Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Ubóstwo w rodzinach dzieci przedszkolnych

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1911 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Życie ma podwójny wymiar (...) Składa
się z dwóch części : pracy i rodziny, które
tworzą jedność (...) każda z tych
płaszczyzn jest odbiciem drugiej
Są one nierozerwalne.
M.A.Barrere-Maurison

     Rozwój cywilizacyjny i transformacja ustrojowa w Polsce przyniosły ze sobą wzrost podziałów i nierówności w społeczeństwie. Jedni nadmiernie się bogacą, inni niezawinieni ubożeją.
      Ubóstwo ma wiele przyczyn, wymiarów i aspektów. Przyjmując jako kryterium jego przyczyny, można wyróżnić trzy główne kategorie ubóstwa:
  1. ubóstwo losowe, spowodowane różnymi losowymi wydarzeniami w życiu człowieka: wypadki, rozwody, choroby, klęski żywiołowe;
  2. ubóstwo subiektywne, spowodowane małą zaradnością i aktywnością ludzi, niskimi kwalifikacjami i słabym wykształceniem, niechęcią do wykonywania pracy, uzależnieniem od zasiłków pomocy społecznej, różnymi patologiami społecznymi ( alkoholizm, narkomania itp. );
  3. ubóstwo strukturalne, które nie wynika ani z przyczyn losowych, ani z czynników subiektywnych, lecz z zewnętrznych przyczyn gospodarczych : bezrobocia, niskich wynagrodzeń, polaryzacji dochodów, wysokich cen, likwidacji subsydiów do produktów i usług zaspokajających podstawowe potrzeby ludzi.
    Znany polski socjolog Z. Bauman opisuje sytuację współczesnych ludzi biednych następująco: "do dziedzictwa ubóstwa klasycznego doszło jednak nowe zjawisko, specyficzne dla naszej ery raptownych zmian i bezprecedensowe, jeśli chodzi o jego rozmiary. Chodzi o gromadzenie, nakładanie się na siebie klęsk spychających człowieka i jego rodzinę w otchłań niedoli, a często także wypędzających go na ulicę: strata pracy, strata zarobku, strata bliskich, rozwód, separacja, eksmisja. Ostatnim ogniwem łańcucha nieszczęść jest odtrącenie, izolacja od sieci społecznych kontaktów i wymiany usług, brak punktów odniesienia, niemożność rzutowania swej sytuacji w przyszłość ".
     Z powyższego wynika, iż problem biedy jest złożony i wielowymiarowy. Nie ogranicza się tylko do wymiaru ekonomicznego, tj. bardzo niskich dochodów albo ich braku. Ubóstwo w pierwszym rzędzie powoduje wykluczenie jednostek lub całych grup społecznych (najmniejszą grupą społeczną jest rodzina) z efektywnych form uczestnictwa w społeczeństwie we wszystkich aspektach życia ekonomicznego, politycznego, kulturowego, edukacyjnego. Poza tym bieda powoduje kumulację wielu negatywnych zjawisk, uruchamia mechanizmy izolacji społecznej i przestrzennej ludzi.
     Badania przeprowadzone przez Instytut Pracy i Spraw Socjalnych wykazały, że w Polsce w 2003 roku główną kategorią ubóstwa ( około 80% przypadków ) stanowiło ubóstwo strukturalne.
     W swojej pracy nauczycielki przedszkola coraz częściej spotykam się z problemem biedy. Dotyczy ona coraz szerszego kręgu rodzin. Od kilku lat obserwuję i prowadzę w tym kierunku badania wśród dzieci 6 letnich przebywających w placówce 5 godzin dziennie. Do tych właśnie grup najczęściej uczęszczają dzieci z rodzin dotkniętych ubóstwem. Swoje badania skierowałam ku aspektom wpływu ubóstwa na sytuację dziecka w wieku przedszkolnym.
      Bezrobocie i niskie dochody wiążą się z poważnymi konsekwencjami dla całej rodziny. Zostaje bowiem zaburzona jej funkcja gospodarcza. Rodzina bowiem od najdawniejszych czasów zapewniała utrzymanie niepracującym członkom-starcom, dzieciom, czy chorym-dając im mieszkanie i wyżywienie, a także świadcząc wobec nich podstawowe usługi.
     Kiedy rodzina traci dochody musi zrezygnować z wielu podstawowych potrzeb. Znacznemu upośledzeniu ulega funkcja usługowo-konsumpcyjna. W rodzinach zaczyna brakować pieniędzy nawet na najtańszą żywność. Rodziny dotknięte biedą ograniczają do minimum wydatki związane z zakupem odzieży i obuwia. Nie korzystają z usług, dóbr kultury, turystyki, wyjazdów urlopowych, życia towarzyskiego.
     Już ten fakt świadczy o problemach z jakimi boryka się dziecko przedszkolne. Czuje się ono gorsze od innych dzieci bo nie ma nowych ubrań, nowych zabawek, nie ma komputera itp. Stara się nie wychodzić z domu, by nie zostać wyśmianym przez rówieśników na podwórku. Biedne dzieci podlegają często stygmatyzacji ze strony bogatszych kolegów i ich rodzin.
     Życie w chronicznej biedzie w okresie dzieciństwa jest szczególnie zagrażające, ponieważ ubóstwo stanowi barierę indywidualnego rozwoju człowieka, a równocześnie ogranicza możliwości wykorzystania jego potencjału w przyszłości. Jak pisze S. Kowula " biedne dziecko ma duże szanse pozostać biednym dorosłym ". Jak we wszystkich środowiskach, tak i wśród ubogich dzieci często powielają status społeczny i styl życia swoich rodziców. Dzieci żyjące w biedzie doświadczają wielu deficytów : są bowiem gorzej odżywiane, mieszkają w złych warunkach i w złym otoczeniu, chorują często na przewlekłe choroby, mają również trudności w przyswajaniu wiedzy.
     Bez wykształcenia, kwalifikacji i aspiracji intelektualnych dzieci z rodzin dotkniętych biedą nie mają w dalszym życiu żadnych perspektyw życiowych. Dlatego też bieda dzieci nie może być traktowana jako sprawa wyłącznie dotkniętych nią ludzi, lecz musi stać się przedmiotem skutecznych rozwiązań.
     W przedszkolu, w którym pracuję podejmowane są różne czynności w aspekcie pomocy dzieciom dotkniętym ubóstwem. W pierwszej kolejności staramy się pozyskać fundusze ( MOPS, Urząd Miasta, Bank Żywności, prywatni sponsorzy ) na dożywianie dzieci i zakup odzieży. Rodzice i dzieci mogą również korzystać z pomocy psychologa, który nie tylko pomoże im radzić ze stresem związanym z biedą, ale również ukaże jak członkowie rodziny mogą się wzajemnie wspierać, by nie pogarszać już i tak trudnej sytuacji.
     Oprócz tego sygnały o rodzinach dotkniętych biedą przekazywane są do pracowników socjalnych MOPS, którzy starają się w miarę swoich możliwości pomagać tym ludziom. Dzieci kończące " zerówkę " rozchodzą się do różnych szkół. Staramy się, aby dostały one wyprawki szkolne. Zabiegamy również o utworzenie w przedszkolu świetlicy terapeutycznej, do której popołudniami uczęszczały by dzieci z rodzin o niskim statusie materialnym.
     Wszystkie podejmowane w przedszkolu czynności mają na celu umilenie dzieciom życia, by chociaż na chwilę zapomniały o zmartwieniach i problemach i nie czuły się gorsze.

Literatura
    J.Hryniewicz ( red. ), Przeciw ubóstwu i bezrobociu: lokalne inicjatywy obywatelskie, Warszawa 2002, Instytut Spraw Publicznych.
    M. Kabaj, Program przeciwdziałania ubóstwu i bezrobociu, Warszawa 2000, IP i SS.
    S. Kawula ( red. ), Pedagogika społeczna - dokonania - aktualność, perspektywy, Toruń 2003, Wydawnictwo Adam Marszałek.
Autor :
Justyna Małecka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie