Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Program Zielonej Szkoły w Pobierowie

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1830 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program Dydaktyczno-Wychowawczy „Zielonej Szkoły” w Pobierowie
Realizowany w klasie 6b
Szkoła Podstawowa nr 8 w Policach

Termin 26.04-30.04.2004r.

Adres zakwaterowania:
Ośrodek „Pisz”
Pobierowo
Liczba uczestników: 21

Program opracowała:
mgr Teresa Magun

I.CELE OGÓLNE:
(na podstawie Podstawy programowej dla szkoły podstawowej na I i II etap edukacyjny)


Głównym moim celem jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju osobowości, a także poznania kultury, tradycji i historii związanej z regionem morskim.
W trakcie „Zielonej Szkoły” będą realizowane zadania z zakresu ścieżki regionalnej - dziedzictwa kulturowego w regionie, ścieżki ekologicznej i ścieżki prozdrowotnej przewidzianych w II etapie kształcenia dla szkół podstawowych.

W szczególności będą realizowane następujące cele:

1. Poznanie fauny i flory Bałtyku
2. Poznanie wybrzeża klifowego i piaszczystego
3. Poznanie sposobów ochrony wybrzeży
4. Nauka współdziałania w grupie
5. Zapoznanie z dziedzictwem kulturowym regionu morskiego
6. Poznanie walorów turystycznych wybrzeża morskiego
7. Poznanie najważniejszych zabytków architektury i przyrody w okolicy
8. Rozwój własnej twórczości artystycznej (zajęcia plastyczne, muzyczne)
9. Kształtowanie sprawności fizycznej



II. TREŚCI NAUCZANIA:

a. Przyrodniczo –geograficzne
Położenie Pobierowa
Plan i mapa
• Orientacja w terenie na podstawie planu i mapy
• Wykorzystanie skali mapy do obliczania odległości
• Legenda mapy
Organizmy żyjące w Bałtyku:
• Poznajemy faunę denną Bałtyku
• Poznajemy roślinność wód przybrzeżnych Bałtyku
Porównanie wybrzeży morskich (klify, wybrzeża piaszczyste)
Roślinność wydm i ochrona wydm
b. Treści krajoznawczo - regionalne
Tradycje morskie i żeglarskie:
• Poznajemy i śpiewamy piosenki żeglarskie
• Poznajemy i wiążemy węzły żeglarskie
Tradycje rybackie – zwiedzamy Muzeum rybactwa morskiego w Niechorzu
Poznajemy i przedstawiamy legendy związane z morzem Bałtyckim i miejscowością Trzęsacz
Poznawanie ciekawych zabytków wybrzeża morskiego:
• Zwiedzanie Muzeum geologicznego w Kamieniu Pomorskim
• Zwiedzanie Katedry i Skarbca katedralnego w Kamieniu Pomorskim
• Zwiedzanie Latarni morskiej w Niechorzu
c. Treści ekologiczne
Ochrona wód Bałtyku
Ochrona wybrzeży morskich
Zasady zachowania się na obszarach chronionych (wydmy nadmorskie)
Kształtowanie przez człowieka wybrzeża morskiego
d. Treści zdrowotne
Bezpieczeństwo podczas wycieczek turystycznych
Przygotowanie się do wycieczek turystycznych (ubiór, prowiant)
Wpływ aktywności ruchowej na zdrowie człowieka

Proponowany przeze mnie program daje możliwość wykorzystania przez uczniów wiedzy przyrodniczej w praktyce. Umożliwia zapoznanie się z tradycjami regionu morskiego i obiektami historycznymi na wybrzeżu zachodniopomorskim. Rozwija też umiejętność współpracy w zespole, pozwala na zdobywanie nowych umiejętności i zainteresowań. Stwarza też doskonałą okazję do aktywnego wypoczynku. Nauczycielom pozwala na zastosowanie różnych metod i form pracy z dziećmi oraz tworzenie różnych sytuacji wychowawczych



III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW:
Do zrealizowania założonych celów zastosuję różnorodne metody:

• Zabawy i gry dydaktyczne (zwiad terenowy po Pobierowie, Piracki tor na wesoło, Bieg patrolowy)
• Inscenizacje (przedstawianie legend)
• Opisy z wykorzystaniem okazów naturalnych (tworzenie albumów zwierząt dennych i roślin morskich)
• Zajęcia terenowe nad brzegiem morza (zbieranie okazów muszli i roślin wodnych)
• Zajęcia muzyczne i plastyczne (rysowanie pastelami wybrzeża morskiego, śpiewanie szant żeglarskich)
• Zajęcia praktyczne (wiązanie węzłów żeglarskich)
• Zajęcia sportowe na boiskach i basenie („siatkarska rzucanka”, tenis stołowy)
• Wycieczki autokarowe do Kamienia Pomorskiego i Niechorza
• Wycieczki piesze do Trzęsacza i po okolicy Pobierowa
• Ogniska i dyskoteki

Ponieważ kilkudniowy wyjazd jest doskonałą okazją nauczenia dzieci pracy w zespole, wszystkie zadania przewidziane są do pracy grupowej. Praca grupowa daje możliwość połączenia wiedzy i umiejętności wszystkich uczestników grupy dla wspólnego osiągnięcia celu. Daje też możliwość wymieniania się doświadczeniami i wiedzą w trakcie realizacji zadań.




IV. PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW

Potrafi zaznaczyć na planie miejsce pobytu
Potrafi zaznaczyć na mapie trasę wycieczki
Potrafi poruszać się po miejscowości według planu
Potrafi nazwać i odróżnić różne okazy muszli Bałtyckich
Potrafi nazwać różnego rodzaju okazy roślin morskich
Potrafi odróżnić wybrzeże klifowe od piaszczystego
Potrafi podać przykłady miejscowości, przy których występuje wybrzeże klifowe
Potrafi podać sposoby ochrony wybrzeży morskich
Potrafi wykonywać zadania w zespole
Potrafi wymienić atrakcje turystyczne zachodniej części wybrzeża
Potrafi wymienić zabytki historyczne
Potrafi właściwie przygotować się do wycieczki turystycznej
Zna zasady bezpieczeństwa podczas wycieczek turystycznych
Wie jak zachowywać się na obszarach chronionych



V. EWALUACJA
W procesie zmierzającym do stwierdzenia, w jakim stopniu moje założenia i cele edukacyjne zostały rzeczywiście zrealizowane w czasie trwania zielonej szkoły wykorzystam obserwację uczniów podczas zabaw i wykonywania zadań, a także analizę prac oraz rozmowy z dziećmi i ich rodzicami.

Do analizy wykorzystamy następujące prace i zadania:
 Albumy o florze i faunie Bałtyku
 Prace plastyczne pt. „Wybrzeże Bałtyku”
 Zadania z mapą
 Przewodnik po Pobierowie
 Bieg patrolowy (sprawdzian wiedzy marynistycznej, przyrodniczej i sprawności fizycznej)
 Wieczór szant morskich
 Inscenizacje legend związanych z Bałtykiem
 Prezentacje komputerowe wykonane po powrocie z Zielonej szkoły



VI. RAMOWY ROZKŁAD DNIA
745 pobudka
745– 825 toaleta poranna, porządkowanie pokoi
830- 900 śniadanie
900- 915 omówienie programu dnia
930-1345 zajęcia wg planu
1400-1430 obiad
1500- 1800 zajęcia wg planu
1830- 1900 kolacja
1930-2100 zajęcia wg programu
2130- 2200 toaleta wieczorna
2200- 745 cisza nocna



VII. ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE NA KAŻDY DZIEŃ

Dzień pierwszy - Poznajemy krajobraz nadmorski

• Zwiedzamy Kamień Pomorski: Katedrę, Skarbiec Katedralny, Muzeum Geologiczne i stare miasto.
• Zwiad terenowy po okolicy ( spacer po plaży i po mieście.
• Wykonanie przewodnika Pobierowa.
• Wyznaczenie trasy przejazdu.
• Dyskoteka
UWAGI:
Przyjazd do Pobierowa.
Zakwaterowanie.
Podział klasy na zespoły.
Rozpoczęcie rywalizacji zespołów.

Dzień drugi - Poznajemy faunę Bałtyku

• Zajęcia nad brzegiem morza – zbieranie okazów muszli morskich.
• „Piracki tor na wesoło” - zabawy sprawnościowe.
• Wykonywanie albumów o zwierzętach dennych.
• „Siatkarska rzucanka”
• Ognisko
UWAGI:
Zajęcia terenowe.
Wykonywanie albumów, zajęcia w salach dydaktycznych.

Dzień trzeci - Poznajemy linię brzegową Bałtyku

• Wycieczka piesza do Trzęsacza.
• Zapoznanie się z wybrzeżem piaszczystym i klifowym.
• Wykonywanie albumów o roślinach morskich.
• Zajęcia w grupach -węzły żeglarskie.
• „Piracka dyskoteka”
UWAGI:
Podczas wycieczki zbieranie okazów roślin morskich wyrzuconych na brzeg.
Oglądnięcie ruin kościoła w Trzęsaczu.
Rozdanie materiałów do legend i szant morskich.

Dzień czwarty - Dzień Rywalizacji

• Bieg Patrolowy
• Gry i zabawy na basenie.
• Ognisko, podczas którego zespoły śpiewają szanty morskie i przedstawiają legendy.
UWAGI:
W trakcie biegu patrolowego zostaną sprawdzone wiadomości przyrodnicze i ekologiczne.

Dzień piąty – Podsumowanie
• Wycieczka do latarni morskiej i Muzeum Rybactwa Morskiego w Niechorzu.
• Podsumowanie rywalizacji zespołów i rozdanie dyplomów i nagród.

UWAGI:
Zakończenie rywalizacji.
Powrót do Polic.



Opracowała:
Teresa Magun

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie