Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Thomas Gainsborough

Thomas Gainsborough

Thomas Gainsborough

Autoportret, 1787
Imiona i nazwisko
Data i miejsce urodzenia 1727
Sudbury
Data i miejsce śmierci 2 sierpnia 1788
Londyn
Narodowość angielska
Dziedzina sztukimalarstwo

Thomas Gainsborough (ur. przed 14 maja 1727 , kiedy został ochrzczony, zm. 2 sierpnia 1788 ) – malarz angielski, znany portrecista i pejzażysta.

Spis treści

Biografia

Suffolk

Thomas Gainsborough urodził się jako najmłodszy syn tkacza, Johna Gainsborough, w Sudbury (hrabstwo Suffolk ) w Anglii . W wieku trzynastu lat namówił ojca, aby ten pozwolił mu kształcić się w Londynie. W stolicy Gainsborough początkowo trenował pod okiem francuskiego rytownika i malarza, Huberta Gravelota, tworzącego w stylu francuskiego rokoka . Miało to niebagatelny wpływ na rozwinięcie się twórczości przyszłego artysty[1]. Ostatecznie jednak Gainsborough dołączył do Williama Hogartha i jego szkoły. Jednym z jego mentorów był Francis Hayman. W latach Gainsborough 40. poślubił Margaret Burr, nieślubną córkę księcia Beaufort. Prace artysty, wtedy głównie pejzaże , nie sprzedawały się zbyt dobrze. W 1748 Gainsborough powrócił do rodzinnego miasta i skupił się na malowaniu portretów . W 1752 małżeństwo z dwiema córkami przeprowadziło się do Ipswich . Ilość zleceń na portrety zwiększyła się, ale klientela składała się głownie z lokalnych kupców i dziedziców. Gainsborough był zmuszony do pożyczania z renty dożywotniej żony.

Bath

W 1759 Gainsborough z rodziną przeprowadził się do Bath . Tam badał portrety van Dycka i zaczął przyciągać dobrze płacącą klientelę z wyższych klas. W 1761 zaczął wysyłać swoje prace na wystawę Towarzystwa Sztuki w Londynie (obecnie Królewskie Towarzystwo Sztuki, którego był z jednym pierwszych członków), zaś od 1765 na doroczną wystawę Royal Accademy. Wybierał portrety dobrze znanych i sławetnych klientów, by przyciągnąć uwagę. Te wystawy pomogły mu w zdobyciu reputacji na skalę narodową, dzięki czemu zaproszono go do stania się jednym z założycielskich członków Royal Academy w 1769 . Jego stosunki z akademią nie były jednak proste i w 1773 przestał wystawiać tam swoje obrazy.

Londyn

W 1774 Gainsborough z rodziną przeniósł się do Londynu by mieszkać w Schomberg House przy ulicy Pall Mall. W 1777 ponownie zaczął wystawiać prace w Royal Academy, w tym portrety współczesnych sław, jak Książę i Księżna Cumberland. Wystawa jego prac trwała przez następne 6 lat. W 1780 namalował portrety Jerzego III Hanowerskiego oraz królowej. Krótko po tym otrzymał wiele innych królewskich zleceń. Dało mu to możliwość wpływania na Akademię i pozwoliło wybierać sposób, w jaki życzył sobie wystawiać swoje prace. Jednakże w 1783 usunął je z nadchodzącej wystawy i przeniósł je do Schomberg House. W 1784 malarz królewski Allan Ramsay zmarł i król był zmuszony do zatrudnienia rywala Gainsborougha, prezesa Akademii – Joshuę Reynoldsa . Gainsborough pozostał jednak ulubionym malarzem dworu. Zmarł na raka 2 sierpnia 1788 w wieku 61 lat. Według swojej woli został pochowany przy kościele pw. św. Anny w Kew, gdzie regularnie brała udział w nabożeństwach rodzina królewska. W ostatnich latach swojego życia Gainsborough często malował stosunkowo proste, zwyczajne pejzaże.

Twórczość

Gainsborough, wraz z Richardem Wilsonem, był jednym z inicjatorów osiemnastowiecznej brytyjskiej szkoły pejzażystów, choć jednocześnie, jak Joshua Reynolds, był dominującym portrecistą brytyjskim drugiej połowy XVIII wieku. Tworzył bardziej z własnych obserwacji natury niż według założeń formalnych zasad akademickich. Poetycka wrażliwość jego obrazów skłoniła Constable'a do wypowiedzenia się: Patrząc na nie, ostrzegamy łzy w naszych oczach i nie wiemy, skąd się wzięły[]. Jedynym znanym asystentem artysty był jego krewny, Gainsborough Dupont. Gainsborough uchodził również za świetnego malarza zwierząt, które często towarzyszyły portretowanym kobietom. Jednymi z bardziej znanych płócien artysty są dzieła Robert Andrews z żoną Frances Mary ( 1748 ), Błękitny chłopiec (ok. 1770 ), Poranny spacer ( 1785 ).

Wybrane dzieła

nrtytułczas powstaniatechnika i wymiarymiejsce przechowywaniailustracja
1.Rozmowa w parku 1745 olej na płótnie, 73 cm x 68 cm Luwr , Paryż [2]
2.Pejzaż w Suffolkok. 1748olej na płótnieKunsthistorisches Museum, Wiedeń [3]
3.Państwo Andrewsok. 1750 olej na płótnie, 69,8 cm x 119,4 cm National Gallery , Londyn[4]
4.Córki artysty z kotemok. 1760–61olej na płótnie, 75,6 cm x 62,9 cmNational Gallery, Londyn[5]
5.Mery, hrabianka Howeok. 1760 olej na płótnieIveagh Bequest, Kenwood House, Londyn
6.Błękitny chłopiecok. 1770olej na płótnieHunington Art Gallery, San Marino, Kalifornia [6]
7.Johann Christian Fischerok. 1774olej na płótnie, 229 cm x 150,8 cmRoyal Collection, Windsor [7]
8.Portret J. Wilkinsona1775olej na płótnie, 234 cm x 145 cm Gemäldegalerie Berlin ??
9.Johann Christian Bach1776olej na płótnieBibliografico Musicale, Museo Civico, Bolonia [8]
10.Dama w błękiciepóźne lata 70. – wczesne lata 80. XVIII w.olej na płótnie, 76 cm x 64 cm Ermitaż , Sankt Petersburg [9]
11.Portret Grace Dalrymple Elliott1778olej na płótnie, 234,3 cm x 153,7 cm Metropolitan Museum of Art , Nowy Jork [10]
12.Portret Mary Robinson (Perdita)ok. 1781olej na płótnie, 234 cm x 153 cmWallace Collection, Londyn[11]
13.Poranny spacer (William Hallett z żoną Elizabeth)1785olej na płótnie, 236,2 cm x 179,1 cm.National Gallery, Londyn[12]

Przypisy

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Thomas Gainsborough":

Adwentyzm ...

XVI wiek ...

Chronologia powstawania dzieł Williama Szekspira ...

1986 ...

Boris Blacher ...

Samuel Pepys ...

David Garrick David GarrickDavid Garrick , malował Thomas Gainsborough Data i miejsceurodzenia 19 lutego 1717 r.   Wielka Brytania Data i miejsceśmierci 20 stycznia 1779 ...

Anomalia grawitacyjna w Karpaczu ...

1806 ...

Archeologia ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Thomas Gainsborough":

Algorytmy - podstawy i zastosowanie (plansza 21) ...

Algorytmy sortujące - sortowanie bąbelkowe, część I (plansza 18) ...

202 System wersalski. Europa po I Wojnie Światowej (plansza 5) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie