Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Znaczenie ruchu we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1446 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 
Znaczenie ruchu we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym.

opracowała Magdalena Grzebieluch


Powierzenie nauczycielce przedszkola opieki nad małymi dziećmi, powierzenie jej kierowania ich rozwojem psychofizycznym – to dowód wielkiego zaufania rodziców i wiary w możliwości i umiejętności nauczycielek. Wiara ta musi się opierać na pewności, że nauczycielka zna doskonale przedmiot swego oddziaływania- jakim jest dziecko-i środki, którymi może skutecznie wpływać na pomnażanie jej zdrowia oraz kierowanie jego prawidłowym rozwojem, a przeciwdziałać w miarę możności wszystkiemu, co ten rozwój zniekształca i hamuje. Prawidłowy rozwój dziecka zależy od wielu czynników, takich jak powietrze, słońce, woda, sen, odżywianie, prawidłowy rozkład dnia, higiena otoczenia i osobista oraz odpowiednio stosowany ruch. Dzieci mają nieodpartą potrzebę poruszania się i codziennie dają jej wyraz w sposób niemożliwy do przeoczenia.
Dzieci muszą się poruszać by:
- by móc się zdrowo rozwijać,
- by mieć dobre samopoczucie fizyczne i móc je dalej rozwijać,
- by nawiązywać kontakty z innymi i móc się z nimi bawić,
- by poznawać własne sprawności fizyczne i móc je dalej rozwijać,
- by móc poznawać otaczające je przedmioty i miejsca zabaw,
- by swymi zmysłami postrzegać otoczenie i móc je rozumieć.
Podstawową formą działalności dziecka w wieku przedszkolnym jest zabawa, w niej też przede wszystkim przejawia się ruch. Dzieci nie trzeba namawiać do ruchu, w przeciwieństwie do dorosłych, którzy z trudem narzucają sobie aktywność ruchową chcąc utrzymać się w dobrym zdrowiu i kondycji fizycznej. Większość dorosłych rozumie potrzebę zabaw ruchowych z dziećmi , które postrzegane są jako niezbędne dla zdrowego i harmonijnego rozwoju ich dzieci. Dlatego szczególną odpowiedzialnością obarczone są publiczne instytucje wychowawcze czyli przedszkola, szkoły, domy kultury, kluby sportowe.
To właśnie one potrafią i muszą stwarzać dzieciom rozmaite dostosowane do ich poziomu możliwości wyrównania ograniczeń w swobodzie codziennego poruszania się, rekompensować brak naturalnych form ruchu. Bowiem ograniczanie naturalnej potrzeby swobody ruchu jest przyczyną stresów psychicznych, stanów niepokoju, i zahamowań. Prowadzi do utraty wiary we własne siły i możliwości. Dlatego każdego dnia należy dawać dziecku szansę do próbowania swoich sił podczas zabaw i przez to doskonalenia swych zdolności motorycznych. Po raz pierwszy dzieci spotykają się z uporządkowanymi zabawami ruchowymi dopiero w przedszkolu. Ruch ma tutaj zadania wychowawcze , przyczynia się do ogólnego rozwoju dzieci oraz wspiera ich aktywność umysłową. Zajęci prowadzone z dziećmi służyć muszą jak najlepszemu przystosowaniu się dziecka do życia. Dobrze przystosowane dziecko to dziecko zdrowe, odporne i radosne . Wyposażone w zasób umiejętności, sprawności i zaufania we własne siły, co jest warunkiem samodzielności i zaradności w przystosowaniu się do środowiska społecznego oraz pokonywania różnych oczekujących je trudności. Dziecko sprawne, zwinne, zręczne i samodzielne może liczyć na popularność, wpływać
i pobudzać inicjatywę grupy, ukierunkowywać tok zabawy. Braki w usprawnieniu są natomiast często przyczyną niepowodzeń, wyobcowania z grupy, odczuwania swej mniejszej wartości. Dlatego sprawność i zaradność są ważnym elementem zdrowia psychicznego. Wejście dziecka w nowe środowisko, łatwość współżycia ze swym otoczeniem, zwłaszcza dla dzieci 6-letnich mogą w znacznym stopniu ułatwić osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej oraz pomóc w dostosowaniu się do nowych wymagań stawianych przez szkołę.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie