Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Człowiek w konfrontacji z nieszczęściem

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2362 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 KONSPEKT LEKCJI:

Człowiek w konfrontacji z nieszczęściem czyli
– interpretacja treści Noriwdowskiego „Fatum”

CELE OPERACYJNE: uczeń określa nastrój wiersza, potrafi wczuć się w rolę podmiotu lirycznego – przeżywać i mówić o swoich uczuciach.

POMOCE: nagranie z tekstem wiersza, magnetofon, tekst wiersza, kapelusze, kartki z tekstem do uzupełnienia, diagram do wykreślenia.

METODY: praca z tekstem, metoda tzw. kapeluszy Edwarda de Bono, elementy dramy, praca w grupach.


PRZEBIEG LEKCJI:

I CZĘŚĆ WSTĘPNA:
(uczniowie w kręgu)

1. Pogadanka:
• Jakie zdarzają się nieszczęścia ?
(uczniowie indywidualnie udzielają odpowiedzi typu: dostać złą ocenę, zachorować,
mieć wypadek itp.)
• Co jest największym nieszczęściem człowieka ? (ciężka, nieuleczalna choroba; śmierć bliskiej osoby; tzw. zły los).

2. Jak zachowuje się człowiek nieszczęśliwy ?
• Praca w dwóch grupach (podział uczniów przez odliczanie do dwóch) – „jedynki”: podaj dziesięć określeń człowieka nieszczęśliwego; „dwójki”: jak można złowrogo patrzeć na innego człowieka (zastąp wyrażenie „złowrogo” synonimami).

3. Stop – klatka:
• Praca w grupach dwuosobowych: zbudować stop – klatkę do sytuacji: ”Spotkałem dzikie zwierzę, jestem przerażony” – zwrócić uwagę na mimikę, oczy; prezentacja.
• Po wykonaniu ćwiczenia nauczyciel zadaje pytania: Jak się czułeś w roli dzikiego zwierzęcia ? Jak się czułeś w roli osadzonego człowieka ?

II. LEKCJA WŁAŚCIWA:
(uczniowie siadają w ławkach)

1. Tytuł utworu:
Nauczyciel pyta – Jak myślicie, czy często ludzie zastanawiają się nad złym losem, czy przewidują nieszczęścia ? Po odpowiedziach uczniowskich, nauczyciel mówi: Aby dowiedzieć się, co na ten temat napisał Norwid, wykreślcie jego nazwisko (każdy uczeń otrzymuje diagram) – wówczas poznacie tytuł utworu tego poety, za chwilę zaś wysłuchamy I strofy wiersza.

Uczniowie odczytują tytuł: FATUM. Analiza znaczenia słowa: fatum – zły nieszczęśliwy los.

F N A O
R T W U
I M D

2. Wysłuchanie pierwszej zwrotki (nagranie).

3. Analiza treści fragmentu utworu:
- wskazanie na porównanie nieszczęścia do dzikiej zwierzyny, szukanie analogii do
przeżyć uczniów, którzy odgrywali rolę straszących w stop – klatce i do uczuć człowieka
(porównanie z uczuciami podmiotu lirycznego) tych, którzy byli zastraszani w stop –
klatce.
- Analiza słów: czy człowiek zboczy ? I przewidywanie sytuacji: jak zachowujemy się w
obliczu nieszczęścia ? (jesteśmy smutni, wołamy o pomoc do Boga, tracimy wiarę itd.)

4. Problem w szkole:
- dzieci podzielone na pięć grup, nauczyciel informuje, że będzie niebieskim kapeluszem,
uczniowie losują kolor kapelusza – każda grupa inny:
- po losowaniu nauczycielka wchodzi w rolę dyrektora szkoły i informuje: Słuchajcie
wydarzyła się okropna rzecz – w szkole panuje zaraźliwy wirus, wywołujący chorobę
trudną do wyleczenia. Istnieje przypuszczenie, że wszyscy uczniowie są już w jakimś
stopniu zarażeni. Dyrektor prosi uczniów o radę i pomoc.
- Uczniowie zgodnie ze znaczeniem koloru kapeluszy, udzielają porad np.:

CZARNE (pesymiści): już nigdy nie będziemy naprawdę zdrowi, to fatalne ...

CZERWONE ( uczuciowcy, kierują się emocjami): to niemożliwe, a gdyby nawet – to medycyna...

NIEBIESKI (zadają pytania):
Czy poddamy się chorobie bez walki ?
Czy będziemy mogli mówić o nieszczęściu, jeśli okaże się, iż nie dotknęła nas ta choroba ?

5. Wysłuchanie dalszej części utworu i analiza treści „Fatum”.
- dzieci otrzymują tekst wiersza: w grupach analizują postać człowieka i zwierzęcia
ukazane w I i II zwrotce
.

6. Formułowanie tematu (co było tematem lekcji ? Zapis tematu).

7. Wnioski z lekcji (wypowiedź uczniów), np.: nieszczęściu nie należy się poddawać, ale nie można go przewidzieć – nie należy więc walczyć „na ślepo” z losem, jesteśmy poddawani różnym próbom, trzeba pokładać nadzieję w Bogu lub w kimś (czymś), w kogo (w co) wierzymy, trzeba mieć wiarę w humanitarność innych; należy umacniać swoją psychikę i mieć nadzieję na lepsze jutro, chociaż w obliczu fatum jest to takie trudne ...


8. Ewaluacja i praca domowa:
- Uzupełnij zdania:

Na lekcji podobało mi się ...
Nie podobało mi się ...
Tematyka wiersza jest ...
Refleksja płynąca z wiersza to ...
Dowiedziałem (am) się dziś, że ...
Uczniowie odczytują uzupełnione zdania.

Spróbuj zinterpretować wiersz Norwida „Moja piosnka (II)”

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie