Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Sztuka komunikowania się

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1460 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Porozumiewanie się z druga osobą, a zwłaszcza z podopieczną wcale nie jest łatwe. Wynika to zapewne z faktu, że jest to kontakt osób o różnym statusie. Możliwości wpływu, zakres władzy, wiedzy oraz wieku faworyzują osobę wychowawcy. Komunikowanie się, jest jednak podstawową formą wzajemnych oddziaływań wychowawcy i wychowanki, a prawidłowe, warunkiem powstania więzi emocjonalnej.

O dobrym komunikowaniu się, możemy mówić wtedy, gdy intencje jednej osoby, są poprawnie odebrane przez odbiorcę. Bardzo ważne jest też to, by treść komunikatu została odebrana prawidłowo.

Komunikowanie się, to nie tylko wymiana informacji za pośrednictwem mowy. Wprawdzie niewiele byśmy mogli zakomunikować bez słów, ale też najpiękniej i najmądrzej brzmiące słowa nie zapewniają, że to, co mówimy lub piszemy ma sens. Słów używamy po to, by powiadomić o czymś słuchacza, by przekonać go do czegoś.

Przekaz słowny, to tylko niewielki procent całości przekazu. Znacznie więcej komunikujemy się w sposób pozawerbalny. Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że nośnikiem informacji są gestykulacje rąk, mimika twarzy, tonacja i barwa głosu, dotyk, a nawet sposób ubierania się i makijaż. Bezsensowne machanie rękami przez mówiącego niewiele wnosi do wypowiedzi, a niemal zawsze robi złe wrażenie na słuchaczu. Unikanie wzroku rozmówcy, uważa się za przejaw braku szczerości, natomiast podtrzymywanie kontaktu wzrokowego , mobilizuje uwagę odbiorcy. Dlatego nie ma się co dziwić, że przekazywane informacje, nie zawsze oddają adekwatne treści, jakie ma na myśli nadawca. Czasem miłe słowa, pochwały, mówione z nieprzyjemnym wyrazem twarzy, zimnym głosem, powodują, że odbieramy je jako obłudę i możemy czuć się zranieni. I odwrotnie, przykra wiadomość, ale wypowiedziana z serdecznym wyrazem twarzy, ciepłym tonem, może podnieść na duchu, może dodać sił, by przezwyciężyć czyhające trudności.

W procesie porozumiewania, ważne jest nie tylko to, by zostać dobrze zrozumianym. Znaczące jest też, by dobrze zrozumieć swego rozmówcę. Na ogół często nie słuchamy i w ten sposób tracimy cenny kontakt z druga osobą.

Słuchanie jest bardzo ważne w komunikowaniu się. Jeśli tylko udajemy, że słuchamy, szybko jest to wychwytywane przez rozmówcę i tym samym tracimy go.

Jeśli się nam spieszy, albo po prostu nie jesteśmy w stanie brać udziału dalszej w rozmowie, nie okłamujmy się, że "przecież słuchamy". Warto wytłumaczyć rozmówcy zaistniałą sytuację i po prostu umówić się na inny termin. Słuchanie czynne, w przeciwieństwie do biernego, przekonuje nadawcę, że jest rozumiany, jak również, że to, co ma do powiedzenia, jest ważne i trafia do słuchacza. Słuchanie czynne, to przede wszystkim używanie informacji zwrotnych. Nie chodzi tu koniecznie o informacje werbalne. Jak ważne jest nieraz kiwnięcie głową czy też uśmiech będący oznaką zainteresowania. Niemal każdy, kto wysyła jakieś informacje, chciałby wiedzieć, jak jest odbierane to, co mówi, jak działa słuchacza.

Bardzo ważna w porozumiewaniu się, jest też wiarygodność nadawcy.

Podsumowując stwierdzam, że podstawą dobrego komunikowania się, są przede wszystkim dobre chęci zarówno odbiorcy, jak i nadawcy. Dziś wielu ludzi wstydzi się komunikować siebie, swoją wrażliwość. Kryją to wszystko pod maską żartu i lekceważenia. Komunikują coś innego, niż rzeczywiście by chcieli zakomunikować. Chyba źródłem rzetelnych informacji i stara się przekazywać treści zgodne z faktycznym stanem rzeczywistym. Nie oznacza to bynajmniej, że taki nadawca jest wszystkowiedzący. Wiarygodną staje się osoba, która potrafi przyznać, że czegoś nie wie. Takim przyznaniem, nadawca wzbudza szacunek i ufność u odbiorcy. Na wiarygodność nadawcy może tez wpływać okazywane zainteresowanie, życzliwość i ciepło. każdemu z nas, zdarzyło się przeżyć sytuacje, pełne rozgoryczenia i żalu, że nie czujemy się zrozumiani i nie rozumiemy innych.

Literatura:
M.Łobocki: Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą
W. Pisarek: Słowa między ludźmi
T. Gordon: Wychowanie bez porażek

Katarzyna Kwiatkowska
Bursa Szkolnictwa Zawodowego w Bydgoszczy

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie