Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Samoocena pracy szkoły

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2042 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Samoocena pracy szkoły to mierzenie jakości pracy pod względem osiągania celów, realizacji zadań, wykorzystania zasobów i wyników wszystkich działań, dokonanym przez osobę lub zespół do tego powołany. Samoocena pozwala szkole na określenie jej mocnych i słabych stron oraz obszarów wymagających poprawy. Tak więc samoocena powinna obejmować wszystkie obszary.

GŁÓWNE OBSZARY PRACY SZKOŁY:

I KSZTAŁCENIE

1 Efekty kształcenia
2 Organizacja i przebieg kształcenia

II OPIEKA I WYCHOWANIE

1 Plan pracy pedagogicznej
2 Atmosfera szkoły
3 Opieka socjalna
4 Zachowanie uczniów
5 Frekwencja
6 Demokracja w szkole
7 Prawa i obowiązki ucznia
8 Dzieci specjalnej troski
9 Zdrowa i bezpieczna szkoła
!0 Współpraca szkoły z rodzicami

III ORGANIZACJA I KIEROWANIE SZKOŁĄ

1 Dyrektor szkoły
2 Dokumentacja
3 Planowanie pracy w szkole
4 Struktura organizacyjna szkoły
5 Kierowanie zespołem ludzi
6 Szkolny system nadzoru
7 Informacja i promocja szkoły
8 Baza szkoły
9 Finanse szkoły



Zasady samooceny:

1 Szkoła powinna być oceniana całościowo, co jest ważne z uwagi na złożoność i wielowymiarowość jej zadań.
2 Samoocena pracy szkoły powinna obejmować również środowisko lokalne. Szkoła bowiem działa w ścisłym powiązaniu z otoczeniem(analiza oczekiwań klientów szkoły ).
3 Samooceny należy dokonać przede wszystkim w klasie. Prowadzi to do doskonalenia procesu nauczania, a w dalszym etapie do poprawy efektywności uczenia się ( obserwacja interakcji nauczyciel – uczeń ).
4 Samoocena powinna mieć określony cel.
5 Zanim ją zaczniemy powinniśmy umieć odpowiedzieć na podstawowe pytania:
Ř Co będzie oceniane i dlaczego?
Ř Komu będą przedstawione wyniki samooceny?
Ř Jak będziemy zbierać informacje?
Ř Z jakich narzędzi będziemy korzystać ( wykorzystanie gotowych narzędzi , czy też musimy tworzyć je sami ).

Dobrze przeprowadzona i zaplanowana samoocena pracy szkoły daje szereg korzyści :
Ř usystematyzowanie doskonalenia pracy szkoły,
Ř ocena oparta na faktach
Ř skuteczne diagnozowanie
Ř działania skierowane na obszary wymagające poprawy
Ř dostrzeganie postępu i nagradzanie wyróżniających się
Ř znalezienie sposobów porównywania wszystkich działań skierowanych na jakość
Ř określenie kierunków doskonalenia zawodowego nauczycieli

Samoocena zatem pomaga zauważyć , co w naszej szkole jest sukcesem , a co wymaga poprawy. By osiągnąć pełny obraz takiej szkoły musimy systematycznie poszukiwać rzetelnej , pełnej i obiektywnej informacji o swoich słabych i mocnych stronach w kształceniu, opiece i wychowaniu oraz organizacji i zarządzaniu.
Pomoże nam w tym diagnoza swojej pracy. Za Stefanem Wlazło proponuję model przeprowadzenia diagnozy pracy szkoły przez jej radę pedagogiczną.
W pierwszym etapie rada pedagogiczna posługując się metodami warsztatowymi określa ważne dla szkoły , wpływające na jej jakość wskaźniki działania, grupując je w trzy obszary. Następnie jeden z zespołów konstruuje ankietę oceniającą efektywność każdego z ustalonych wskaźników i kieruje ją do członków rady pedagogicznej.
Kolejnym etapem tej zespołowej diagnozy jest opracowanie wyników ankiety.
Tak przeprowadzona diagnoza pomaga szkole ocenić między innymi:
> skuteczność metod stosowanych w pracy dydaktycznej
> poziom wiedzy i umiejętności
> przygotowanie uczniów do kontynuowania nauki
> wkład pracy nauczycieli w bogacenie własnego warsztatu pracy
> sprawiedliwość szkolnego systemu oceniania
> współpracę pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami
> kształtowanie przez szkołę właściwych postaw uczniów
> działalność pozalekcyjną szkoły

Otrzymane wyniki ukazują mocne i słabe strony naszej szkoły są obrazem jej pracy w oczach rady pedagogicznej. Nauczyciele oceniają efektywność pracy szkoły w różnych aspektach, w pewnym stopniu także na podstawie własnych doświadczeń oraz na podstawie własnych oczekiwań.
Aby diagnoza była w pełni wiarygodna , należałoby ją przeprowadzić w taki sam sposób lub podobny również wśród pozostałych zainteresowanych pracą szkoły, tj. rodziców i uczniów.
Na podstawie takiej pełnej diagnozy rada pedagogiczna powinna opracować strategię działań naprawczych.

Opracowała mgr Halina Barszczyk

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie