Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Agresja wśród dzieci - jak jej zapobiegać i jak chronić dzieci przed nią

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3283 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Wyróżniamy różne formy agresji: agresję fizyczną, werbalną i ekspresyjną. U dzieci agresja jest bezpośrednia i globalna. Obejmuje kontakt fizyczny, słowa, ekspresję gniewu. Charakterystyczne dla dzieci jest kierowanie agresji na obiekty zastępcze. Odczuwając gniew na rodzica, dziecko często kopie psa, niszczy zabawki. Obiektem agresji padają inne dzieci.
Czy zastanawiamy się co jest przyczyną agresji. Dlaczego nasze dzieci są agresywne? Należałoby poznać przyczyny agresji. Otóż jedną z nich jest frustracja. Uczucie to pojawia się gdy na drodze do celu napotykamy przeszkody. Napięcie emocjonalne jest tak duże, że wywołuje w nas przykre doznania i złość. Tendencje agresywne wzrastają gdy spotykamy przeszkody niespodziewanie lub niesłusznie. Często niezaspokojone oczekiwana wywołują agresję. Jedną z oczywistych przyczyn agresji jest pragnienie odwetu w momencie, gdy spotykamy się z agresywnym zachowaniem. Nie podejmujemy działań rewanżowych gdy prowokacja jest niezamierzona i gdy znamy okoliczności łagodzące (wiemy dlaczego ktoś chce nas rozłościć).
Największą rolę przypisuje się rozwojowi agresji poprzez obserwowanie – uczenie się poprzez modelowanie. Dzieci naśladują swoich rodziców oraz innych dorosłych ( sportowcy, starszy brat, idol). Przejmują od nich sposób rozwiązywania konfliktów przy użyciu siły zwłaszcza gdy agresywne zachowanie daje korzystne rezultaty. Rodzice stosujący kary cielesne wpajają swoim dzieciom, iż przemoc jest właściwym środkiem oddziaływania wychowawczego. Jeżeli w obecności dziecka źle traktujemy innych oraz stosujemy wobec innych agresję to dziecko także będzie tak traktowało innych.
Agresywnym zachowaniom sprzyja widok przemocy. Im częściej jako dziecko oglądamy brutalne filmy, tym częściej jako młody człowiek posługujemy się przemocą. Powtarzający się kontakt z budzącymi grozę zdarzeniami obniża naszą wrażliwość na tego typu sytuacje. Dzieci pod wpływem programów z agresją „twardnieją” , stają się bardziej odporne , obojętne wobec okrucieństwa. Dziecko przejmuje wzory agresji. Uczy się jej gdy jest przekonany o prawdziwości zdarzenia. Maluchy traktują to co widzą w sposób dosłowny. Chłopcy przenoszą bójki , odtwarzają pojedynki, krzyki. Jeśli bohater kreskówki bezpiecznie ląduje na ziemi z wysokości 10 piętra, to czterolatek może uznać, że jemu też się to uda. Najlepiej gdy maluch nie ogląda programów telewizyjnych przed ukończeniem 2 roku życia. 6 latek może obejrzeć godzinną bajkę, ale najlepiej gdy oglądamy razem z nim i wyjaśnimy to, co nie zrozumiałe dla dziecka.
Godne polecenia są takie programy jak:
- „ Teletubisie”
- „ Bob budowniczy”
- „ Reksio”
- „ Bolek i Lolek”
- „ Budzik”
- „ Jedyneczka”
- „ Stinky i Jake”.
Stanowczo odradzamy oglądania przez dzieci takich programów jak:
- „ Pokemony

- „ Tabaluga”
- „ Tom i Jerry”
- „ Królik Bubs”
- „ Atomówki”.
Zasadą wychowania przeciwko agresji jest pozytywne wzmacnianie innych sposobów reagowania dziecka na trudności. Jest to szczególnie ważne dzieci młodszych kiedy tworzą się nawyki agresywnego zachowania lub nieagresywnego zachowania. Istotna sprawą jest uczenie konstruktywnych zachowań, rozwijanie samokontroli przez stawianie przed nimi odpowiedzialnych zadań, pobudzanie ich autorefleksji..
Głównym instrumentem hamowania agresji jest komunikacja międzyludzka oparta o mowę. Jeśli nauczymy dzieci wyrażania swych emocji, uczuć bez szkodzenia innym to mamy gwarancję, że w przyszłości nie będzie rozwiązywać konfliktów przy użyciu agresji.
Musimy pamiętać, że to my dorośli uczymy dzieci postępowania poprzez swoje czyny i zachowanie.

Jak zmniejszyć agresję?
1. Karanie złego zachowania zmniejsza częstotliwość jego występowania. Groźba mniejszej kary, nie takiej przykrej, nie tylko czasowo powstrzymuje agresję ale skłania do weryfikacji zachowań. Stosowanie szybkich i błyskawicznych, niezbyt dotkliwych kar wytwarza niechęć wobec agresji.
2. Podjęcie działań ukierunkowanych na likwidację złości i irytacji osoby- przeprosiny.
3. Pokazanie ludzi, którzy mimo przemocy i prowokacji są racjonalni, uprzejmi i zachowują kontrolę nad swym zachowaniem.


Opracowały:
Dorota Kłosowska
Janina Gorczyczewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie