Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Śląski widnokrąg

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1405 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Program: Blok „Przyroda” dla klas IV-VI szkoły podstawowej
M.Kłyś, E.Sulejczak, Nowa Era DKW-4014-165/99

Hasło programu: Przyroda i jej elementy. Strony świata.
Cele:
Poziom wiadomości:
Uczeń zna kierunki główne i pośrednie oraz ich oznaczenia międzynarodowe.
Uczeń rozumie pojęcie widnokręgu oraz zasadę działania igły magnetycznej.
Poziom umiejętności:
Uczeń potrafi:
- wyznaczyć w terenie kierunki świata za pomocą kompasu
- zaprezentować wyniki pracy zespołu
- ocenić wpływ człowieka na środowisko najbliższej okolicy.

Czas: 2 godziny lekcyjne

Przeznaczenie: klasa IV szkoły podstawowej

Metody: pogadanka, obserwacja bezpośrednia, ćwiczenia techniczne.

Środki dydaktyczne: Zestaw dla każdej grupy składający się z: kompasu, kredek, mazaków, dużej planszy formatu A3.

Przebieg zajęć:

I. Planowanie i przygotowanie

1. Nauczyciel przygotowuje:
- cztery plansze formatu A3. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w jego środku umieścić różę wiatrów,
- cztery kompasy.

2. Uczniowie przynoszą kredki i mazaki.

II. Przeprowadzenie

1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie widnokręgu (pogadanka w terenie ).

2. Uczniowie zapoznają się z budową i działaniem kompasu.

3. Nauczyciel wprowadza nazewnictwo polskie i międzynarodowe kierunków głównych i pośrednich.

4. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każda z grup otrzymuje materiały do ćwiczeń (kompas i planszę )

5. Na planszach uczniowie uzupełniają oznaczenia kierunków głównych, a następnie „orientują” plansze zgodnie ze wskazaniami kompasu.

6. Podzieleni na grupy uczniowie siadają twarzami w kierunku północnym i przystępują do wykonania swojego zadania.


III. Podsumowanie

1. Każda grupa prezentując narysowany widnokrąg, ocenia rolę człowieka w kształtowaniu najbliższej okolicy.

2. Nauczyciel zwraca uwagę na możliwość prowadzenia obserwacji pod różnym kątem.

3. Prace graficzne, zebrane także w innych klasach, stanowić mogą materiał do porównania i prezentacji na wystawie szkolnej.

MATERIAŁY DLA UCZNIA
Zadania dla grup:

Grupa 1: Narysuj na linii widnokręgu obiekty obserwowane w terenie (np. kościół, zakład przemysłowy, park, domy itp.). Które sygnatury najczęściej się powtarzają ?

Grupa 2: Pomaluj wnętrze widnokręgu kolorami:
- zielony: tereny zielone
- czerwony: tereny przemysłowe
- żółty: tereny rolnicze
- szary: zabudowania
- pomarańczowy: ulice
Który kolor dominuje w waszej pracy ?

Grupa 3: Posługując się kolorami podziel widziane obiekty na „stare” i „nowe”:
- brązowy: „stare”
- pomarańczowy: „nowe”
Pomaluj tymi kolorami wnętrze widnokręgu. Jak przebiegał rozwój historyczny najbliższej okolicy ?

Grupa 4: Za pomocą kolorów określ, które miejsca w okolicy uważasz za przyjazne, a które budzą twoją niechęć ?
- różowy: przyjazne
- czarny: nieprzyjazne
Pomaluj tymi kolorami wnętrze okręgu. Czy podoba Ci się twoja okolica ?

MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA

Ad. 1. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w środku umieścić różę kierunków.

Literatura:
Winklewski J.,1988: Nauczanie podstaw geografii. WSiP, Warszawa

opracowała: mgr Ewa Serebrowska  Program: Blok „Przyroda” dla klas IV-VI szkoły podstawowej
M.Kłyś, E.Sulejczak, Nowa Era DKW-4014-165/99

Hasło programu: Przyroda i jej elementy. Strony świata.
Cele:
Poziom wiadomości:
Uczeń zna kierunki główne i pośrednie oraz ich oznaczenia międzynarodowe.
Uczeń rozumie pojęcie widnokręgu oraz zasadę działania igły magnetycznej.
Poziom umiejętności:
Uczeń potrafi:
- wyznaczyć w terenie kierunki świata za pomocą kompasu
- zaprezentować wyniki pracy zespołu
- ocenić wpływ człowieka na środowisko najbliższej okolicy.

Czas: 2 godziny lekcyjne

Przeznaczenie: klasa IV szkoły podstawowej

Metody: pogadanka, obserwacja bezpośrednia, ćwiczenia techniczne.

Środki dydaktyczne: Zestaw dla każdej grupy składający się z: kompasu, kredek, mazaków, dużej planszy formatu A3.

Przebieg zajęć:

I. Planowanie i przygotowanie

1. Nauczyciel przygotowuje:
- cztery plansze formatu A3. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w jego środku umieścić różę wiatrów,
- cztery kompasy.

2. Uczniowie przynoszą kredki i mazaki.

II. Przeprowadzenie

1. Nauczyciel wyjaśnia pojęcie widnokręgu (pogadanka w terenie ).

2. Uczniowie zapoznają się z budową i działaniem kompasu.

3. Nauczyciel wprowadza nazewnictwo polskie i międzynarodowe kierunków głównych i pośrednich.

4. Uczniowie dzielą się na 4 grupy. Każda z grup otrzymuje materiały do ćwiczeń (kompas i planszę )

5. Na planszach uczniowie uzupełniają oznaczenia kierunków głównych, a następnie „orientują” plansze zgodnie ze wskazaniami kompasu.

6. Podzieleni na grupy uczniowie siadają twarzami w kierunku północnym i przystępują do wykonania swojego zadania.


III. Podsumowanie

1. Każda grupa prezentując narysowany widnokrąg, ocenia rolę człowieka w kształtowaniu najbliższej okolicy.

2. Nauczyciel zwraca uwagę na możliwość prowadzenia obserwacji pod różnym kątem.

3. Prace graficzne, zebrane także w innych klasach, stanowić mogą materiał do porównania i prezentacji na wystawie szkolnej.

MATERIAŁY DLA UCZNIA
Zadania dla grup:

Grupa 1: Narysuj na linii widnokręgu obiekty obserwowane w terenie (np. kościół, zakład przemysłowy, park, domy itp.). Które sygnatury najczęściej się powtarzają ?

Grupa 2: Pomaluj wnętrze widnokręgu kolorami:
- zielony: tereny zielone
- czerwony: tereny przemysłowe
- żółty: tereny rolnicze
- szary: zabudowania
- pomarańczowy: ulice
Który kolor dominuje w waszej pracy ?

Grupa 3: Posługując się kolorami podziel widziane obiekty na „stare” i „nowe”:
- brązowy: „stare”
- pomarańczowy: „nowe”
Pomaluj tymi kolorami wnętrze widnokręgu. Jak przebiegał rozwój historyczny najbliższej okolicy ?

Grupa 4: Za pomocą kolorów określ, które miejsca w okolicy uważasz za przyjazne, a które budzą twoją niechęć ?
- różowy: przyjazne
- czarny: nieprzyjazne
Pomaluj tymi kolorami wnętrze okręgu. Czy podoba Ci się twoja okolica ?

MATERIAŁY DLA NAUCZYCIELA

Ad. 1. Na każdej planszy należy narysować jak największy okrąg, a w środku umieścić różę kierunków.

Literatura:
Winklewski J.,1988: Nauczanie podstaw geografii. WSiP, Warszawa

opracowała: mgr Ewa Serebrowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie