Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Agresja problemem współczesnej szkoły

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2020 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
     Z agresją łączy się stres. Punkt na skali natężenia stresu, w którym obciążenie przechodzi w przeciążenie można nazwać progiem tolerancji (odporności) na stres psychologiczny. Stan emocjonalny wywołany przez konkretną sytuację stresową może wywołać emocje negatywne. Ważne jest aby pojawiła się motywacja do przezwyciężenia stresu.
     W zjawisku agresji najeży wyróżnić dwie jej główne postacie:

    Agresja instrumentalna polegająca na podjęciu czynności zmierzających do uzyskania określonego celu, którym jest skrzywdzenie kogoś lub zniszczenie czegoś. Spowodowane w tym przypadku szkody są kosztami pośrednimi, wliczonymi w całą operację np. celowe doprowadzenie do kontuzji najlepszego gracza z drużyny aby wygrać mecz.
    Agresja celowa - polega na podjęciu czynności nakierowanych wyłącznie na wyrządzanie szkody np. grupy podkultury (sataniści) grupy ekstremistów politycznych (faszyści), agresywne zachowanie chuliganów, pseudokibiców itp. Czasem agresja przybiera formę dodatkowego przymusu - budowanie atmosfery i klimatu np. brak akceptacji ze strony otoczenia.
     Innym przykładem agresji są związki uczuciowe osób, gdzie jeden z partnerów wykorzystuje zależność emocjonalną drugiego dla swoich egoistycznych celów. Są to subtelne stosunki zależności i dominacji, które kładą się cieniem na życie indywidualne a czasem to życie rujnują. Jest to także zakamuflowana forma przemocy (przemoc psychiczna).
     Niektóre z naszych zdolności mogą obracać się na naszą niekorzyść. Dzięki pamięci żywimy urazy, cierpimy wskutek dawnych konfliktów, nasze zachowania tracą spontaniczność z powodu obowiązków, dotkliwie odczuwamy wyrzuty sumienia.
Mając poczucie czasu obawiamy się zmian, żyjemy przeszłością. Jesteśmy podatni na oddziaływania społeczne - tłumimy twórczość własną i innych, jesteśmy konformistyczni i nieuczciwi. W miłości stajemy się zazdrośni i mściwi, ograniczamy swobody innej osoby. Niektóre typy agresywnego zachowania ludzi wiążą się często z zaburzeniami funkcjonowania mózgu - zespół braku kontroli charakteryzuje się bezsensowną brutalnością, patologicznym podnieceniem.
     Agresja jest popędem nabytym będącym reakcją na frustrację. Może być wynikiem awersyjnych (przykrych) doświadczeń lub przewidywanych korzyści. Badania wykazały że dzieci które często biorą udział w rywalizacyjnych grach częściej są pobudzone emocjonalnie i wykazują agresję. Jeżeli rodzice zawsze karzą dziecko za agresywne zachowanie, dziecko wkrótce nauczy się hamować agresję w obecności rodziców i wykonywania w innych sytuacjach. Obserwacja agresywności innych zwiększa prawdopodobieństwo przyszłej agresji. Środki masowego przekazu uczą przemocy.
     W praktyce pedagogicznej agresja i przemoc to stałe elementy rzeczywistości, z którą styka się wychowawca i nad którymi musi panować. Wzajemne związki nauczyciel - uczeń rodzą liczne zachowania agresywne jak równie często sprzyjają stosowaniu przemocy. Szkoła postrzegana jest przez uczniów jako układ represyjny z licznymi symptomami przemocy.
     Zatem agresja nasila się w zależności od takich czynności jak: podłoża temperamentu (typ układu nerwowego), zaburzeń ośrodkowego układu nerwowego, czynności społeczno-wychowawczych. Bez względu na to, która z wymienionych przyczyn jest najważniejsza, warunki wychowawcze konieczne do prawidłowego rozwoju dziecka są ujednolicone. Wychowanie powinno być procesem kształtującym osobowość dziecka, nie zaś przekazywaniem norm społecznych w formie nakazów i zakazów. Ważna jest w tym przypadku postawa nie tylko nauczyciela, ale i rodziców nie zawsze cierpliwych, spokojnych i pełnych zrozumienia oraz życzliwości. Aby współpraca między nauczycielem, a rodzicami układała się prawidłowo należy zarówno z jednej jak i z drugiej strony spełnić takie warunki jak:
  1. Unikanie sytuacji powodujących dodatkowe napięcie u dziecka np. konfliktów między rodzicami.
  2. Przestrzeganie regularnego trybu życia.
  3. Wypracowanie konsekwentnych i jednolitych dla obojga rodziców form postępowania z dzieckiem.
  4. Niewskazane jest zwracanie uwagi na dziecko jedynie wtedy, gdy zachowuje się ono niepoprawnie.
  5. Wydawanie polecenia w krótkiej formie.
  6. Ograniczenie liczby bodźców.
  7. Dziecko powinno bawić się w małych grupach.
  8. Rodzice powinni proponować dziecku zajęcia wyciszające.
  9. Dyskretnie pomagać w zajęciach edukacyjnych.
Podkreślać u dziecka jego dobre strony.
     Filozofia współczesnego wychowania zachęca do rywalizacji, dominacji, wyprzedzenia. U tej młodzieży, która nie może sprostać wymogom konkurencji, nadsprawności i wyprzedzania rodzi się poczucie porażki, mniejszej wartości i uruchamia mechanizmy ucieczki. Istnieje pilna potrzeba przeorientowania pracy szkoły z praktyki rywalizacji i walki, które z natury rodzą wrogość na praktykę współdziałania i pomocy.
     Współczesne wychowanie musi zostać oparte bardziej na wartościach duchowych, eliminować bezwzględne dążenie do zwycięstwa, sukcesu i organizacyjnego perfekcjonizmu.

Marta Bednarska
Nauczyciel mianowany
Szkoła Podstawowa nr 143 w Krakowie

Literatura:
"Pedagogika społeczna" Tadeusz Pilch, Irena Lepalczyk
"Psychologia" Tadeusz Tomaszewski
"Psychologia i życie" Philip G., Zimbardo Floyd L.Ruch

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie