Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Test z przedmiotów humanistycznych.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2058 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Test z przedmiotów humanistycznych ma na celu sprawdzenie wiadomości i umiejętności w zakresie następujących standardów wymagań:
A. Czytanie i odbiór tekstów kultury.
UCZEŃ:
1. Czyta teksty kultury na poziomie dosłownym i symbolicznym.
2. Interpretuje teksty kultury, uwzględniając intencje nadawcy.
3. Dostrzega w odczytywanych tekstach środki wyrazu i określa ich funkcje.
4. Odnajduje i interpretuje związki genetyczne i przyczynowo- skutkowe w rozwoju cywilizacyjnym Polski i świata.
5. Dostrzega konteksty niezbędne dla interpretacji tekstów kultury.
6. Dostrzega wartości wpisane w teksty kultury.
B. Tworzenie własnego tekstu.
UCZEŃ:
1. buduje wypowiedzi w formach określonych programem nauczania, poprawne pod względem językowym i stylistycznym.
2. Posługuje się kategoriami i pojęciami swoistymi dla przedmiotów humanistycznych i ścieżek edukacyjnych.
3. Tworzy / rozpoznaje teksty o charakterze perswazyjnym lub informacyjnym, dostosowane do sytuacji komunikacyjnej.
4. Porządkuje , wartościuje argumenty uzasadniające stanowisko własne lub cudze.
5. Wypowiada się na temat związków między kulturą rodzinną a innymi kręgami kulturowymi.


TEST

1. Podaj zwięźle dosłowne i przenośne (symboliczne) znaczenie zwrotów i
wyrażeń. Znaczenie dosłowne i przenośne(symboliczne)
- syzyfowa praca
- Ikar
- Męki Tantala
- postawa prometejska
- gałązka oliwna (5p.)
2. Z poniższego fragmentu „Chłopów” S.W. Reymonta wypisz porównanie i
określ jego funkcję:
„Dopiero w jakie dwa pacierze otwarli drzwi komory i organiścina z
młynarzową wywiedły Jaguś na izbę, a druhny otoczyły ją wiakiem, a tak strojne i urodne wszystkie [...], a ona między nimi najsmiglejsza i kieby ta róża najśliczniejsza stojała w pośrodku, a cała w białościach, w aksamitnych, w piórach...”
...................................
...................................
.................................. (3p.)

3. Jakie uczucia rozbudza w słuchających koncert Jankiela? Odpowiedz na
podstawie podanego fragmentu „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.
„Złączył ręce, oburącz w dwa drążki uderzył:
Uderzenie tak sztuczne, tak było potężne,
Że struny zadzwoniły jak trąby mosiężne
Iż trąb znana piosenka ku niebu wionęła
Marsz triumfalny: „Jeszcze Polska nie zginęła!”
„Marsz, Dąbrowski, do Polski!”- I wszyscy klasnęli
I wszyscy: „Marsz, Dąbrowski!” chórem okrzyknęli!”
.....................................................
.......................................................
........................................................ (3p.)
4. Podaj jakiego ważnego wydarzenia historycznego dotyczą powieść H. Sienkiewicza „Krzyżacy”, film A. Forda „Krzyżacy” oraz podany niżej fragment „Roczników...” J. Długosza
„Ci oddawszy jako tako honory królowi, przedstawiają treść swego poselstwa po niemiecku (Jan Mężyk służył za tłumacza) w następujący sposób: „Najjaśniejszy królu! Wielki mistrz pruski Ulryk posyła tobie i twojemu bratu przez nas tu obecnych posłów dwa miecze, byś się starł z nim i z jego wojskiem bez ociągania się i odważniej , niż się tym chwalisz, żebyś się dłużej nie chował w lasach i gajach...”
......................................................
....................................................
.................................................... (3p.)

5. Zredaguj dwa krótkie listy- oficjalny i nieoficjalny. Obierz dowolnego adresata i dowolny cel pisania listu.
.................................................
.................................................
................................................. (12p.)

6. Utwórz trzy związki frazeologiczne zawierające słowo „wartość”
................................................
................................................ (3p.)

7. Zaznacz określenia, których użyłbyś dla oceny postawy głównego bohatera opowiadania Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze”.
a) człowiek o słabym charakterze i słabej woli
b) dzielny, wytrwały, odporny psychicznie
c) zrezygnowany, poddający się bez walki.
(1p.)
8.Wykreśl z telegramu zbędne wyrazy:

Telegram
Wynik i efekt egzaminu jest bynajmniej fatalny i niekorzystny. Jednak nauczyciel dał mi szansę na kontynuowanie w dalszym ciągu nauki i edukacji. Spróbuję podjąć próbę i skorzystać z tej szansy. Przesyłam ukłony i kłaniam się.
(3p.)
8. Przeczytaj załączony tekst, fragment „Dziejów” Herodota z V wieku p.n.e.Wskaż to stwierdzenie, które podaje przyczynę kolonizacji greckiej!
a) Wojny pomiędzy mieszkańcami Tery i Libii.
b) Susze i nieurodzaj, które przyczyniły się do powstania głodu.
c) Wojna domowa w Terze.
d) Chęć zdobycia Libii.
„Przez siedem lat nie padał deszcz na Terze: w tym czasie uschły wszystkie drzewa na wyspie prócz jednego. Powzięli więc uchwałę mieszkańcy Tery, żeby z każdej dwójki braci wysłać jednego mieszkańca wybranego losem, do Libii. Ich wodzem i królem miał być Battos. Następnie wyprawili Teryjczycy Battosa z dwoma piędziesięciwiosłowcami. Ci popłynęli do Libii, ponieważ jednak nie wiedzieli, co mają dalej robić, powrócili dalej na Terę. Lecz Teryjczycy zarzucili pociskami zbliżających się do brzegu i nie pozwolili im wylądować, tylko kazali odpłynąć powrotem. Zmuszeni więc odjechali na okrętach i osiedlili się na wyspie, która leży na wybrzeżu Libii”. (1p.)

9. Podkreśl najważniejsze wpływy cywilizacji rzymskiej na współczesne dziedziny życia.
a) Architektura i zabytki rzymski
b) Prawo rzymskie i łacina
c) Organizacja państwa i armii
d) Model władzy cesarza (3p.)

11.Na podstawie załączonego tekstu wymień trzy przyczyny upadku Cesarstwa Zachodniorzmskiego w V w n.e.
(3p.)

PUNKTACJA:
40 – cel
39 – 35 – bdb
34 – 29 – db
28 – 20 – dst
19 – 14 – dop
13 – 0 – ndst


Lucyna Knuth-Kwiatkowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie