Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Poznajemy przypadki.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 4756 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Cele lekcji:
Poznawczy – poznanie nazw przypadków i poprawnej deklinacji rzeczowników;
Kształcący – kształcenie umiejętności stosowania właściwej formy deklinacyjnej rzeczownika;
Wychowawczy – dbałość o poprawność gramatyczną języka;

Pomoce dydaktyczne: teksty wierszyków, tablice gramatyczne z nazwami przypadków.

Przebieg lekcji:

1. Rozdanie kartek z wierszykami i odczytanie tekstu.

Pewna dziewczyna pyta w klasie dziewczyny,
Co kupią trzeciej dziewczynie na imieniny.
Ta powiedziała: „Spytaj dziewczynę czwartą,
Bo tylko z tamtą dziewczyną naradzić się warto”.
I dyskutują o dziewczynie w klasie.
Oj dziewczyno! Czy ten problem rozwiązać da się?

2. Wypisania powtarzającego się wyrazu dziewczyna, a następnie próba postawienia pytań przy pomocy tekstu i nauczyciela ( uczniowie zakrywają wyraz dziewczyna, wtedy jest im łatwiej znaleźć odpowiednie pytanie np. pyta kto? pyta kogo? kupię komu? spytaj kogo? itp.)
kto? dziewczyna
kogo? dziewczyny
komu? dziewczynie
kogo? dziewczynę
z kim? z dziewczyną
o kim? o dziewczynie
(bez pytania) dziewczyno!

3. Rozdanie następnych tekstów.

Na drodze leżał ciężki kamień,
a koło kamienia stał czarodziej Zamień.
Przyjrzał się kamieniowi dokładnie.
- Ależ – pomyślał –wygląda zabawnie.
Chciałbym do domu zabrać ten kamień.
Lecz iść z tym kamieniem, to wielkie strapienie.
Stanął, pomyślał o kamieniu chwilę i krzyknął:
-Kamieniu! Stań się motylem!

4. Stawianie pytań do wyrazu kamień ( np. stał koło czego? itp. )
5. Wpisanie pytań o osobę i rzecz obok siebie

kto? co? dziewczyna, kamień
kogo? czego? dziewczyny, kamienia
komu? czemu? dziewczynie, kamieniowi
kogo? co? dziewczynę, kamień
z kim? z czym? z dziewczyną, z kamieniem
o kim? o czym? o dziewczynie, o kamieniu
( bez pytań,
wyrazy wykrzykuje się) dziewczyno! kamieniu!

6. Wprowadzenie nazw przypadków (wpisanie obok pytań na tablicy).
7. Aby wzmóc zainteresowanie uczniów zagadnieniem nauczyciel mówi uczniom o tym, że nie we wszystkich językach rzeczowniki mają po siedem przypadków. W niektórych językach jest tylko jeden przypadek lub dwa, jak na przykład w języku angielskim. Za to Eskimosi używają aż 252 przypadków.
8. Nauczyciel zawiesza tablice gramatyczne i następuje próba odmiany wybranych rzeczowników.




opracowała

mgr Jarosława Gawin

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie