Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Redagowanie dokumentów tekstowych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6446 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 


Scenariusz lekcji
Przedmiot: Informatyka.
Klasa: I gimnazjum
Czas trwania zajęć: 2*45 min.
Autorka: Elżbieta Świder
Scenariusz został przedstawiony na zajęciach studiów podyplomowych z informatyki.
Temat lekcji: Redagowanie dokumentów tekstowych.
Cel główny lekcji:
     Uczeń potrafi stosować edytor tekstu do redagowania dokumentu, potrafi wykorzystać możliwości programów komputerowych do rozwiązywania problemów z różnych dziedzin życia.
Cele operacyjne:
  1. Uczeń potrafi formatować tekst.
  2. Potrafi stosować twardą spację, tabulatory.
  3. Potrafi stosować automatyczne numerowanie stron dokumentu.
  4. Potrafi stosować nagłówek i stopkę.
Cele wychowawcze:
  1. Wdrażanie właściwej postawy w czasie pracy: rzetelność i dbałości o estetykę wykonywanych ćwiczeń.
  2. Kształtowanie umiejętności pracy w zespole.
  3. Wdrażanie do poszanowania praw autorskich innych uczniów pracujących na tym samym stanowisku.
  4. Wskazanie na konieczność dokonywania ciągłych wyborów oraz na ich skutki. Poszanowanie sprzętu.
Wiadomości i umiejętności na wejściu:
Uczeń zna pojęcia i zagadnienia:
  • czcionka, krój czcionki, pogrubienie, kursywa, podkreślenie,
  • indeks górny, indeks dolny,
  • akapit, wcięcie akapitu,
  • centrowanie, wyrównanie do lewej, wyrównanie do prawej, justowanie,
  • symbol,
  • sprawdzanie i korekta pisowni, automatyczne dzielenie wyrazów,
  • podgląd wydruku,
  • kopiowanie, wklejanie,
  • proste formatowanie, edytowanie,
  • ścieżka dostępu, folder, plik,
  • tworzenie tabelek.
Uczeń potrafi:
  • posługiwać się podstawowymi metodami redagowania tekstu,
  • formatować tekst,
  • numerować i punktować akapity,
  • sprawdzać pisownię i korygować błędy, automatycznie dzielić wyrazy,
  • kopiować, wklejać,
  • zapisywać wyniki swojej pracy w folderach.
Wiadomości i umiejętności na wyjściu:
Po zakończeniu lekcji uczeń będzie umiał:
  • poprawnie redagować i sformatować tekst zgodnie z jego przeznaczeniem,
  • wstawiać symbole, numerowanie i wypunktowanie,
  • estetycznie i poprawnie redagować dokumenty.
Metody nauczania:
  • wiodąca: metoda problemowa - ćwiczenia przedmiotowe,
  • wspomagająca: elementy wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne:
  • zestaw komputerowy,
  • edytor tekstu MS WORD,
  • zestaw ćwiczeń,
  • dyskietki.
Przebieg lekcji:

I. Wprowadzenie do zajęć
  1. Przygotowanie komputerów do pracy.
    Nauczyciel prosi o włączenie komputerów oraz otwarcie nowego dokumentu tekstowego w folderze uczniów. Przedstawia temat lekcji, określa cele i zadania, zwraca uwagę na prawidłową postawę przy komputerze.
  2. Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji:
    • Podstawowe pojęcia związane z redagowaniem tekstu:
      1. akapit –dowolny fragment tekstu zakończony, znakiem końca tekstu,
      2. czcionka –zestaw parametrów określających wygląd znaków.
    • Przypomnienie najważniejszych zasad redagowania tekstów, np. :
      1. Tworząc akapit, nie naciskaj klawisza ENTER w celu przejścia do następnego wiersza, edytor robi to automatycznie.
      2. Znak interpunkcyjny (poza myślnikiem, otwierającym nawiasem oraz otwierającym cudzysłowem) stawiaj bezpośrednio za nawiasem, a dopiero po nim wprowadź spację.
    Uczniowie zgłaszają się, przypominając podstawowe zasady, nauczyciel za udzielenie prawidłowych odpowiedzi wstawia odpowiednie stopnie.
II. Realizacja tematu zajęć :
Nauczyciel podaje sposoby wykonania odpowiednich czynności, obserwuje efekty pracy ucznia, naprowadza i pomaga korygować błędy.
  • Stosowanie sztywnej spacji.
    Uczniowie uczą się stosować sztywną spację za pomocą kombinacji klawiszy : Ctrl+Shift+spacja
    Znaki nierozdzielające stosuj między innymi:
    1. Po spójnikach i przyimkach, np. a, i, o, n, w, z, wówczas nie będą występowały na końcu wiersza
    2. Pomiędzy skrótem imienia i nazwiskiem
    3. w skrótach nazw firm
    4. w numerach telefonów
    5. w kodach pocztowych oraz pomiędzy kodem a miejscowością,
    Informacje te przedstawione są na dużym ekranie dzięki zastosowaniu projektora.


Ćw .1 Nauczyciel rozdaje uczniom tekst na karteczkach (załącznik 1). Uczniowie wpisują następujący tekst używając twardej spacji:
"Idę kamienną koleiną środkiem dąbrowy, która przeżyje mnie o całą surowość czasu, i słucham drozda gwiżdżącego po łacinie."
  • Stosowanie tabulatorów.
    Stosuj wcięcia i tabulatory oraz pamiętaj :
    • nie wyrównuj tekstu za pomocą znaków spacji, ale używaj tabulatorów,
    • tabulatory zapewniają dokładne pozycjonowanie poszczególnych elementów listy.
Ćw.2 Uczniowie piszą listę uczestników wycieczki stosując tabulatory zamiast tabelki.
Uczniowie otrzymują na kartkach przykładową listę uczestników wycieczki, następnie tworzą taką lub inną listę sami (załącznik 2).
LP IMIĘ NAZWISKO KLASA ROK UR.
1 Maria Kowalska IIA 1990
2 Jan Janicki Id 1990
3 Marek Marecki IIA 1990
Nauczyciel sprawdza efekty pracy.
  • Wypunktowanie i numerowanie:
    Aby uzyskać wypunktowanie lub numerowanie dowolnych pozycji lub poleceń wybieramy z menu FORMAT wypunktowanie i numerowanie.
Ćw.3. Przepisz podany tekst, zastosuj numerowanie poszczególnych poleceń wg podanego wzoru wersja A (załącznik 3). Następnie skopiuj podany tekst i zastosuj dowolne wypunktowanie (wersja B).
  1. Jak rozwiązywać zadania ?
    1. Staraj się zrozumieć zadanie.
    2. Znajdź związek między danymi i niewiadomymi.
    3. Ułóż plan rozwiązania zadania.
    4. Wykonaj swój plan.
    5. Przestudiuj otrzymane rozwiązanie.
  2. Jak rozwiązywać zadania ?
    • Staraj się zrozumieć zadanie.
    • Znajdź związek między danymi i niewiadomymi.
    • Ułóż plan rozwiązania zadania.
    • Wykonaj swój plan.
    • Przestudiuj otrzymane rozwiązanie.
  • Nagłówek i stopka, numerowanie stron:
    Aby uaktywnić numerowanie stron skorzystaj z opcji WSTAW –NUMERY STRON. Numery stron możesz wstawić i formatować w opcji NAGŁÓWEK I STOPKA wybranej z menu WIDOK. Nauczyciel rozdaje uczniom dyskietki, na których mają zapisany tekst, który należy odpowiednio sformatować (załącznik 4):
Ćw.4. Sformatuj podany tekst stosując:
  • Tabulatory
  • Twardą spację
  • W nagłówku napisz tytuł tekstu :DESIDERATA
  • w stopce: "Tekst znaleziony w starym kościele w Baltimore datowany w roku 1962".
  • zastosuj numerowanie stron.
Sformatowany tekst nauczyciel wyświetla na dużym ekranie dzięki zastosowaniu projektora.
  • Nauczyciel sprawdza przy każdym stanowisku komputerowym poprawność formatowania tekstu przez uczniów wyświetlając na ekranie znaki nie drukowane, umożliwia to skrót klawiszowy: Ctrl +Shift+* .Wyjaśnia uczniom co oznaczają znaki, które pojawiły się na ekranie, a następnie wyjaśnia w jaki sposób je wyeliminować (poprzez ponowne wykonanie tego samego skrótu).
    ż- wymuszenie końca wiersza w określonym akapicie
    i°to -twarda spacja p -koniec akapitu ·-spacja

III. Podsumowanie :
     Podsumowując nauczyciel sprawdza wykonane przez uczniów zadanie, indywidualnie objaśnia błędy i pomaga je korygować. Gotowe dokumenty uczniowie zapisują w swoich folderach. Nauczyciel ocenia gotowe prace uczniów.
Uwaga:
Zadania dla uczniów zdolnych:
     Uczniowie, którzy umieją wykonywać omawiane czynności, po rozwiązaniu podanych poleceń, pomagają wykonywać zadania swoim kolegom oraz pracują nad zadaniem :
     Ułóż i odpowiednio sformatuj tekst do gazetki klasowej na dowolnie wybrany temat. Zaprezentuj swoją pracę.

Załączniki:

Załącznik 1:
"Idę kamienną koleiną środkiem dąbrowy, która przeżyje mnie o całą surowość czasu, i słucham drozda gwiżdżącego po łacinie."

Załącznik 2:
LP IMIĘ NAZWISKO KLASA ROK UR.
1 Maria Kowalska IIA 1990
2 Jan Janicki Id 1990
3 Marek Marecki IIA 1990

Załącznik 3:
Jak rozwiązywać zadania ?
  1. Staraj się zrozumieć zadanie.
  2. Znajdź związek między danymi i niewiadomymi.
  3. Ułóż plan rozwiązania zadania.
  4. Wykonaj swój plan.
  5. Przestudiuj otrzymane rozwiązanie. Jak rozwiązywać zadania ?
Jak rozwiązywać zadania ?
  • Staraj się zrozumieć zadanie.
  • Znajdź związek między danymi i niewiadomymi.
  • Ułóż plan rozwiązania zadania.
  • Wykonaj swój plan.
  • Przestudiuj otrzymane rozwiązanie.

Załącznik 4

Desiderata
     "Krocz spokojnie wśród zgiełku i pośpiechu =pamiętaj jaki pokój może być w ciszy. Tak dalece jak to możliwe, nie wyrzekając się siebie, bądź w dobrych stosunkach z innymi ludźmi. Prawdę swą głoś spokojnie i jasno, słuchaj też tego co mówią inni, nawet głupcy i ignoranci, oni też mają swoją opowieść. Jeśli porównujesz się z innymi możesz stać się próżny lub zgorzkniały, albowiem zawsze będą lepsi i gorsi od Ciebie.
      Ciesz się zarówno swymi osiągnięciami jak i planami. Wykonuj z sercem swą pracę, jakkolwiek by była skromna. Jest ona trwałą wartością w zmiennych kolejach losu zachowaj ostrożność w swych przedsięwzięciach-świat bowiem pełen jest oszustwa. Lecz niech Ci to nie przesłania prawdziwej cnoty, wielu ludzi dąży do wzniosłych ideałów i wszędzie życie pełne jest heroizmu. Bądź sobą, a zwłaszcza nie zwalczaj uczuć: nie bądź cyniczny wobec miłości, albowiem w obliczu wszelkiej oschłości i rozczarowań jest ona wieczna jak trawa.
     Przyjmuj pogodnie to co lata niosą, bez goryczy wyrzekając się przymiotów młodości. Rozwijaj siłę ducha by w nagłym nieszczęściu mogła być tarczą dla Ciebie. Lecz nie dręcz się tworami wyobraźni. Wiele obaw rodzi się ze znużenia i samotności. Obok zdrowej dyscypliny bądź łagodny dla siebie. Jesteś dzieckiem wszechświata, nie mniej niż gwiazdy i drzewa masz prawo być tutaj i czy to jest dla ciebie jasne czy nie, nie wątp, że wszechświat jest taki jaki być powinien."
"Tekst znaleziony w starym kościele w Baltimore datowany w roku 1962".

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie