Gry i zabawy wysuwają się na pierwsze miejsce wśród ćwiczeń wchodzących w zakres wychowania fizycznego w szkole podstawowej. Przyczynia się do tego ich różnorodność, łatwość organizowania oraz duże zainteresowanie. Jednak nie są one zawsze dobrze prowadzone. Zapominamy często o podstawowych zasadach pedagogicznych. Zdarzają się wypadki prowadzenia z zespołem w sposób niedorzeczny jednej i tej samej zabawy w ciągu wielu dni i tygodni. Umiejętność dobierania zabaw, urozmaicania ich, stopniowania trudności oraz sprawne przeprowadzenie umożliwia wydobycie ich istotnej wartości. Nauczyciele muszą poznać nie tylko zasady dobrej organizacji zabaw ale muszą wniknąć w treść i zadania przerabianego materiału i umieć dysponować bogatym i różnorodnym jego zasobem.
Gry i zabawy wysuwają się na pierwsze miejsce wśród ćwiczeń wchodzących w zakres wychowania fizycznego w szkole podstawowej. Przyczynia się do tego ich różnorodność, łatwość organizowania oraz duże zainteresowanie. Jednak nie są one zawsze dobrze prowadzone. Zapominamy często o podstawowych zasadach pedagogicznych. Zdarzają się wypadki prowadzenia z zespołem w sposób niedorzeczny jednej i tej samej zabawy w ciągu wielu dni i tygodni. Umiejętność dobierania zabaw, urozmaicania ich, stopniowania trudności oraz sprawne przeprowadzenie umożliwia wydobycie ich istotnej wartości. Nauczyciele muszą poznać nie tylko zasady dobrej organizacji zabaw ale muszą wniknąć w treść i zadania przerabianego materiału i umieć dysponować bogatym i różnorodnym jego zasobem.
W czasie prowadzenia zabaw nauczyciel odgrywa bardzo ważną rolę. Dba o przestrzeganie przepisów, wybiera właściwy moment rozpoczęcia zabawy, śledzi jej przebieg, notując przewinienia i uchybienia uczestników, ogłasza wyniki współzawodnictwa podkreślając wzorowe lub niewłaściwe zachowanie się bawiących. Rola prowadzącego uwydatnia się w czasie przebiegu wyścigu, rozgrywek, zawodów. Prowadzący czujnie ocenia zmieniające się sytuacje, wyciąga wnioski. W swej ocenie jest obiektywny i sprawiedliwy, spokojny i rozważny. Wychowawca pamięta, że on nie jest główną postacią w zabawie, lecz jej uczestnicy. Powierza im na zmianę różne funkcje i zadania. W ten sposób kształtuje samodzielność, sumienność, obowiązkowość i inicjatywę. Prowadzący może brać udział w zabawie. Często musi zastąpić brakującego do pary uczestnika, przez swój bezpośredni udział pragnie pokazać prawidłowe zachowanie w zabawie.
W czasie przeprowadzania zabawy prowadzący powinien zawsze pamiętać, aby:
- ściśle formułować jej przepisy,
- dbać o ich konsekwentne przestrzeganie,
- baczyć na zachowanie i stopień zmęczenia uczestników a w razie potrzeby zwalniać tempo zabawy lub ją przerywać.
Podstawowym warunkiem dobrego przeprowadzenia zajęć jest odpowiednie przygotowanie nauczyciela. Aby lekcje zabaw i gier ruchowych były pożyteczne i interesujące muszą być dokładnie przemyślane i w najdrobniejszych szczegółach przygotowane. Dobry nauczyciel musi dokładnie poznać treść zabaw, przemyśleć sposób ich przeprowadzenia. O dobrym prowadzeniu decydują również umiejętności prowadzącego, umiejętność nawiązania kontaktu z uczestnikami. Zalety te muszą być poparte nieustannym odnawianiem, wzbogacaniem zasobu zabaw. Prowadzący dobierając zabawy musi się zawsze liczyć ze stanem liczbowym zespołu i w razie potrzeby odpowiednio dzielić go na mniejsze grupy.
W doborze zabaw i gier należy kierować się wytycznymi programu. Dla dzieci, które znają zabawy z przeznaczonego dla nich materiału możemy dobierać zabawy przewidziane dla klas wyższych. zabawy i gry dobieramy w zależności od:
- zainteresowań uczestników,
- posiadanego sprzętu i urządzeń,
- potrzeb wychowawczych.
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez nauczycieli w czasie prowadzenia zabaw i gier jest przypadkowy i często jednostronny ich dobór.