Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Przyczyny niepowodzeń szkolnych - dysleksja

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2455 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 „... mów dziecku, że jest dobre,
że może, że potrafi...”

                           J. Korczak

PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH - DYSLEKSJA
      Z perspektywy 20 lat pracy w szkole, z całą stanowczością mogę stwierdzić, że coraz więcej uczniów ma problemy w nauce. Badania wykazują, że około 10- 15% uczniów ma specyficzne trudności w uczeniu się. Dotyczą one czytania, pisania i liczenia. Problemu tego nie można zaniedbać; ważne jest, aby został on jak najwcześniej odkryty i zdiagnozowany. Należy podjąć odpowiednie kroki i objąć dziecko należytą opieką, adekwatną do jego potrzeb. Nie podejmowanie odpowiednich działań w stosunku do grupy uczniów mających trudności powoduje zaburzenia emocjonalne, drugoroczność, utrudnia rozwój i zdobywanie dalszego wykształcenia.
      Trwają nieustanne dyskusje na temat przyczyn specyficznych trudności w uczeniu się. Do nich należy właśnie dysleksja. Najnowsza definicja tego pojęcia, opublikowana w 1994 roku przez Towarzystwo dysleksji im. Oslowa, brzmi: „Dysleksja jest jednym z wielu różnych trudności w uczeniu. Jest specyficznym zaburzeniem o podłożu językowym, uwarunkowanym konstytucjonalnie. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów,(...), które są niewspółmierne do wieku życia oraz innych zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych; trudności te nie są wynikiem ogólnego zaburzenia rozwoju ani zaburzeń sensorycznych. Dysleksja manifestuje się różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w opanowaniu sprawności w zakresie czynności pisania i poprawnej pisowni”. Często do terminu dysleksja dodaje się określenie „rozwojowa”, co oznacza, że opisywane trudności występują od początku nauki szkolnej.
      Problematyką dysleksji zaczęto zajmować się dopiero w latach trzydziestych XX wieku. Początkowo badania dotyczyły relacji między trudnościami w czytaniu i pisaniu, a inteligencją. Stwierdzono, że 90% dyslektyków ma inteligencję mieszczącą się w normie. Następne badania dotyczyły związku między mową a trudnościami w czytaniu. Stwierdzono, że ponad 50% dyslektyków to dzieci z zaburzeniami mowy. Badania prowadzone przez H. Spionek wykazały, iż wśród uczniów, mających problemy dyslektyczne, znaczny procent stanowią dzieci, których iloraz inteligencji wskazuje na normalny rozwój umysłowy. U nich stwierdzono różnego rodzaju opóźnienia fragmentaryczne w rozwoju psychicznym i ruchowym. Są to dzieci o opóźnionym rozwoju sprawnościowym bądź rozwoju emocjonalno- uczuciowym, a także dzieci o nierównomiernym poziomie rozwoju procesów poznawczych. Czyli trudności w uczeniu się nie zawsze wynikają z deficytów sensorycznych (wad wzroku lub słuch), motorycznych (uszkodzenie narządów ruchu) ani obniżonej sprawności intelektualnej. Przyczyną nie są też typowe zaniedbania środowiskowe czy dydaktyczne. Pewne jest, iż specyfika tych trudności tkwi „wewnątrz” dziecka. Jest to nieprawidłowe funkcjonowanie w zakresie analizy i syntezy wzrokowej, analizy i syntezy słuchowej, ruchowym i orientacji przestrzennej, koordynacji funkcji wzrokowych, słuchowych i ruchowych. Zaburzenia dyslektyczne dotyczyć mogą jednej strony funkcjonowania dziecka, ale mogą też dotyczyć wielu sfer i wtedy ich przezwyciężenie jest o wiele trudniejsze.

Symptomy występujących trudności w nauce:

  • w czytaniu:

  •    -błędy w czytaniu (zmiana liter, opuszczanie liter, zmiana brzmienia, nieprawidłowe odczytywanie całych wyrazów)
       -wolne tempo
       -trudności we właściwej intonacji
       -trudności w zrozumieniu treści przeczyanego tekstu
       -rozpoznawanie napisów po cechach przypadkowych (zgadywanie)
       -opuszczanie linijek
       -zmiana kolejności liter i wyrazów
       -niechęć do czytania, zwłaszcza głośnego
  • w pisaniu:

  •    -trudności w pisaniu ze słuchu
       -mylenie liter b- p, b- d, d- g, u- n, m- w, n- w, s- z, dz- c, o- a, ł- l, ę- e
       -trudności w pisaniu wyrazów ze zmiękczeniami, dwuznakami
       -nie różnicowanie e- en- em, ą- om- on
       -opuszczanie drobnych elementów liter, gubienie liter, opuszczanie końcówek i cząstek wyrazów
       -przestawianie liter w wyrazach
       -przestawianie szyku przestawianych wyrazów
       -błędy ortograficzne
       -zniekształcanie graficznej strony pisma
       -wolne tempo pisania
  • w nauce innych przedmiotów:

  •    -trudności w nauce języków obcych
       -trudności w rysowaniu
       -trudności w uczeniu się pamięciowym (tabliczka mnożenia)
       -trudności w nauce geografii i geometrii
       -trudności występujące na lekcjach wychowania fizycznego

          Symptomem charakterystycznym dla dyslektyka jest nierównomierna koncentracja uwagi i wolne tempo pracy. Perturbacje w czytaniu i pisaniu jednocześnie występują u uczniów klas młodszych. Wcześniej występują trudności w czytaniu, dłużej utrzymują się natomiast problemy z poprawną pisownią. Uczeń- dyslektyk swoje zaburzenia dotkliwie odczuwa w klasach starszych, dlatego ważna jest wczesna diagnoza.
          Z dysleksją można normalnie żyć. Dowodem na to jest plejada sławnych postaci, które wniosły znaczny wkład do rozwoju cywilizacji. Dyslektykami byli: A. Einstein, T. A. Edison, J. Ch. Andersen.

    Opracowała:
    Olga Palica
    SP nr 17 Legnica

    Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie