Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przygotowanie dziecka do rozpoczęcia nauki pisania

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4071 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Przygotowanie dzieci w wieku przedszkolnym do nauki pisania było przedmiotem zainteresowania wielu badaczy. Najczęściej analizowano ten problem szeroko określając dojrzałość szkolną dziecka. Równocześnie możemy zauważyć w literaturze psychologicznej i pedagogicznej wiele konkretnych odniesień do problemu dojrzałości szkolnej oraz gotowości do pisania.
Każda zmiana w życiu człowieka – zmiana pracy, podjęcie nowych zadań i obowiązków, wymaga odpowiedniego przygotowania się do ich wypełniania i spełniania określonych warunków. Dzieci rozpoczynające naukę przeżywają ten sam problem. Różnie reagują na zmienioną sytuację. Część z nich adoptuje się bardzo szybko i bez większych zakłóceń przyjmuje nowe obowiązki, część natomiast z trudem przystosowuje się do nowej sytuacji szkolnej.
Poziom przygotowania dzieci do nauki pisania w szkole jest bardzo zróżnicowany. Istniejący związek między wychowaniem przedszkolnym, a nauczaniem zintegrowanym powoduje, iż nie jest obojętne z jakim przygotowaniem rozpoczynają dzieci naukę w klasie pierwszej, a także czy miały trudności w okresie przedszkolnym w zakresie przygotowania do pisania oraz jakiego rodzaju były to trudności. Nauczyciele sześciolatków, aby uatrakcyjnić przygotowanie dzieci do nauki pisania prowadza różne zajęcia w formie zagadek słownych i rysunkowych.
U dzieci w wieku 6-7 lat zauważamy zmiany nie tylko w rozwoju fizycznym, ale też w rozwoju umysłowym dziecka. Współczesne dzieci maja więcej wyobrażeń i pojęć, mają odmienne zainteresowania otoczeniem. W centrum zainteresowań dzieci znajduje się przyroda, jej zjawiska i piękno. Obecnie dzieci w młodszym wieku szkolnym przyswajają w krótszym czasie więcej pojęć, wykazują większe zainteresowanie otoczeniem, światem przyrodniczym i geograficznym. Wiedzą więcej o materialnym świecie i o środowisku, w którym żyją, mniej natomiast o sprawach człowieka i ludzi.
Pierwszym środowiskiem, w którym dziecko przebywa do czasu rozpoczęcia nauki w szkole jest dom rodzinny. Odgrywa on szczególną rolę w kształtowaniu postaw społecznych i moralnych. Funkcją rodziny jest zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i oparcia uczuciowego w sytuacjach nowych i trudnych. Takich sytuacji jest wiele, zwłaszcza w pierwszych dniach nauki. Mogą to być trudności w nauce, albo też w społecznym obcowaniu z nauczycielami i kolegami, a więc tzw. trudności w społecznym przystosowaniu. Oprócz domu rodzinnego na uspołecznienie dzieci w dużym stopniu wpływają nauczyciele i szkoła. Szkoła wprowadza uczniów w kulturę kraju, w którym żyją, przekazuje im dużą wiedzę, zaszczepia społeczne i moralne normy postępowania. Nauczyciele skupiają uwagę na procesie nauczania.
Dzieci od 6 –go roku życia powinny uczęszczać do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w celu zapoznania się z programem i metodami dydaktyczno-wychowawczymi stosowanymi przez nauczycieli. Zadaniem przedszkola i oddziału przedszkolnego jest przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. W roku 1992 Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało Program pracy z dziećmi sześcioletnimi objętymi jednorazowym oddziaływaniem przedszkolnym. Powyższy program wyodrębnia treści przygotowujące do nauki pisania od przyswojenia elementarnej umiejętności czytania.

GOTOWOŚĆ DO NAUKI PISANIA skupia się wokół umysłowych, motorycznych i emocjonalno- społecznych właściwości dziecka 6-letniego.

Pod wpływem rozwoju intelektualno-motorycznego wyróżniamy:
1.spostrzeganie analityczno-reprodukcyjne, umożliwiające dziecku umiejętność odwzorowywania i odtwarzania znaków graficznych;
2.umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu dynamicznego;
3.orientację przestrzenną, która umożliwia dziecku odtwarzanie znaków graficznych w określonym miejscu na kartce, uwzględniając kierunek od strony lewej do prawej.

Pod względem dojrzałości fizycznej ( motorycznej) wyróżniamy:
1.koordynację ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka, dłoni i palców w procesie odtwarzania znaków graficznych;
2.szybkość odtwarzania (tempo pracy)

Pod względem gotowości emocjonalno-społecznej do nauki pisania wyróżniamy:
1.wrażliwość na polecenia;
2.wytrwałość w wykonywaniu zadań;
3.zdolność samokontroli i krytycznej oceny własnej pracy.

Jednym z zadań nauczyciela na szczeblu propedeutycznym jest wykształcenie nawyku poprawnego i kształtnego pisania, czyli pisania czytelnego, płynnego i estetycznego. Znawcy tego problemu stwierdzają, iż uczenie dzieci w młodszym wieku szkolnym pisania jest niezmiernie ważnym i trudnym elementem procesu dydaktyczno-wychowawczego. Wielu z nich podkreśla, że pismo uczniów klas początkowych jest mało czytelne, niespoiste oraz nieestetyczne.
Pismo i pisanie w początkowej fazie nauki jest dla ucznia umiejętnością nową, trudną do opanowania. Prawidłowy przebieg procesu pisania uzależniony jest od poziomu rozwoju analizatora wzrokowego i sprawności kinetyczno-ruchowej. Odpowiedni poziom rozwoju tych analizatorów pozwala na dokonywanie analizy i syntezy wyrazów, a także odtwarzanie bez konieczności posługiwania się wzorem danego wyrazu.

„PISANIE JEST WIĘC ZŁOŻONYM PROESEM PSYCHICZNYM I MOTORYCZNYM. UMIEJĘTNOŚĆ PISANIA , ZNACZENIU PSYCHOLOGICZNYM NALEŻY WIĘC TRAKTOWAĆ JAKO ZDOLNOŚĆ DO PISANIA , WYNIKAJĄCĄ Z KONKRETNEJ WIEDZY O LITERACH, A TAKŻE Z RUCHOWEGO OPANOWANIA ELEMENTÓW TEJ CZYNNOŚCI”

T. Nowacki wyróżnia następujące fazy rozwoju umiejętności pisania:
1.organizowanie czynności motorycznych i powstanie umiejętności;
2.ćwiczenia w podnoszeniu sprawności;
3.automatyzacja umiejętności;
4.przejście umiejętności w nawyk.

„PISANIE JEST TO PODDANIE SIĘ PEWNEJ DYSCYPLINIE MOTORYCZNEJ, POLEGAJĄCEJ NA KREŚLENIU SERII ZNAKÓW KONWENCJONALNYCH”.

Nauka pisania przebiega przez 2 etapy:
1.klasy 1 – 3, na tym etapie należy nauczyć dzieci pisać czytelnie i estetycznie, swobodnie i płynnie przy zachowaniu odpowiedniej szybkości;
2.obejmuje klasy wyższe od 4 – 6, na tym etapie uczniowie powinni wyrobić własny charakter pisma, pisząc starannie i szybko.
Liczne zmiany jakie spotykamy w piśmie uczniów uwarunkowane są czynnikami rozwojowymi, a rola nauczyciela sprowadza się do racjonalnego kierowania rozwojem tj. przestrzegania podstawowych zasad bez naruszania podstawowych zasad pisma.

Literatura:
1.Adamek I., Kulczycki J., 1989, Kształtowanie umiejętności kształtnego pisania w klasach I-III. „Życie szkoły” nr 1
2.Dmochowska M., 1976, Zanim dziecko zacznie pisać. Warszawa
3.Dutkiewicz W., 1985, Rozwój fizyczny i umysłowy dzieci w wieku 7 – 10 lat. „Życie szkoły” nr 11
4.Program wychowania w przedszkolu, 1992, MEN. Warszawa
5.Wróbel T., 1979, Pismo i pisanie w nauczaniu początkowym. Warszawa


Autor: DOROTA STRUKIEL



Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie