Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przyroda i jej elementy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4738 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Janina Parafiniuk
nauczyciel przyrody




Dział programu: Przyroda i jej elementy.
Temat: Czy jesteś dobrym obserwatorem przyrody ?
Zakres treści: Poznanie cech dobrego obserwatora przyrody.

Cele operacyjne

1. Uczeń zna:
- zasady zachowania się w parku miejskim i na ulicy,
- cechy dobrego obserwatora przyrody.

2. Uczeń rozumie:
- zależność pomiędzy cechami dobrego obserwatora o ilością pozyskiwanej informacji o przyrodzie.

3. Uczeń potrafi:
- sporządzić dokumentację prowadzonych obserwacji
- wskazać zależność pomiędzy ilością pozyskiwanej informacji a cechami i zaangażowaniem obserwatora.

Postawy:
- kształtowanie właściwego stosunku do otaczającej przyrody,
- kształtowanie postawy bacznego obserwatora przyrody,
- właściwe zachowanie się na terenach rekreacyjnych.

Metody:
- obserwacje,
- prezentacje opisu,
- pogadanka.

Formy pracy:
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:
- notatnik,
- przybory do pisania i rysowania.

Miejsce i czas trwania zajęć:
- park miejski,
- 2 godz. lekcyjne.
TOK LEKCJI

Faza wprowadzająca

1. Sprawy organizacyjne.
2. Zapoznanie uczniów z celami zajęć.
3. Podanie i zapisanie tematu lekcji.
4. Przypomnienie zasad zachowania się w parku miejskim i na ulicy.
5. Przygotowanie dokumentacji do prowadzonych obserwacji – uczniowie zapisują w zeszytach:

Data obserwacji: ...................................................................................................
Warunki obserwacji: .............................................................................................
Obiekty obserwacji: ..............................................................................................
Opis obserwacji: ...................................................................................................
....................................................................................................
.....................................................................................................

Faza realizacyjna

1. Przejście ze szkoły do parku miejskiego
2. Nauczyciel dzieli klasę na 3-4 kilkuosobowe zespoły.
3. Każdy zespół wyznacza sobie pole obserwacji np. pole 5m*5m,
prowadzi obserwacje i sporządza opis, notując wszystkie swoje spostrzeżenia.
4. Po zakończonych obserwacjach grupy zbierają się w określonym miejscu i zdają relację ze swoich spostrzeżeń.
5. Dyskusja nad wykonanymi zadaniami i poszukiwaniu cech dobrego obserwatora przyrody.

Faza podsumowująca

1. Odpowiedź na pytanie: jakie cechy obserwatora pozwoliły Wam prawidłowo wykonać
Zadanie?
2. Uczniowie wyliczają cechy dobrego obserwatora i zapisują do zeszytów.
Cechy dobrego obserwatora:
- Sumienność
- Spostrzegawczość
- Cierpliwość
- Dokładność

3. Zadanie pracy domowej:
Uzupełnić opis obserwacji (można wykonać rysunek).








Konspekt lekcji przyrody dla klasy IV
Wg programu nauczania DKW- 4014-165/99
Wydawnictwa Nowa Era


Dział programu: Przyroda i jej elementy.
Temat: Uczymy się obserwować przez mikroskop. Zakres treści: Poznanie zasad posługiwania się mikroskopem.

Cele operacyjne

1. Uczeń zna:
- mechaniczne i optyczne części mikroskopu,
- pojęcia: szkiełko podstawowe i nakrywkowe.

2. Uczeń rozumie:
- konieczność wykorzystania mikroskopu do obserwacji obiektów niewidzialnych gołym okiem,
- potrzebę ostrożnego posługiwania się mikroskopem.

3. Uczeń potrafi:
- nazwać i wskazać poszczególne części optyczne i mechaniczne mikroskopu,
- przy pomocy lusterka skierować światło na obserwowany obiekt,
- odszukać obraz obserwowanego obiektu.

Postawy

- kształtowanie postawy bacznego obserwatora przyrody,
- poszanowanie pomocy naukowych.

Metody
- pokaz,
- obserwacje,
- pogadanka.

Formy pracy
- w dwuosobowych zespołach, indywidualna.

Środki dydaktyczne

- mikroskopy,
- przyrządy do mikroskopowania.


TOK LEKCJI


Faza wprowadzająca

1. Sprawy organizacyjne.
2. Przypomnienie budowy mikroskopu.
3. Nauczyciel wyjaśnia cel lekcji, podaje i zapisuje temat.

Faza realizacyjna

1. Nauczyciel pokazuje jak należy przygotować mikroskop do obserwacji i omawia zasady mikroskopowania:
a) ustawienie mikroskopu,
b) oświetlenie pola widzenia,
c) umieszczenie preparatu na stoliku,
d) nastawienie obrazu na ostrość,
e) obserwowanie preparatu.
2. Uczniowie zapisują do zeszytów kolejność czynności wykonywanych podczas mikroskopowania
3. Uczniowie ćwiczą właściwe oświetlanie pola widzenia.
4. Nauczyciel rozdaje gotowe preparaty mikroskopowe, uczniowie prowadzą obserwacje.

Faza podsumowująca

1. Odpowiedź na pytanie: do obserwacji jakich obiektów używany jest mikroskop ?

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie