Scenariusz lekcji "Obraz społeczeństwa w "Granicy" Zofii Nałkowskiej przeprowadzonej metodą metaplanu.
SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
Temat: Obraz społeczeństwa w „Granicy” Zofii Nałkowskiej
Cele: uczeń zna treść „Granicy”; gromadzi i formułuje argumenty; wyszukuje i funkcjonalnie stosuje cytaty; rozwiązuje problemy pracując indywidualnie i w grupie; dostrzega podziały społeczne ukazane w powieści, potrafi je odnieść do kontekstu historycznego i społecznego, analizuje ich przyczyny i skutki; formułuje wnioski; poprawnie wypowiada się.
Środki dydaktyczne: teksty utworu z zaznaczonymi cytatami, duże arkusze papieru, różne kształty lub kolory kartek samoprzylepnych, mazaki.
Metoda: metaplan.
Przebieg lekcji: 1. Uświadomienie uczniom celów lekcji. 2. Postawienie problemu: Jaki jest obraz społeczeństwa polskiego w powieści? 3. Rozwiązanie problemu metodą metaplanu z wykorzystaniem cytatów (zadanie domowe), praca w grupach sześcioosobowych:
4. Prezentacja i omówienie plakatów stworzonych przez grupy z uwzględnieniem cytatów.
Oczekiwane zapisy: a) Jak jest? - istnieją trwałe podziały społeczne, spowodowane sytuacja materialna, poglądami, obyczajami, - wyróżnić można następujące warstwy: bogate ziemiaństwo, zubożałe ziemiaństwo, warstwa urzędnicza, mieszczaństwo, biedota w mieście i na wsi, - bogaci nie interesują się losem biednych, - bogaci mają władzę, wpływy, prowadzą próżniaczy tryb życia, - zubożałe ziemiaństwo nie może odnaleźć się w otaczającej rzeczywistości, - mieszczanie i urzędnicy są na pozór uczciwi i pracowici, ale są egoistami, karierowiczami, - biedni cierpią niedostatek, głód, choroby, często nie maja pracy.
b) Jak powinno być? - współczucie i pomoc bogatych dla biednych, - zacieranie się podziałów społecznych, - stworzenie systemu pomocy socjalnej dla najuboższych, - reforma wyższych klas społecznych, zmiana ich mentalności, - o pozycji społecznej powinny decydować zdolności i praca, a nie pochodzenie i pieniądze,
c) Dlaczego nie jest tak, jak powinno być? - utrwalone przez wieki podziały, - trudno zmienić mentalność ludzką, - brak współczucia dla potrzebujących, - egoizm, - „pieniądz rządzi światem”.
d) Wnioski: - zróżnicowanie społeczne jest utrwalone, wynikające z tradycji, mentalności, sytuacji finansowej, - podziały społeczne są niesprawiedliwe, ale niewiele się robi, aby to zmienić, wszelkie próby kończą się niepowodzeniem, - należy zmienić mentalność przedstawicieli wszystkich warstw społecznych, - autorka ukazuje prawdziwy obraz społeczeństwa, oskarża rzeczywistość społeczną.
5. Podsumowanie, ewentualne uzupełnienie zapisów, ocena pracy grup. 6. Zadanie domowe: Zastanów się nad interpretacją tytułu, znajdź odpowiednie cytaty.
Opracowanie: Magdalena Plaskota |