Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Rola gier i zabaw dydaktycznych w edukacji matematycznej dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 14281 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 Jedną z najlepszych metod stosowanych w edukacji wczesnoszkolnej jest wprowadzenie do procesu nauczania odpowiednio dobranych gier i zabaw.
Zabawy dydaktyczne stymulują poznawczą i społeczno emocjonalną ak-tywność dzieci. Uczenie się przez zabawę wyzwala ciekawość i zaintere-sowania poznawcze, wzbudza motywację do wykonywania zadań szkol-nych i wpływa na rozwijanie twórczych postaw poznawczych dzieci.
Podczas gier i zabaw dzieci przyswajają sobie różne reguły, zapamiętują je i stosują w odpowiednim momencie. Gry dydaktyczne w matematyce można podzielić na : gry arytmetyczne, algebraiczne, geometryczne, kombi-natoryczne. Spełniają one różnorodne cele i zadania poznawcze :
- utrwalają rozumienie trudnych, abstrakcyjnych pojęć matematycznych
i geometrycznych, np. pojęcie zbioru i liczby, stosunków wielkościo-wych i przestrzennych,
- stwarzają sytuacje umożliwiające ćwiczenie techniki rachunkowej w za-kresie podstawowych działań arytmetycznych.
Różne rodzaje gier i zabaw matematycznych umożliwiają zdobywanie bez-pośrednich doświadczeń w zakresie spostrzegania liczb, działań matema-tycznych i figur geometrycznych, sprzyjają samodzielnemu poszukiwaniu
i odkrywaniu ich własności oraz stosunków przestrzennych, dopomagają
w kształtowaniu pojęć matematycznych i geometrycznych oraz umiejętno-ści operowania nimi w sytuacjach zadaniowych. Dzieci już od najmłod-szych lat chętnie grają w różne gry, organizują różne zabawy, zawody.
Formy te są dla nich rozrywką, co jest przeciwieństwem obowiązków szkolnych. Dlatego też wprowadzając gry i zabawy do nauki szkolnej stwarzamy sytuację, w której dzieci będą bardziej angażowały się w to co robią, chętniej będą pracowały i będą dążyć do osiągnięcia jak najlep-szych wyników.
Jeżeli rozwiązanie zadania matematycznego łączy się z wygraną, to dziec-ko angażuje się w to emocjonalnie, jest bardziej nim zainteresowane, a przez to łatwiej przyswaja sobie nowy materiał. W grze większą szansę ma ten, kto gra lepiej, a więc ten, kto umie lepiej przewidywać, poszu-kiwać, kto jest bardziej pomysłowy. Jest to więc taki typ aktywizacji dziecka, który pobudza do samodzielnego myślenia w procesie nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej wymaga szczególnej troski. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywa rozwiązywanie zadań typu pro-blemowego.
Gra dydaktyczna pełni też funkcję czynnika, który zmniejsza niechęć przed podjęciem rozwiązania problemu, oraz pozwala na rozwijanie ak-tywności intelektualnej, a także zdolności trwałego ukierunkowania cieka-wości poznawczej. Przez to czynią one pracę dziecka atrakcyjną i przy-jemną. W nauczaniu matematyki gry dydaktyczne spełniają też funkcję
społeczno- wychowawczą, ponieważ stwarzają one warunki do grupowego działania nad realizacją określonego celu.
Dobór i sposób przeprowadzania gier i zabaw dydaktycznych powinien być dostosowany do w danym czasie realizowanych treści matematycz-nych. Gry mogą służyć realizacji nowego materiału, utrwaleniu wiadomo-ści i wyrabianiu umiejętności, czy też kontrolowaniu stopnia posiadanej przez uczniów wiedzy.


LITERATURA :

1. Hemmerling W. „Zabawy w nauczaniu początkowym”, WSIP, Warszawa,
1984.
2. Gruszczyk- Kolczyńska E.[red.] „ Jak nauczyć dzieci konstruowania
gier”, WSIP, Warszawa, 1996.
3. Łata J. B. „ Gry i zabawy dydaktyczne w nauczaniu matematyki
w klasach I – III”, Kraków, 1984.


Opracowała: B. Łączniak

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie