Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
W zaczarowanej krainie bajek i baśni

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13117 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 PROGRAM ZAJĘĆ EDUKACYJNO – CZYTELNICZYCH W ZACZAROWANEJ KRAINIE BAJEK I BAŚNI

CELE EDUKACYJNE:

  • wprowadzenie dzieci w świat literatury
  • ukazanie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek
  • nauka obcowania z literatura w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko – teatralne, plastyczne i wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w sali przedszkolnej
  • zapoznanie dzieci z biblioteką oraz jej zbiorami przeznaczonymi dla uczniów klas młodszych
  • zapoznanie uczniów z zasadami korzystania z biblioteki
  • wdrażanie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek
  • zaznajomienie sześciolatków z utworami J.Tuwima, J. Brzechwy, Cz. Janczarskiego i twórczością bajkopisarzy
  • wprowadzenie dzieci w przyjazny świat przyrody
  • zapoznanie z życzliwym i bliskim światem zjawisk z najbliższego otoczenia, z roślinami, zwierzętami i ożywionymi zabawkami
  • zachęcenie nauczycieli i rodziców do głośnego i systematycznego czytania z dziećmi
  • rozumienie przesłania moralnego baśni – uwrażliwienie na krzywdę ludzką
  • rozumienie poleceń i rozwiązywanie zadań zgodnie z instrukcją
  • integrowanie grupy poprzez wspólną naukę, pracę, zabawę
Osiągnięcia uczniów po zrealizowaniu programu edukacyjno – czytelniczego.
  1. Uczniowie chętnie czytają wiersze J. Tuwima i J. Brzechwy oraz utwory baśniopisarzy.
  2. Chętnie biorą udział w konkursach i przedstawieniach szkolnych.
  3. Z dużym zaangażowaniem wykonują prace plastyczne dotyczące omawianej tematyki.
  4. Słuchają uważnie ze zrozumieniem czytanego utworu.
  5. Zostają czytelnikami biblioteki szkolnej.
  6. Umieją samodzielnie wybrać książkę dla siebie.
Tematyka zajęć
I. Wycieczki z klasą „O” do biblioteki szkolnej
  1. Wycieczka do czytelni biblioteki szkolnej
    • zwiedzanie wystaw plastycznych i książkowych w czytelni
    • wspólne przeglądanie czasopism dziecięcych: Kubuś Puchatek, Ciuchcia, Świerszczyk
    • czytanie wybranych opowiadań, ciekawostek i zagadek
  2. Wycieczka do wypożyczalni
    • zapoznanie dzieci z księgozbiorem dla najmłodszych
    • krótka pogadanka bibliotekarza na temat poszanowania książek
    • czytanie bajki Cz. Janczarskiego „Elementarz wiewióreczki”
    • rozmowa z dziećmi na temat „Życzenia książki”
      • Nie zaginaj rogów, nie pisz i nie rysuj po książce!
      • Nie czytaj przy jedzeniu!
      • Zaznaczaj zakładką przerwę w czytaniu!
      • Myj ręce przed czytaniem!
    • przekazanie „Życzeń książki” dzieciom i wywieszenie ich na gazetce w sali przedszkolnej
  3. Wycieczka do biblioteki publicznej
    • zwiedzanie Oddziału dla Dzieci i wypożyczenie kompletu książek
  4. Wycieczka do Gimnazjum
    • zwiedzanie szkoły i biblioteki
    • zapoznanie z aktywem bibliotecznym
II. Cykl zajęć poświęconych twórczości J.Tuwima i J. Brzechwy pt. „Moje ulubione wiersze” - aktyw z biblioteki gimnazjum uczestniczy w zajęciach poświęconych czytaniu wybranych przez nauczyciela utworów
  1. Konkurs plastyczny
    • wykonanie rysunku do dowolnego wiersza J. Brzechwy
    • wystawa prac
  2. Inscenizacja wiersza J. Tuwima „Warzywa”
    • wykonanie rekwizytów do przedstawienia
    • wykonanie zaproszeń dla rodziców, nauczycieli i kolegów z klas młodszych
    • przedstawienie
  3. Konkurs pytań do wierszy J. Tuwima
    • uczestnicy odpowiadają kolejno na pytania
      W jakich wierszach bohaterami są:
      • babcia i kurka (W aeroplanie)
      • Murzynek (Bambo)
      • pan Hilary (Okulary)
      • wieloryb (Pan Maluśkiewicz i wieloryb)
      • pani słowikowa (Spóźniny słowik)
      • ciocia (Grzesiu kłamczuchu i jego cioci)
      • alfabet (Abecadło)
      • dziadek, babcia, wnuczek, Mruczek (Rzepka)
      • murarz, krawiec, piekarz (Wszyscy dla wszystkich)
    • podsumowanie wyników konkursu i wyłonienie zwycięzcy
    • rozdanie nagród głównych i pocieszenia dla wszystkich dzieci
  4. Konkurs z rekwizytami
    • każdy z uczestników otrzymuje dwa przedmioty, jego zadaniem jest podanie tytułu wiersza do danego rekwizytu
      • okulary (Okulary)
      • słoń z porcelany (Słoń Trąbalski)
      • kontakt elektryczny (Pstryk)
      • samolocik (W aeroplanie)
      • radio (Ptasie radio)
      • koperta (Grzesiu kłamczuchu i jego cioci)
      • pociąg dla dzieci (Lokomotywa)
      • marchew, pietruszka, fasola (Warzywa)
III. „Zaproszenie do świata baśni” – cykliczne czytanie baśni : Czerwony Kapturek, Kopciuszek, Królewna Śnieżka, Jaś i Małgosia, Brzydkie kaczątko, Bajka o rybaku i złotej rybce, Śpiąca Królewna.
  1. Odgadywanie zagadek związanych z baśniami: Jaka to dziewczynka ma roboty wiele,
    A na pięknym balu gubi pantofelek?

    (Kopciuszek)

    Każda królewna, a tym bardziej ona,
    Uważać winna na wrzeciona

    (Śpiąca Królewna)

    W chatce krasnoludków mieszka prześliczna królewna

    (Królewna Śnieżka)

    Jakie imiona mają braciszek i siostrzyczka,
    Którzy w lesie spotykają chatkę z pierniczka

    (Jaś i Małgosia)

    Jaka to dziewczynka wędruje przez las z koszyczkiem
    Pełnym smakołyków dla chorej babci

    (Czerwony Kapturek)

    W jakiej bajce nieładna kaczuszka zmieniła się w łabędzia

    (Brzydkie kaczątko)
  2. Układanie bajkowych puzzli.
  3. Zabawy ruchowe:
    • Kto złapie złotą rybkę ( dzieci łapią papierowa rybkę na wędkę z haczykiem wykonanym z taśmy samoprzylepnej )
    • Co Czerwony Kapturek ma w koszyczku (dzieci odgadują za pomocą dotyku)
    • Z jakiej jestem bajki (dzieci przyporządkowują zabawki – pluszaki do właściwych bajek)
    • Gdzie jest pantofelek Kopciuszka (dzieci stoją w kole i podają sobie za plecami bucik, jedno dziecko w środku obserwuje i odgaduje gdzie on jest)
    • Kto to zgubił (dzieci przyporządkowują przedmioty z bajek do odpowiednich postaci)
  4. Zadania sprawnościowe :
    • Odszukiwanie po śladach Jasia i Małgosi
    • Wyścigi Czerwonego Kapturka i wilka
    • Odszukiwanie krasnoludków na czas
    • Celne wrzucanie smakołyków do koszyczka Kapturka
    • Budowanie wieży dla królewny
  5. Królewski Bal – zabawa dla dzieci w przebraniach bajkowych.
IV. Cykl zajęć: „Spotkanie z Misiem Uszatkiem”
  1. Czytanie wybranych opowiadań z książki Cz. Janczarskiego: Przygody i wędrówki Misia Uszatka, Gromadka Misia Uszatka, Nowi przyjaciele Misia Uszatka
    • Zapoznanie dzieci z bohaterem i jego przyjaciółmi poprzez czytanie opowiadania Przyjaciele i Nowi przyjaciele Misia Uszatka
    • Rysowanie misia i jego przyjaciół z podwórka oraz przedszkola i opisywanie ich wyglądu
    • Zabawa ruchowa - dzieci podczas akompaniamentu muzycznego naśladuja sposób poruszania się i charakterystyczne glosy zwierząt i zabawek
    • Lepienie z różnych wielkości kulek plasteliny, Misia Uszatka przy piosence „Jestem sobie mały miś”
  2. Wysłuchanie opowiadania nauczycielki na podstawie utworów Każdy je to co lubi i Gość
    • Swobodne wypowiedzi dzieci na temat swoich ulubionych potraw a także bohaterów opowiadania
    • Zabawa „Karmimy zwierzątka” -dzieci przyporządkowują pożywienie do odpowiedniej postaci
    • Ocenianie zachowania gościa –Różowego Ryjka
    • zabawa tematyczna „Miś Uszatek urządza przyjęcie”- -dzieci podczas zabawy siadają do stołu, podają do stołu , naśladują picie herbaty i jedzenie z talerza
    • improwizacja ruchowa „Pieczenie ciasta do muzyki z magnetofonu” -dzieci ruchami rąk naśladują kolejne etapy pieczenia: ucieranie masła z mąką, wybijanie jajek, ugniatanie , otrzepywanie mąki z rąk, wycieranie o fartuch, wałkowanie, wkładanie do picia, ozdabianie kremem, posypywanie orzechami, częstowanie
  3. Zapoznanie dzieci z treścią opowiadania Droga wolna
    • spotkanie z policjantem
      • oglądanie munduru i akcesoriów przyniesionych przez policjanta
      • rozmowa na temat bezpiecznego poruszania się po ulicy
    • zabawa tematyczna „Na ulicy”
      • podział dzieci na grupy (samochody i przechodnie), przechodzenie przez jezdnię
  4. Rozmowa na temat: „Czego nauczył nas Miś Uszatek” - dzieci odpowiadają na proste zagadki o zwierzętach i zabawkach.
Bibliografia
  1. Andersen J.CH., Baśnie, Warszawa, 1997
  2. Brzechwa J., 100 bajek, Warszawa, 1978
  3. Grimm J. i W., Bajki, Warszawa, 1984
  4. Janczarski Cz., Gromadka Misia Uszatka, Warszawa, 1977
  5. Janczarski Cz., Nowi przyjaciele Misia Uszatka, Warszawa, 1978
  6. Janczarski Cz., Przygody i wędrówki Misia Uszatka, Warszawa, 1978
  7. Januszewska H., Elementarz wiewióreczki, Warszawa, 1968
  8. Klemba D., Czy znasz wiersze J. Tuwima?, „Biblioteka w Szkole”, 6/1994, s. 26
  9. Perrault Ch., Bajki, Warszawa, 1976
  10. Pielachowski.J., Ścieżka edukacji czytelniczo-medialnej, Warszawa, 2002
  11. Sławek U., Dąbrowska –Duda M., Szlakiem bajkowych zamków, czyli pierwsze spotkanie z biblioteką, „Biblioteka w Szkole”, 2/2002, s. 17-18
  12. Tuwim J., Wiersze dla dzieci, Warszawa, 1985
  13. Wioska K., Bajkowy Dzień Dziecka, „Wychowanie w Przedszkolu”, 5/2003, s. 310-311
  14. Zgłębicka T., Tydzień z Misiem Uszatkiem, „Wychowanie w Przedszkolu”, 10/2002, s. 607-608
Opracowały: Anna Żuraw i Dorota Gnatek

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie