Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Katecheza okolicznościowa

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 15590 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Konspekt katechezy dla klasy II Gimnazjum z materiałami pomocniczymi

Katecheza okolicznościowa.
Temat: Chrystus uczy nas wyrzeczenia i ofiary
Cel ogólny:
Utrwalenie wiadomości dotyczących Wielkiego Postu.
Uczeń powinien rozumieć, że Wielki Post to czas wyrzeczeń i umartwień.

Cele operacyjne:
Uczeń potrafi wymienić symbole i obrzędy wielkopostne.
Uczeń potrafi świadomie i samodzielnie podjąć wysiłek wielkopostnego umartwienia dla dobra samego siebie.
Uczeń potrafi głębiej przeżywać Wielki Post poprzez osobiste zaangażowanie w obrzędy tego okresu.

I. Wprowadzenie sytuacyjno – egzystencjalne
Proklamacja Słowa Bożego.

„ ...Piłat kazał wziąć Jezusa i ubiczować” (J19.1).
„... upletli koronę z ciernia i włożyli Mu ją na głowę” (Mt. 27,29)
,,... Wyszedł na miejsce zwane Czaszką – po hebrajsku Golgota. Tam ukrzyżowano Go”
(J 19,17b – 18a)

„ ...Wtedy Duch wyprowadził Jezusa na pustynie (...), a gdy przepościł czterdzieści dni
i czterdzieści nocy odczuł w końcu głód ”

Przypomnienie zdobytych wcześniej wiadomości.

N-l wiesza napis na tablicy Wielki Post – natomiast uczniowie wpisują skojarzenia do tego wyrażenia

(Symbole i obrzędy wielkopostne)

Liczba 40 Gorzkie żale Środa Popielcowa Fiolet Krzyż
Umartwienia WIELKI POST Droga krzyżowa

Modlitwa: Któryś za nas... Rekolekcje Post


Czytanie fragmentów PŚ.

Przygotowany napis WIELKI POST,

oraz nazwy symboli

i obrzędów Wielkiego Postu.

40 dni – na pamiątkę 40-letniej wędrówki, która doprowadziła naród wybrany z niewoli egipskiej na święto Paschy.

- oraz na pamiątkę 40 – to dniowego postu Jezusa na pustyni przed swoją męką i śmiercią.
Gorzkie żale – nabożeństwo, zwane również pasyjnym; śpiewane w niedziele Wielkiego Postu. Ich tematyką jest rozważnie męki i śmierci Pana Jezusa wraz z cierpieniem Maryi.
Omówienie poszczególnych skojarzeń i tworzenie schematu na tablicy.

Środa Popielcowa
- rozpoczyna okres Wielkiego Postu,

- nazwa pochodzi od obrzędu posypywania głów popiołem na znak gotowości do podjęcia wielkopostnej pokuty,

- obowiązuje post ścisły,

- popiół pochodzi z palm poświęconych w Niedzielę Palmową poprzedniego roku,

- zwyczaj ten wprowadził papież Urban II na synodzie w Benewencie w 1091r.


Droga Krzyżowa – nabożeństwo odprawiane w piątki Wielkiego Postu, polegające na rozpamiętywaniu męki i śmierci w 14 stacjach od pojmania Jezusa, sądu i skazania na śmierć do złożenia w grobie.

Modlitwa Któryś za nas...

Począwszy od Środy Popielcowej, przez cały okres wielkopostny do porannego i wieczornego pacierza dodajemy

Któryś za nas cierpiał rany,

Jezu Chryste zmiłuj się nad nami,

i Ty, któraś współcierpiała,

Matko Bolesna Przyczyń się za nami.

Post:

- jest to akt pokutny polegający na ograniczeniu jedzenia i picia, obowiązuje wiernych w pewne dni ustanowione przez Kościół.

- post ścisły- polega na powstrzymaniu się od spożywania pokarmów mięsnych i spożyciu w ciągu dnia tylko jednego posiłku do syta i dwóch mniejszych.

Obowiązuje od ukończenia 18 roku życia do rozpoczęcia 60 roku życia. Środa Popielcowa i Wielki Piątek.

- post jakościowy wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych obowiązuje od ukończenia 14 roku życia aż do śmierci. obowiązuje we wszystkie piątki roku.

Krzyż – adoruję krzyż Pana Jezusa i próbuję zrozumieć swój własny krzyż. Nie wstydzę się wyznawać własnej wiary. W czasie Wielkiego postu ze szczególną miłością spoglądam na krzyż, adoruję.

Fiolet – znak pokuty, postu, rozumiem pojednawczą misję Chrystusa łączącego niebo ziemią.

Umartwienia – pokazujemy Jezusowi, że Go kochamy, dlatego rezygnujemy z różnych przyjemności i ze złych przyzwyczajeń.

II. Życie z wiary:

Każde zrezygnowanie z przyjemności sprawia nam smutek, żal, przykrość.

W czasie Wielkiego Postu my sami specjalnie rezygnujemy z naszych przyjemności, aby trochę cierpieć, aby to cierpienie ( umartwienie ) ofiarować Panu Jezusowi i pokazać Mu, że Go Bardzo kochamy.

Czas Wielkiego Postu to także czas większej uwagi na modlitwie, to czas poprawy swojego zachowania.

Z czego mogę zrezygnować dla Pana Jezusa, w czterdziestu dniach

Wielkiego Postu?

Jakie chcę podjąć umartwienie wielkopostne dla Pana Jezusa.

Na podstawie wiersza Obiecanki - cacanki, uczniowie dokonują refleksji na temat wielkopostnych postanowień, umartwień.

U uczniowie w parach analizują jedną strofę wiersza.

Pogadanka

Obiecanki Cacanki
1.Będę mądry – obiecuje,

Lecz w zeszycie same dwóje.

2.Nie chcę plotek – obiecuje,

Znowu wujka obgaduje.

3.Być rozsądnym – obiecuje,

łyka lody i choruje.

4. Ciocię kochać obiecuje,

znów jej jęzor pokazuje.

5. Być porządnym obiecuje,

A po ścianach wciąż smaruje.

6. Jeść najpiękniej obiecuje,

Krem z talerza wylizuje.

Uczniowie otrzymują karki z tekstem wiersza Obiecanki –cacanki, na jego podstawie opracowują możliwe postanowienia na czas Wielkiego Postu.

7. Być na piątkę obiecuje,

Lecz z piątego pietra pluje.

8. Być aniołem obiecuje

Wszedł na stołek i wariuje.

9. Będę grzeczny – obiecuje

Lecz mamusi swej pyskuje.

10.Będę wdzięczny - obiecuje,

lecz dziadkowi życie truje,

11. Kochać ludzi obiecuje,

Lecz nikomu nie daruje.

12. Piękne drzewa – deklamuje,

A gałęzią wymachuje,

13. Reperować – obiecuje,

Często dotknie, to popsuje.

14 Być dentystą – obiecuje,

Zęby lalkom wyłamuje.

15. Iść do nieba obiecuje,

Matkę Bożą denerwuje.


Dlaczego warto podejmować umartwienia czy rezygnować z przyjemności w czasie Wielkiego Postu?


Wielka przepaść.

Pewien człowiek zawsze niezadowolony z siebie i z innych szemrał, mówiąc do Boga:

- Któż to powiedział, że każdy musi nieść swój krzyż?

Czy nie można tego uniknąć? Jestem zmęczony i znudzony tymi codziennymi ciężarami!

Dobry Bóg odpowiedział mu za pomocą snu.

Człowiek ten zobaczył, że życie ludzi na ziemi jest bezkresną procesją.

Każdy idzie niosąc swój osobisty krzyż na ramionach. Powoli, nieuchronnie, krok za krokiem. Również i on znajdował się w tym niekończącym się pochodzie i posuwał się naprzód z trudem, niosąc swój osobisty krzyż. Po pewnym czasie zauważył, że jego krzyż był zbyt długi, dlatego pewnie ciężko mu było iść.

„Wystarczyłoby skrócić go trochę a nie ciążyłby mi tak bardzo” – pomyślał. Usiadł na skraju drogi zdecydowanym ruchem skrócił swój krzyż o doby kawał. Gdy wyruszył ponownie zauważył, że teraz mógł poruszać się szybciej i było mu lżej. Bez trudu dotarł do miejsca, które wydawało mu się być celem ludzkiej procesji. Była to przepaść: szeroki uskok w terenie, poza którym dopiero zaczynała się ziemia wielkiego szczęścia. To, co widziało się po drugiej stronie przepaści, było zachwycające.

Ale nie było ani mostów ani kładek. A jednak ludzie przechodzili z łatwością. Każdy zdejmował krzyż ze swych ramion, opierał go o brzegi przepaści i potem po nim przechodził.

Krzyże wydawały się być zrobione na miarę. Łączyły dokładnie dwa brzegi przepaści. Przechodzili wszyscy. Ale on nie mógł. Jego krzyż był za krótki i nie dosięgał drugiej strony przepaści.

Zaczął płakać i rozpaczać. „Ach, gdybym wiedział...”

Ale było już za późno i lamenty na nic się nie zdały.


Czytanie opowiadania B. Ferrero Wielka przepaść

Sens ukryty opowiadania

Wielka przepaść przywołuje sprawę często przypominaną w czasie Wielkiego Postu: ofiarę. Życie przyjaciół Jezusa wymaga decyzji związanych z małymi wyrzeczeniami a krzyż jest kładką do ziemi szczęścia.
Sens opowiadania – pogadanka z uczniami.

III. Modlitwa – refleksja
Z czego ja chcę zrezygnować dla Pana Jezusa, w czterdziestu dniach Wielkiego Postu?

Jakie chcę podjąć umartwienia wielkopostne dla Jezusa?

Z jakim grzechem chciałbym podjąć walkę w tym czasie?

Refleksja połączona z osobistą modlitwą.

Uczniowie dostają kartkę, na której wpisują swój grzech, złe przyzwyczajenie, z którym chcieliby podjąć walkę podczas Wielkiego Postu - zamalowuje ją i przykleja na przygotowanym krzyżu.

Któryś za nas cierpiał .......


WIELKI POST

40 dni – na pamiątkę 40-letniej wędrówki, która doprowadziła naród wybrany z niewoli egipskiej na święto Paschy.

- na pamiątkę 40 – to dniowego postu Jezusa na pustyni przed swoją męką i śmiercią.

Gorzkie żale – nabożeństwo, zwane również pasyjnym; śpiewane w niedziele Wielkiego Postu. Ich tematyką jest rozważnie męki i śmierci Pana Jezusa wraz z współcierpieniem Maryi.

Środa Popielcowa
- rozpoczyna okres Wielkiego Postu,

- nazwa pochodzi od obrzędu posypywania głów popiołem na znak gotowości do podjęcia wielkopostnej pokuty,

- obowiązuje post ścisły,

- popiół pochodzi z palm poświęconych
w Niedzielę Palmową poprzedniego roku,

- zwyczaj ten wprowadził papież Urban II na synodzie w Benewencie w 1091r.

Droga Krzyżowa – nabożeństwo odprawiane w piątki Wielkiego Postu, polegające na rozpamiętywaniu męki i śmierci w 14 stacjach od pojmania Jezusa, sądu i skazania na śmierć do złożenia w grobie.


Modlitwa Któryś za nas...

Począwszy od Środy Popielcowej, przez cały okres wielkopostny do porannego

i wieczornego pacierza dodajemy

Któryś za nas cierpiał rany,

Jezu Chryste zmiłuj się nad nami,

i Ty, któraś współcierpiała,

Matko Bolesna Przyczyń się za nami.

Post:

Ø jest to akt pokutny polegający na ograniczeniu jedzenia i picia, obowiązuje wiernych w pewne dni ustanowione przez Kościół.

Ø post ścisły- polega na powstrzymaniu się od spożywania pokarmów mięsnych i spożyciu w ciągu dnia tylko jednego posiłku do syta i dwóch mniejszych.

Obowiązuje od ukończenia 18 roku życia do rozpoczęcia 60 roku życia. Środa Popielcowa i Wielki Piątek.

Ø post jakościowy wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych.

Obowiązuje od ukończenia 14 roku życia aż do śmierci, we wszystkie piątki roku.

Krzyż – adoruję krzyż Pana Jezusa i próbuję zrozumieć swój własny krzyż. Nie wstydzę się wyznawać własnej wiary.

W czasie Wielkiego Postu ze szczególną miłością spoglądam na krzyż, adoruję.

Fiolet – znak pokuty, postu, pojednawcza misja Chrystusa łączącego niebo
z ziemią.

Umartwienia – pokazujemy Jezusowi, że Go kochamy, dlatego rezygnujemy z różnych przyjemności i ze złych przyzwyczajeń.

Obiecanki Cacanki
1.Będę mądry – obiecuje,

Lecz w zeszycie same dwóje.

2.Nie chcę plotek – obiecuje,

Znowu wujka obgaduje.

3.Być rozsądnym – obiecuje,

łyka lody i choruje.

4. Ciocię kochać obiecuje,

znów jej jęzor pokazuje.

5. Być porządnym obiecuje,

A po ścianach wciąż smaruje.

6. Jeść najpiękniej obiecuje,

Krem z talerza wylizuje.

7. Być na piątkę obiecuje,

Lecz z piątego pietra pluje.

8. Być aniołem obiecuje

Wszedł na stołek i wariuje.

9. Będę grzeczny – obiecuje

Lecz mamusi swej pyskuje.

10.Będę wdzięczny - obiecuje,

lecz dziadkowi życie truje,

11. Kochać ludzi obiecuje,

Lecz nikomu nie daruje.

12. Piękne drzewa – deklamuje,

A gałęzią wymachuje,

13. Reperować – obiecuje,

Często dotknie, to popsuje.

14 Być dentystą – obiecuje,

Zęby lalkom wyłamuje.

15. Iść do nieba obiecuje,

Matkę Bożą denerwuje.


Obiecanki Cacanki
1.Będę mądry – obiecuje,

Lecz w zeszycie same dwóje.

2.Nie chcę plotek – obiecuje,

Znowu wujka obgaduje.

3.Być rozsądnym – obiecuje,

łyka lody i choruje.

4. Ciocię kochać obiecuje,

znów jej jęzor pokazuje.

5. Być porządnym obiecuje,

A po ścianach wciąż smaruje.

6. Jeść najpiękniej obiecuje,

Krem z talerza wylizuje.

7. Być na piątkę obiecuje,

Lecz z piątego pietra pluje.

8. Być aniołem obiecuje

Wszedł na stołek i wariuje.

9. Będę grzeczny – obiecuje

Lecz mamusi swej pyskuje.

10.Będę wdzięczny - obiecuje,

lecz dziadkowi życie truje,

11. Kochać ludzi obiecuje,

Lecz nikomu nie daruje.

12. Piękne drzewa – deklamuje,

A gałęzią wymachuje,

13. Reperować – obiecuje,

Często dotknie, to popsuje.

14 Być dentystą – obiecuje,

Zęby lalkom wyłamuje.

15. Iść do nieba obiecuje,

Matkę Bożą denerwuje.


autor: Mirosława Skorupa
Gimnazjum nr 2 w Ostrzeszowie

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie