Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wymagania edukacyjne: przyroda, kl.5

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2175 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 (na podstawie programu nauczania wyd. OPERON)

Ocenę celujący otrzymuje uczeń, który:

  • posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przyrody w klasie V
  • samodzielnie i twórczo rozwija zainteresowania przyrodnicze
  • biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami i umiejętnościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych
  • osiąga sukcesy w konkursach przyrodniczych
Ocenę bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
  • wyjaśnia znaczenie obserwacji mikroskopowych w poznawaniu organizmów
  • omawia etapy tworzenia gleby
  • uzasadnia, że gleba jest miejscem życia organizmów
  • oblicza średnią wartość temperatury powietrza i opadów atmosferycznych według danych otrzymanych z obserwacji pogody
  • podaje przykłady roślin o różnych kwiatach i kwiatostanach
  • uzasadnia, że duża różnorodność gatunkowa organizmów ma wpływ na zależności pokarmowe
  • potrafi wyjaśnić, że wszystkie organizmy żyjące na Ziemi, zależą od siebie
  • określa wymagania roślin i podaje ich uzasadnienie
  • wskazuje zależność między budową organizmu a środowiskiem jego życia
  • rozpoznaje i zaznacza na mapie konturowej wybrane krainy, korzystając z mapy hipsometrycznej Polski
  • omawia cechy poszczególnych krain geograficznych
  • wskazuje różnice między krajobrazem naturalnym i przekształconym przez człowieka
  • proponuje swoją wizję ochrony środowiska
  • uzasadnia konieczność ochrony przyrody
Ocenę dobry otrzymuje uczeń, który:
  • przygotowuje preparat mikroskopowy
  • planuje proste doświadczenia przyrodnicze
  • korzysta z rysunku jako źródła wiedzy
  • wymienia główne składniki gleby
  • wyjaśnia, że gleba jest podłożem życia organizmów
  • wskazuje źródła przydatne w rozpoznawaniu roślin
  • klasyfikuje zwierzęta według podanego kryterium
  • wymienia cechy wspólne roślin lądowych
  • wymienia cechy wspólne zwierząt lądowych
  • podaje przykłady różnorodności wymagań życiowych roślin
  • wymienia właściwości wody, które umożliwiają życie organizmom
  • nazywa i wskazuje na mapie krainy Polski
  • opisuje krajobraz poszczególnych krain geograficznych
  • rozpoznaje rodzaje form ukształtowania terenu na rysunku poziomicowym, fotografiach, ilustracjach i w terenie
  • wyjaśnia co to jest krajobraz naturalny i krajobraz przekształcony przez człowieka
  • omawia sposoby postępowania nie szkodzącego środowisku
  • wymienia i wskazuje na mapie parki narodowe w Polsce
Ocenę dostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • wykonuje schematyczny rysunek spod mikroskopu
  • poszukuje i wykorzystuje informacje przyrodnicze z różnych źródeł wiedzy
  • prowadzi pomiary, obserwacje i doświadczenia przyrodnicze
  • wymienia rodzaje gleb
  • określa rolę organizmów w tworzeniu próchnicy
  • wykazuje różnicę pomiędzy pogodą a klimatem
  • rozpoznaje pospolite rośliny i zwierzęta
  • opisuje proste przykłady przystosowań organizmów do życia w środowisku lądowym i wodnym
  • charakteryzuje poszczególne rodzaje środowisk lądowych
  • klasyfikuje organizmy według dowolnie wybranej cechy
  • charakteryzuje poszczególne rodzaje środowisk wodnych
  • rozpoznaje organizmy wodne
  • wykazuje wpływ środowiska na różnorodność grzybów, roślin i zwierząt
  • opisuje krajobrazy na podstawie obserwacji terenu, mapy, zdjęć, filmu itp.
  • charakteryzuje krajobrazy naturalne i silnie przekształcone przez człowieka
  • opisuje charakterystyczne cechy krain geograficznych Polski, wymienia cechy krajobrazu nizinnego, wyżynnego i górskiego
  • wskazuje na mapie najdłuższe rzeki, najgłębsze jeziora, największe miasta i parki narodowe w Polsce
  • wskazuje największe obszary ekologicznego zagrożenia w Polsce i tzw. zielone płuca Polski
  • rozumie konieczność ochrony przyrody
Ocenę dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
  • umie korzystać z mikroskopu
  • czyta proste instrukcje słowne
  • wymienia następujące po sobie pory roku
  • wymienia czynniki decydujące o powstawaniu gleby
  • zna nazwy roślin i zwierząt występujących w najbliższej okolicy
  • wymienia czynniki warunkujące życie na lądzie
  • rozpoznaje trzy lądowe organizmy roślinne i zwierzęce
  • podaje przykłady organizmów samożywnych i cudzożywnych
  • wyjaśnia znaczenie wody dla organizmów żywych
  • podaje przykłady organizmów żyjących w wodzie
  • wskazuje na mapie hipsometrycznej Polski krainę, w której mieszka
  • wyjaśnia znaczenie słów: niziny, wyżyny, góry, depresja
  • nazywa formy wypukłe i wklęsłe terenu
  • wskazuje i nazywa składniki krajobrazu naturalnego
  • potrafi korzystać z mapy hipsometrycznej Polski
  • wymienia czynniki zagrażające środowisku w najbliższej okolicy
  • podaje przykłady wpływu człowieka na środowisko
  • wymienia formy ochrony przyrody
Ocenę niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
  • nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej nauczania przyrody w klasie V
  • nie jest w stanie rozwiązać problemów teoretycznych lub praktycznych o niewielkim stopniu trudności
Opracowała: mgr Maria Czajka
  • nauczycielka przyrody SP Nowy Żmigród.
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie