Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Jak oswajać dzieci z poezją ?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 13730 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Nie od dawna wiadomo, że aktywną postawę czytelniczą trzeba kształcić już u progu edukacji szkolnej, a nawet w pierwszych kontaktach z literaturą – w przedszkolu. Dzieci bardzo chętnie słuchają wierszy, a jeszcze chętniej się ich uczą. Wielu metodyków, często z powodzeniem, pracowało nad budowaniem i kształtowaniem wyobraźni i wrażliwości niezbędnych do aktywnej lektury dzieł literackich. Powstaje zatem pytanie: jak organizować pracę z tekstem literackim w klasach najmłodszych, by nie wykraczać poza poziom możliwości dziecka ani nie przekroczyć właściwości myślenia tego wieku. Na pewno należy zaczynać jak najwcześniej, nawet wtedy, gdy w pierwszej klasie praca z tekstem jest jeszcze utrudniona z powodu niskiej sprawności czytania i rozumienia czytanego samodzielnie słowa. Większość tekstów można, a nawet trzeba czytać głośno. Dzieci chętnie słuchają wiersze, nawet te dobrze im znane, ekspresyjnie interpretowane przez nauczyciela.

Na początku zajęć trzeba sformułować konkretne zadanie, które wymaga jakichś działań, angażuje dziecko emocjonalnie, wprowadza element zabawy. Wtedy nad tekstem pracują wszystkie dzieci – niezależnie od tego, jaką formę organizacyjną przyjmie nauczyciel – zajęcia w grupach, pracę indywidualną czy zbiorową. Taka metoda czynnościowa angażuje umysł i wyobraźnię wszystkich dzieci na zajęciach.

Tradycyjna praca z tekstem mająca charakter „analizy” jest dla dzieci nudna i nie pobudza do wypowiadania się. Omawianie utworu ćwiczy tylko sprawność językową, sprowadza się jedynie do opowiadania „własnymi słowami” rzeczywistości przedstawionej w utworze. Natomiast konkretne czynności i myślenie ucznia odwołują się do wszystkich form aktywności dziecka, ćwiczą je i rozwijają.

Dzięki dobrze zorganizowanej pracy można wprowadzić dzieci w ciekawy świat poezji, która staje się nie nudnym przedmiotem analizy, lecz scenariuszem dobrej zabawy słowami. Wówczas, nawet te trudne pojęcia związane z literaturą jako sztuką słowa wchodzą w świadomość dziecka jakby mimochodem, przy okazji zabawy.



SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH – KLASA 3




TEMAT: POEZJA I JEJ CECHY CHARAKTERYSTYCZNE

Czytanie i omawianie tekstu „Poezja”. Czytanie z podziałem na role. Uzupełnianie tekstu z lukami. Rymy, wersy i przenośnie w poezji. Czytanie „recepty” na wiersz. Samodzielne próby pisania wiersza. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu liczb. Przemienność i łączność dodawania. Kolejność wykonywania działań. Tajemnice liczb.



Materiały i środki dydaktyczne:
- karty pracy dla każdego ucznia,
- podręcznik „Ja, Ty – My” – część 1,
- „Rozwiązuję zadania i obliczam działania”,
- plansze z napisami: rytm, rym, wers, zwrotka, przenośnia ,
- wiersz L. Staffa „Jesienne liście”.



Kształtowane umiejętności:
- czytania z podziałem na role;
- wyróżniania w tekście najważniejszych informacji;
- wypowiadania się na określony temat;
- nazywania i rozumienia znaczenia pojęć: rytm, rym, przenośnia, wers ;
- wyróżniania w wierszu – wersów, rymów, przenośni;
- czytania ze zrozumieniem;
- poprawnego zapisu wiersza ze zwróceniem uwagi na jego budowę;
- pisania wierszyka – rymowanki ;
- dodawania i odejmowania liczb w zakresie 200;
- przestrzegania kolejności działań .



Metody:
- rozmowa, praca z tekstem, praca w grupach, samodzielna praca ucznia – ćwiczenia.


PRZEBIEG ZAJĘĆ:


· Przyczepienie na tablicy plansz z napisami : rytm, rym, wers, zwrotka, przenośnia.
Próba wyjaśnienia przez dzieci znaczenia tych wyrazów.

· Czytanie z podziałem na role tekstu „Poezja” (podręcznik – cz. 1, str.48- 51).
Przed czytaniem nauczyciel prosi dzieci, aby w trakcie czytania odnalazły w tekście wyjaśnienie wyrazów powieszonych na planszach na tablicy.

· Omówienie przeczytanego tekstu, podkreślenie w tekście zdań wyjaśniających znaczenie wyrazów.

· Samodzielne czytanie fragmentów wiersza L. Staffa „Jesienne liście” i wspólne wyszukiwanie w nim wersów, zwrotek, rymów, przenośni.

Jesienne drzewa

Kończy się lato w przepych bogate
I zmienia, zmienia piękną swą szatę.
Drzewa po świeżej, bujnej zieleni
Wdziewają złote barwy jesieni.

Pogodnie, cicho i uroczyście
Spływają z wolna na ścieżkę liście,
A gdy spieszymy do szkoły drogą,
Raźno szeleszczą, szumią pod nogą.

· Samodzielne uzupełnianie tekstu z lukami, głośne czytanie i sprawdzenie.

Język poezji to nie ..................................... . W poezji słowa są jak ........................ .
Te obrazy to ........................ . Wiersz często składa się ze ................................... , a
zwrotka z .................. . Każdy wers ............................ od nowej ............................ .
W wierszu ważny jest ............, czyli, by na końcu każdego ................... powtarzały
się .................... o podobnym ..................... .

( mowa potoczna, obrazy, przenośnie, zwrotek, wersów, zaczyna się, linijki, rym, wersu, wyrazy, brzmieniu)


· Zapis tematu w zeszycie.


· Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu liczb – obliczanie działań i porządkowanie wyników od
najmniejszego do największego. Każdemu działaniu przyporządkowany jest wyraz.
Rozwiązaniem jest fragment wiersza – po czym można rozpoznać,
że to wiersz ?

16+16=... dobre 29+14=... to 60-35=... złote 58+22=... ósmy

81-74=... klasa 62-47=... artyści, 43-34=... to

90-77=... to 100-98=... Trzecia 100-80=... miód, 17+11=... serca

26-15=... geniusze, 38-16=... to sam 29+6=... dusze,

56+25=... cud! 37+18=... świata 100-51=... jest


· Analiza kolejności wykonywania działań , nawiasy, własności dodawania – praca wspólna.

· Rozwiązywanie zadań („Rozwiązuję zadania...”, str.23).

· Tajemnice liczb- kwadrat stu liczb ( zabawy dydaktyczne).

Przykłady zadań:
o Pokoloruj te pola, w które są wpisane liczby z cyfrą jedności 5. Co zauważasz ?
o Pokoloruj te pola, w które są wpisane liczby z cyfrą jedności 0. Co zauważasz ?
o Wybierz z kwadratu liczb kwadrat utworzony przez 4 liczby. Oblicz sumę liczb na skos ( po przekątnej). Wybierz inne kwadraty liczb i oblicz sumę liczb na skos. Co zauważasz ?

· „Recepta na wiersz”- próby pisania wiersza ( praca w dwójkach).


Recepta na wiersz

1. Weź: 5 jeży, ! królewicza, 3 moich małych malutkich, 2 sady, 1 jabłonkę i inne drzewa, 2 noce, jedną północ;
2. Zmieszaj z tym: kolor złoty, kilka przymiotników: zły, śliczny, owocowy;
3. Dosyp: pewną liczbę czasowników, jak: widzieć, słuchać, chodzić, obudzić, spać, zmienić, pilnować, być i słuchać;
4. Dodaj: pewną dawkę innych części mowy: ty, pod, co, mych, go itd.

Wszystkie te słowa połącz w całość, składającą się z 12 linijek, odpowiednio je poustawiaj, porymuj i tak jakoś wszystko przyrządź ( do smaku), aby wyszła jedna z najładniejszych kołysanek.


Jeśli nie chcesz się tak bardzo męczyć, to dowiedz się, że ktoś za ciebie tę pracę wykonał.
Autorką wiersza jest Ewa Szelburg- Zarembina.

Mój mały, malutki, czy ty o tym wiesz,
że nocą – północą chodzi złoty jeż.
Drzew pilnuje w sadzie, pod jabłonką śpi.
A gdy go obudzić, jest okropnie zły!
Mój mały, malutki, czy ty o tym wiesz,
że ten jeż to wcale nie jest żaden jeż.
To śliczny królewicz, co dla jakichś kar
w jeża zamieniony został przez zły czar.
Mój mały, malutki, posłuchaj mych rad:
nie chodź nigdy nocą w owocowy sad
i nie szukaj jeża, co pod drzewem śpi,
bo gdy go obudzisz, będzie bardzo zły!

· Dobieranie wyrazów rymujących się np. jesień – wrzesień, deszcze – jeszcze, huczy – mruczy.

· Samodzielne układanie wierszyka – rymowanki.

Wiatr .............................. wieje
....................................... śmieje
....................................... leje
....................................... duże
..................................... kałuże


· Podsumowanie zajęć. Zadanie pracy domowej.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie