Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Nauczyciel w dobie społeczeństwa informacyjnego

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1730 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

"Najważniejszym współczesnym zadaniem nauczyciela jest powiązanie ze
sobą nauki szkolnej i wpływu mass mediów. Nikt nie jest w stanie
wyeliminować z życia uczniów tych mediów, chodzi więc raczej
o wyciągnięcie z nich maksimum pożytku". *

     Media stały się istotnym elementem funkcjonowania społecznego ludzi. Informują, bawią, kształtują postawy, wpływają na nasze zachowania, ale także uczą. To tylko niektóre z wielu funkcji jakie pełnią. Krytycy jednak zwracają uwagę jedynie na ich destrukcyjny charakter. Trudno wszakże nie dostrzec choćby scen brutalnych czy propagowania zachowań agresywnych. Nie o to w istocie chodzi.
     Środki masowej komunikacji bardzo szybko zaczęły odgrywać dominującą rolę we współczesnym świecie. Każdy obywatel świadom dokonujących się przemian cywilizacyjnych zdaje sobie sprawę z dynamiki i tempa zmian w gospodarce globalnej, a co za tym idzie znaczenia środków masowego porozumiewania się. Przewidział to słynny kanadyjski badacz mediów Marshal McLuhan (znany jako autor definicji współczesnego świata jako globalnej wioski), który już w latach 60-ych pisał, że: „Technologia elektroniczna jako medium naszych czasów przekształca i zmienia charakter stosunków społecznych oraz wpływa na wszystkie sfery naszego życia. Zmusza ona do ponownego rozważenia każdej idei, każdego działania i każdej instytucji, które dotychczas uznawaliśmy za podstawowe. Wszystko ulega zmianie – ty, twoja rodzina, sąsiedztwo, wykształcenie, twój stosunek do innych ludzi ... Wszystkie media przekształcają nas całkowicie: nic nie zostanie niezmienione, nietknięte".
     I faktycznie wkraczamy w erę informacji, w której społeczeństwo określa się mianem informacyjnego. Każdy obywatel powinien przyjąć odpowiedzialność za swój los realizując przyjęte przez siebie cele. Przede wszystkim należy dokonać zmian w systemie edukacji polegających na rozwoju procesów uczenia się (odejściu od standardowego nauczania) przy jednoczesnym wykorzystaniu dostępnych technologii informacyjnych. Nauczyciele po raz kolejny muszą stawić czoła aktualnym wymogom, jako odpowiedzialni nie tylko za swoją dobrze ugruntowaną wiedzę, uwzględniającą najnowsze osiągnięcia (zwłaszcza technologie informacyjne, które zagościły już w sferze edukacji), ale również umiejętności podopiecznych. Zadaniem nauczycieli jest kształtowanie otwartości na nowości technologiczne, umiejętności wyboru i prawidłowego korzystania tak, by globalny przekaz informacji był „dobrodziejstwem", a nie przekleństwem. Pedagodzy zazwyczaj nie negują znaczenia mediów kładąc nacisk na umiejętny dobór i wykorzystanie oferowanych treści.
     Multimedia umożliwiają realizację misji, w której kształcenie się będzie bardziej świadome, a kontrolę nad nim przejmie jednostka. Globalna sieć tworzy także możliwości „nauki na odległość", co wymaga również znajomości podstaw psychospołecznych. Problemem nie będzie dotarcie do informacji, ale jego selekcja. Pojawia się zatem pytanie: czy uczeń będzie potrafił w tym chaosie informacyjnym wybrać te istotne i użyteczne treści? Może się bowiem okazać, że nauczyciel stanie się tym jedynym wiarygodnym źródłem informacji. Załóżmy, że uczeń wśród zalewu różnorakich wiadomości już dotarł do wybranych zagadnień. To jeszcze nie gwarantuje, że zechce się ich nauczyć. Dlatego tutaj niezbędna jest rola nauczyciela, jako osoby, która nie tylko wskaże odpowiedni kierunek i nada sens tej pracy, ale i przygotuje do życia człowieka aktywnego, otwartego na potrzeby innych, jak i nowe technologie, z umiejętnością selekcji i analizy informacji. Zatem do dzieła!

mgr Magdalena Kubacka
    * Cyt. za Janiną Koblewską: Szkoła i środki masowego przekazu, Warszawa 1967, s. 141.
Bibliografia:
  1. Strykowski W., Skrzydlewski W., Media i edukacja w dobie integracji, Wydawnictwo eMPi 2, Poznań 2002.
  2. Lipset S. M., Homo politicus. Społeczne podstawy polityki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
  3. Kwieciński Z., Wizje przyszłości a zmiany edukacji, w: Media a edukacja, Wydawnictwo eMPi 2 , Poznań 1998.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie