy dzielą się wrażeniami z zajęć .
BIBLIOGRAFIA
M. Bogdanowicz, A.Kasica " Ruch Rozwijający dla wszystkich "

OPRACOWANIE :
Mgr Joanna Jankowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie