Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Uczeń zagorożony nieuzyskaniem promocji

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6317 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Opis i analiza przypadku problemu edukacyjno – wychowawczego.


„Uczeń zagrożony nie uzyskaniem promocji do klasy programowo wyższej”

Identyfikacja problemu

Janek jest uczniem klasy V. Otrzymał 4 oceny niedostateczne na pierwszy semestr roku szkolnego 2002/2003. Uczeń posiada opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Rok wydania 2000. Jan pochodzi z rodziny rolniczej ma dwoje rodzeństwa (młodszego brata, który chodzi do czwartej klasy i siostrę 4 lata).
Rodzice posiadają niewielkie gospodarstwo rolne z którego się utrzymują. Dodatkowych źródeł dochodów nie mają.
Do szkoły przychodzi tylko mama po wielokrotnym wezwaniu.
Na istnienie problemu wskazują: 4 oceny niedostateczne na I półrocze
z przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, historia, niskie oceny cząstkowe, bardzo duża absencja na zajęciach szkolnych, uwagi w zeszycie wychowawcy klasowego
o bardzo częstym nieprzygotowaniu do lekcji.
Zwróciłam uwagę na ten problem, ponieważ jestem wychowawca klasy, do której uczęszcza ten uczeń. Chcę mu pomóc w przezwyciężaniu trudności w nauce
i otrzymaniu promocji do następnej klasy.


Geneza i dynamika zjawiska

Przeanalizowałam następujące dokumenty szkolne:
- dziennik lekcyjny ze szkoły podstawowej,
- zeszyty wychowawcy klasy
- zeszyty przedmiotowe ucznia,
- zeszyty ćwiczeń,
- zeszyty prac klasowych,
- opinię Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Przeprowadziłam rozmowy z nauczycielami, którzy uczyli chłopca w klasach nauczania zintegrowanego oraz z tymi, którzy uczą obecnie. Przeanalizowałam opinię wydaną przez poradnie. Prowadziłam ukrytą obserwację ucznia. Pomagali mi w tym nauczyciele różnych przedmiotów. Prowadzono obserwację na zajęciach z następujących przedmiotów: język polski, język angielski, matematyka, historia.
Byłam w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami uczącymi w danej klasie, prowadziłam rozmowy z uczniami. Przeprowadziłam rozmowę z mamą.
Wyniki obserwacji, ankiet, wywiadów były bardzo zbliżone do siebie. Chłopiec jest często nieprzygotowany do lekcji, nie odrabia prac domowych, nie przynosi na lekcję potrzebnych przyborów tłumacząc się, że zapomniał. Zapytany o powód twierdzi, że musi pomagać w gospodarstwie. Matka to potwierdziła.
Na podstawie analizy dokumentów szkolnych, ankiet, obserwacji, wywiadów, rozmów, stwierdziłam, że ten problem istniał już w klasie IV szkoły podstawowej.
Nasilenie problemu było różne. W pierwszym półroczy klasy IV, wtedy uczeń otrzymał na półrocze dwie oceny niedostateczne. W następnym półroczu uczeń został przebadany
w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Wyniki tych badań wykazały ogólną sprawność umysłową chłopca poniżej norm wiekowych. Tak samo jak i poziom inteligencji słownej. Obniżony poziom bezpośredniej pamięci wzrokowej struktur graficznych oraz poniżej norm wiekowych jego sprawność grafomotoryczną. Wskazane było obniżenie wymagań edukacyjnych, bieżąca pomoc w nauce oraz stosowanie pochwał, nagród aby wzmocnić motywację ucznia.
Nasilenie problemu nastąpiło, gdy chłopiec rozpoczął naukę w klasie V.
Hipoteza: Niepowodzenia ucznia mają ścisły związek z jego środowiskiem rodzinnym oraz własnymi możliwościami.


Znaczenie problemu


Niepowodzenia w nauce szkolnej mają ogromne znaczenie dla ucznia, ale również dla klasy i szkoły.
Uczeń otrzymując oceny niedostateczne może powtarzać klasę, co w rezultacie doprowadzi do wydłużenia nauki szkolnej. Negatywne oceny mogą przyczynić się do tego,
że powstanie uraz w psychice i przestanie się uczyć. Nie zawsze oceny niedostateczne motywują do większego wysiłku. Jest to uzależnione od odporności psychicznej dziecka.
Problem dotyczy również klasy, ponieważ zostanie obniżona średnia klasy i wszyscy uczniowie będą niezadowoleni z takiego stanu rzeczy.
Wpływa to również na ogólny wizerunek szkoły. Uczniowie chętniej uczęszczają do takiej szkoły, w której 100% uczniów zdaje do klasy programowo wyższej.
Zadaniem wychowawcy jest podjąć takie działania aby uczeń mógł pokonać trudności szkolne i zdać do klasy do nastepnej klasy. Pozostawienie tego problemu bez jakichkolwiek działań mogłoby doprowadzić do jeszcze większych zaległości u chłopca, a w rezultacie musiałby powtarzać klasę.


Prognoza

Na podstawie własnych doświadczeń oraz fachowej literatury wiem, że zastosowane działania nie zawsze przynoszą rezultat, ale zaniechanie ich pogłębiłoby jeszcze problem. Uważam, że zastosowane formy pomocy przyniosą zamierzony skutek. Chłopiec przestanie opuszczać zajęcia szkolne, uwierzy we własne siły i włoży maksimum wysiłku, aby jego oceny końcoworoczne były pozytywne, a w rezultacie otrzyma promocję do następnej klasy.


Proponowane rozwiązania


Cel: Pomoc uczniowi w przezwyciężaniu trudności w nauce

Zadania:
– bieżąca pomoc koleżeńska z przedmiotów, z których uczeń miał oceny niedostateczne – wychowawca klasy, uczniowie tej klasy,
– indywidualizacji wymagań – nauczyciele przedmiotów,
– ścisła współpraca z domem rodzicielskim – wychowawca klasy,
– kontrola nieobecności na zajęciach szkolnych – wychowawca klasy,
– motywowanie ucznia do wzmożonej pracy – wychowawca klasy, nauczyciele.

Wdrażanie oddziaływań

Jako wychowawca klasy przeprowadziłam rozmowę z nauczycielami i zaproponowałam wyżej wymienione działania jako środki mające pomóc chłopcu w nauce. Wszyscy nauczyciele chętnie zgodzili się na moją propozycję. Na lekcjach zaczęli indywidualizować wymagania, dostosowując je do możliwości ucznia. Oceniali także wysiłek włożony w przygotowanie zadań. Najmniejsze nawet pozytywne efekty zauważali i nagradzali pochwałą.
Następnie przeprowadziłam rozmowę z klasą. Uświadomiłam im, że ich kolega potrzebuje pomocy w nauce. Do pomocy zgłosili się ochotnicy. Ponieważ jest to klasa dojeżdżająca, więc w czasie oczekiwania na autobus uczniowie będą pomagać koledze
w nauce. Ustaliliśmy konkretne dni, w których będzie odbywała się pomoc. Były to dni,
w których sama sprawowałam opiekę nad uczniami. Mogłam więc tego dopilnować i pomóc uczniom wyjaśnić niezrozumiałe treści.
Rozmawiałam również z matką chłopca. Obiecała, że nie będzie zostawiała syna w domu, aby pomagał w gospodarstwie i dotrzymała obietnicy. Chłopiec sporadycznie opuszczał lekcje. Ponadto będą mu pomagać w odrabianiu prac domowych oraz kontrolować przygotowanie do zajęć lekcyjnych. Wspólnie ustaliliśmy, że rodzice będą się kontaktować
z wychowawcą raz w miesiącu, a jeśli zajdzie potrzeba to częściej.
Przeprowadziłam wiele rozmów z uczniem zwracając szczególną uwagę na zmotywowanie go do dalszej pracy. Wspólnie analizowaliśmy jego osiągnięcia oraz porażki starając się wyciągnąć wnioski do dalszego działania.
Na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego zastosowałam ćwiczenia oraz prowadziłam rozmowy mające na celu rozwijanie poczucia odpowiedzialności za swoje postępowanie.


Efekty oddziaływań

Już po miesiącu intensywnej pracy widać było efekty. Liczba niedostatecznych ocen cząstkowych wyraźnie zmalała. Uczeń sam przypominał o zajęciach z kolegami. Chętnie przychodził do szkoły. Zaczął zgłaszać się na lekcjach. Uwierzył, że może przezwyciężyć trudności.
W maju przeprowadziłam rozmowy z nauczycielami, wszyscy stwierdzili znaczną poprawę wyników chłopca, jednak zauważyli że nie uzupełnił jeszcze wszystkich braków. Ustaliliśmy, że podjęte zadania należy dalej wdrażać, gdyż uczeń wciąż potrzebuje pomocy.
Na podstawie analizy dokumentów szklonych, rozmów z nauczycielami stwierdzam, że uczeń otrzyma promocje do klasy programowo wyższej.
Uważam, że zastosowane przeze mnie oddziaływania przyniosły zamierzone efekty. Uczeń przestał opuszczać zajęcia szkolne, uwierzył we własne siły. Jego motywacja do nauki zwiększyła się czego efektem, były lepsze oceny cząstkowe oraz promocja do następnej klasy.


Autor: Katarzyna Malik

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie