Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Niepowodzenia szkolne a atmosfera rodzinna.

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1862 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Nauka szkolna dziecka wymaga koncentracji wszystkich sił psychicznych dziecka, całkowitego zaangażowania nie tylko procesów intelektualnych, lecz także emocjonalnych, wymaga dużego wysiłku, którego skuteczność uwarunkowana jest uzdolnieniami i zainteresowaniami dziecka. Jest też ściśle związana z jego ogólną sytuacja życiową; trybem życia, jaki dziecko prowadzi, stanem zaspokojenia jego potrzeb psychicznych, a zwłaszcza potrzeby bezpieczeństwa. A dziecko czuje się bezpiecznie tylko w rodzinie, w której panuje dobra, spokojna i życzliwa atmosfera.
Atmosferę tę zaburzają nie tylko konflikty między rodzicami, nie tylko kłótnie i awantury spowodowane zwłaszcza przez alkoholizm ale wiele innych czynników, trudniej uchwytnych, mniej rzucających się w oczy, ale mających również – ujemny wpływ na ogólny rozwój dziecka i na jego wyniki w nauce.
Powodzeniom szkolnym na pewno nie sprzyja atmosfera nerwowości, ciągłego pośpiechu, chaosu, nieporządku. Dzieje się tak w rodzinach, gdzie matka i ojciec są ludźmi nerwowymi, ma to miejsce w rodzinach, gdzie rodzice podejmują dodatkowe prace, zaniedbują dom i dzieci, nieustannie się spieszą, tworzą przez to nastrój niepokoju i napięcia. Wśród takiej atmosfery trudno jest dzieciom skoncentrować się, zachować spokój, znaleźć miejsce do nauki.
Ciągłe kłótnie i spory między rodzicami ( awantury, wzajemne oskarżanie się mają również znaczący wpływ na trudności w skupieniu się ) a co za tym idzie na trudności i niepowodzenia szkolne dziecka.
Dziecko, które pozornie wydaje się być zaabsorbowane wyłącznie swoimi sprawami, tak naprawdę bardzo mocno przeżywa wszystkie sprawy dotyczące rodzinnego domu, który jest dla nich azylem, podstawą życia, warunkiem pomyślnego rozwoju.
Na atmosferę rodziną składają się nie tylko stosunki między rodzicami i ogólny nastrój panujący w domu, ale także stosunek rodziców do dzieci. Lepiej i chętniej uczy się dziecko, które czuje się w domu potrzebne i kochane, które traktowane jest poważnie, konsekwentnie i z miłością.
Jeśli dziecko ma poczucie, że jest zbyteczne, że rodzicom nie zależy na nim, ze może im przeszkadza, nie wykazuje ochoty do nauki. Jeśli rodzice poświęcają mu niewiele czasu, traktują obojętnie, dziecko nie stara się osiągać dobrych wyników w szkole. Dzieje się tak dlatego, że dzieci, zwłaszcza te młodsze uczą się głównie dlatego, że życzą sobie tego ich rodzice, że rodzice cieszą się z ich dobrych stopni, a nawet że je nagradzają i odwrotnie.
Alkoholizm jest klęską społeczną, jest też tragedią rodziny w której występuje. Nawet jeśli nie pociąga za sobą zmian patologicznych, to zawsze wywiera destrukcyjny wpływ na wychowanie dzieci i prawie zawsze jest jedną z głównych przyczyn ich szkolnych niepowodzeń.
Dlatego też dziecko, w którego domu panuje przykra atmosfera, atmosfera konfliktowa pełna napięcia i strachu, któremu rodzina nie zapewnia poczucia bezpieczeństwa, ma duże trudności w osiąganiu dobrych wyników w nauce, nawet wówczas, gdy wkłada w nią dużo pracy. Dzieje się tak, nie tylko dlatego, że w domu często brak jest spokoju i ciszy. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że dziecko nie jest w stanie skupić się na nauce bo jego cała energia psychiczna skierowana jest na przeżycia związane sytuacją w domu.
Nie wystarczy więc posyłać dziecka do szkoły, wyposażyć je w potrzebne przybory szkolne, zapewnić ciszę i miejsce do odrabiania lekcji. O jego powodzeniu w nauce decyduje w dużej mierze ogólna atmosfera, jaka panuje w rodzinie. Atmosfera spokojna, kulturalna i życzliwa, wolna od nadmiernych napięć. Atmosfera zapewniająca poczucie bezpieczeństwa, realizujące potrzebę miłości i akceptacji.

Magdalena Misan - Świerblewska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie