Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Zajęcia teatralne z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4390 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Marzanna Dróżdż
Gdynia

Zajęcia teatralne z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie

     Od kilkunastu lat współprowadzę zajęcia teatralne z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie w stopniu lekkim i umiarkowanym. Nasz teatrzyk funkcjonuje w Internacie w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym Nr1 w Wejherowie. Skupia dzieci i młodzież z różnych grup internackich zainteresowaną tą formą spędzania czasu wolnego.
     Udział wychowanków w naszych zajęciach jest sposobem na kształcenie ich zainteresowań, zamiłowań i trwałego zapotrzebowania na kontakt ze sztuką. Jest również okazją do uzupełniania różnego rodzaju deficytów rozwojowych wynikających między innymi z upośledzenia umysłowego. W teatrzyku uczestniczą dzieci zarówno nieśmiałe, zahamowane jak też nadpobudliwe psychoruchowo, dzieci z wadami wymowy, zaburzeniami sprzężonymi, czy innymi niepełnosprawnościami. Poprzez wspólną zabawę i pracę staramy się rozbudzać to, co jest indywidualne, niepowtarzalne w każdym dziecku, ukazywać dobre strony jego osobowości. Praca teatralna integruje różne obszary aktywności młodego człowieka poprzez słowo, gest, ruch, taniec, muzykę, plastykę. Naszym zadaniem jest stworzenie warunków do swobodnej realizacji tych form ekspresji.
     Zanim przystąpimy do realizacji przedstawienia rozpoznajemy możliwości i potrzeby naszych młodych aktorów. Wnikliwa obserwacja pozwala ocenić predyspozycje dzieci, które należy uaktywnić i wykorzystać do określonych działań teatralnych. Przydzielając teksty staramy się to uczynić sprawiedliwie i bez wywoływania zazdrości. Trzeba solidnie napracować się, aby przekonać dzieci, że role negatywnych postaci też trzeba zagrać i że one mogą być atrakcyjne i satysfakcjonujące dla odtwarzających je aktorów. Ponadto zaoferowana dziecku rola powinna uwypuklać jego walory, a minimalizować defekty, np. fizyczną niepełnosprawność - rola nie może ośmieszać dziecka.
     Kolejnym etapem naszej pracy jest nauka tekstu, która niejednokrotnie bywa żmudna. Motywacją do pokonania ćwiczeń dykcyjnych, deklamacyjnych, recytatorskich oraz ćwiczeń mowy jest występ przed publicznością. Zwracamy baczną uwagę na wyraźne, staranne i głośne mówienie. Ćwiczenie tekstu bywa czasami wesołe i zabawne, gdyż z poprzekręcanych wyrazów wychodzą komiczne sytuacje. Wszyscy wtedy śmiejemy się z powstałych"żartów słownych", bo przecież jest to zasługa małego chochlika, który właśnie wskoczył w tekst i"bryka" sobie z literkami.
      Kiedy aktorzy znają swoje role na pamięć, przystępujemy do regularnych prób. Pierwsze próby są najważniejsze, gdyż decydują o całokształcie wystawionego przedstawienia.
     W trakcie tych prób tworzymy wspólnie wizje scenografii, kostiumów, charakteryzacji, oświetlenia i podkładu muzycznego. Dużą trudnością w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym jest wzbogacenie słowa gestem, mimiką twarzy, ruchem na scenie, które w przypadku naszych dzieci są trudne do wykonania. Dzieci skupiając się na ekspresji ciała zapominają o tekście i odwrotnie. Ruch i gesty są często kanciaste, przerysowane, nieadekwatne do przedstawianej postaci. Pracujemy nad uplastycznieniem ciała oraz właściwą koordynacją słowa i gestu poprzez zastosowanie różnych zabaw ukazujących istotę ruchu scenicznego, np.zabawa do wierszy pt."Rzepka" czy"Lokomotywa" J.Tuwima.
     Przygotowując dekoracje, rekwizyty i stroje teatralne z udziałem naszych artystów staramy się, aby były one niekonwencjonalne, kolorowe, dobrze wykonane. Dzieci z ogromną radością przebierają się w stroje aniołów, księżniczek, królewiczów; zakładają"prawdziwe" korony czy kostiumy kotów, w których wyglądają jak" prawdziwe koty". Przytoczę tu przykład małego Krystiana, który po założeniu stroju"Kota-Posła" bardzo chciał zabrać go do domu, albo, chociaż do swojej szafki w grupie. W końcu pobiegł do swojej pani zaprezentować się w kocim stroju z" prawdziwymi pazurami i ogonem".
     Praca teatralna z dzieckiem niepełnosprawnym ma ogromne walory wychowawcze, kształcące, a czasami wręcz terapeutyczne. W czasie prób pogłębia się nasza znajomość z dziećmi. Jest to okazja do poznania ich temperamentów, marzeń, zamierzeń, codziennych zmartwień i kłopotów, sposobu reagowania w różnych sytuacjach. Poczucie wspólnej odpowiedzialności, samodyscyplina, koncentracja uwagi, konieczność pamięciowego opanowania tekstu - szczególnie trudna dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, radzenie sobie z sytuacją stresową w czasie przedstawienia sprawia, że zajęcia teatralne są znakomitym treningiem emocji, zachowań społecznych oraz innych sprawności niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania w środowisku. Teatrzyk jest również szansą na odniesienie sukcesu przez dzieci mające trudności wykazaniem się w innych dziedzinach. My często odkrywamy prawdziwe talenty aktorskie, a nasi podopieczni przeżywają poczucie spełnienia, bycia kimś znaczącym i zdolnym do dokonywania wspaniałych rzeczy.
     Ukoronowaniem pracy nad spektaklem jest występ przed publicznością, która"będzie biła nam brawa". Przedstawienia prezentujemy przed społecznością internacką, jak też w zaprzyjaźnionych szkołach publicznych. Wiosną każdego roku uczestniczymy w przeglądach teatralnych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Jest to czas na prezentację własnych umiejętności aktorskich jak też możliwość obejrzenia przedstawień przygotowanych przez inne zespoły teatralne. Takie wyjazdy spotkania spełniają również walor integracyjny.
     Przez te kilka lat naszej działalności przygotowaliśmy wiele przedstawień o różnym charakterze. Były to przedstawienia uświetniające naszą wigilię internacką - jasełka, inscenizacje bajek: "Czerwony Kapturek", "Bajka o rybaku i złotej rybce", "Sen Doroty" i inne; przedstawienia o charakterze ekologicznym, poruszające ważne problemy życia codziennego.Za każdym razem nasze zajęcia były pretekstem do zabawy w prawdziwy teatr, kreowania najróżniejszych postaci, zarówno pozytywnych jak i negatywnych, uwrażliwienia na losy innych ludzi czy zwierząt. Nie da się ukryć, że prowadzenie teatrzyku jest źródłem satysfakcji nie tylko powodu korzyści edukacyjnych. Przygotowanie przedstawienia to nie tylko ciężka praca, również okazja do osobistej satysfakcji z osiągnięć dzieci. A jeżeli nawet nasi aktorzy mylą się na scenie, gubią rekwizyty, podpowiadają donośnie kolegom, upewniają się, że teraz kolej na ich kwestię, nie chcą zejść ze sceny? No cóż, potraktujmy to z przymrużeniem oka, bo"każda rola jest dobra, byle grać ją z artyzmem i nie brać jej zbyt poważnie"(B.Prus).
     Praca teatralna z dzieckiem niepełnosprawnym to ciągłe poszukiwanie inspiracji, nowych rozwiązań, wybieganie poza codzienną życiową rutynę. Najważniejsze jest jednak ujawnianie twórczych możliwości dzieci i wykorzystanie ich niezwykłych i odmiennych talentów w kontakcie ze sztuką.

Marzanna Dróżdż
Opiekun teatrzyku internackiego
SOSW Nr1 Wejherowo

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie