Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rozwijanie zdolności twórczych u uczniów w edukacji wczesnoszkolnej

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3189 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Twórcze działanie jest najlepszym i niekiedy jedynym sposobem zaspokajania coraz to nowych potrzeb człowieka. Dlatego od przedszkola i klas początkowych szkoły trzeba wdrażać wychowanków do chętnego i odważnego podejmowania problemów, które rozbudzają twórczą lub badawczą postawę, pozwalają im osiągnąć coś dla siebie nowego i zarazem pożytecznego." ***
     Nauczanie rozwijające twórczą aktywność jest nastawione na realizację celów wychowania umysłowego i kształtowanie intelektualnej postawy twórczej oraz pobudzanie działań twórczych poprzez preferowanie w procesie uczenia się otwartych zadań problemowych, angażujących myślenie uczniów.
     Aby dzieci polubiły uczenie się, muszą mieć dostęp do twórczych materiałów.
     Czynniki podwyższające twórczość:

  • dostarczaj dzieciom materiałów rozwijających wyobraźnię;
  • dostarczaj materiałów, które wzbogacają obrazowość języka;
  • zostawiaj dziecku czas na myślenie i marzenia na jawie;
  • zachęcaj dziecko do utrwalania swoich pomysłów;
  • nadawaj dziecięcym wytworom skończoną formę;
  • akceptuj u dzieci naturalną skłonność do odmiennego spojrzenia na rzeczy;
  • zachęcaj dzieci do bawienia się słowem;
  • treść nic nie znaczy, jeśli nic z nią się nie robi;
  • wszyscy mamy wyobraźnię i wszyscy możemy ją rozwijać;

     Ludzie uczą się interakcji z otoczeniem, aktywnie konstruując własną wiedzę oraz wykorzystując wiedzę już posiadaną. Bardzo popularnym określeniem myślenia o edukacji opartej na twórczej, poznawczej aktywności dziecka, na wychodzeniu od jego wiedzy i przekonań- jest konstruktywizm.
     Nurt ten jest oparty na dwóch podstawowych założeniach:

  1. wiedza jest aktywnie konstruowana przez podmiot poznający;
  2. dochodzenie do wiedzy jest procesem adaptacyjnym, w którym następuje stopniowa umysłowa organizacja badanego i doświadczanego świata.

POSTAWA TWÓRCZA- to umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów, reagowanie na problemy w formie dziwienia się, stawiania pytań, podejmowania działania, to niekonwencjonalne myślenie i działanie wsparte wyobraźnią i zaangażowaniem emocjonalnym.
     Dla dzieci istotny jest sam proces tworzenia i działania niż jego rezultaty.
     W edukacji ukierunkowanej na twórczość:

  • nauczyciel zachęca do aktywności w różnych obszarach, stosuje aktywizujące metody, eksponuje stale efekty pracy uczniów;
  • wywołuje zainteresowanie, motywację do podejmowania nowych wyzwań edukacyjnych, nagradza twórcze myślenie;
  • zachęca do współpracy, buduje zgrany zespół klasowy, rozwija mocne strony ucznia;
  • kładzie nacisk na zrozumienie, ma jasny i czytelny dla wszystkich system oceniania, jest też oceniany przez uczniów;
  • na zajęciach jest luźna atmosfera, wzajemne uczenie się od siebie, jest dwustronna komunikacja.

     Zajęcia twórcze mają związek z wychowaniem i aktywnością uczniów. Dzieci uczą się współpracy, rozwiązują problemy w sposób niestereotypowy, pomagają w określeniu ich mocnych stron. Pozwalają słabszym uczniom być twórczymi na równi z innymi.

ĆWICZENIA WPROWADZAJĄCE DZIECI W ZAJĘCIA KU TWÓRCZOŚCI:

  1. Śpiewający temat- zaśpiewanie tematu zadań.
  2. Skojarzenia- co przychodzi wam do głowy, gdy powiem...
  3. Wymyśl jak najwięcej...
  4. Blefinicje- wymyślanie dziwnych definicji do nieprawdopodobnych określeń.
  5. Co by było gdyby...
  6. Niezwykłe zastosowanie zwykłych przedmiotów.

TRZY PODSTAWOWE KROKI W ORGANIZOWANIU ZAJĘĆ OPARTYCH NA DZIECIĘCEJ OBSERWACJI I EKSPERYMENTOWANIU:

  1. Ujawnianie i aktywizowanie posiadanej już przez dzieci wiedzy oraz umiejętności.
  2. Konstruowanie nowych znaczeń.
  3. Zestawienie uzyskanych wyników.

CZYNNIKI MYŚLENIA TWÓRCZEGO:

  • płynność myślenia (wytwarzanie wielu pomysłów);
  • giętkość myślenia (wytwarzanie nieoczekiwanych pomysłów);
  • wrażliwość na problemy i zdolność formułowania pytań.

Opracowała Bożena-Janina Teresiak nauczycielka kształcenia zintegrowanego SP nr 2 w Hajnówce.

* Jerzy KUJAWIŃSKI- "Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych" Warszawa 1996

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie