Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Silnik średnioprężny

Silnik średnioprężny

Przekrojowy schemat silnika średnioprężnego z obiegiem dwusuwowym:
1. gruszka żarowa
2. cylinder
3. tłok
4. skrzynia korbowa
Wczesny ciągnik Lanz Bulldog z silnikiem średnioprężnym, z charakterystyczną wystającą z przodu gruszką żarową.

Silnik średnioprężny (znany też pod nazwą silnik o zapłonie żarowym, rzadziej "silnik żarowy") — silnik spalinowy , konstrukcyjnie historyczny, w którym zapłon paliwa następuje w nagrzanej gruszce żarowej . Autorem pierwszego takiego silnika oraz patentu na niego jest Herbert Akroyd Stuart .

Nazwa silnik średnioprężny jest związana ze stopniem sprężania tego silnika, który jest wyższy niż w silnikach iskrowych (stąd niemożliwe jest jego zasilanie przy użyciu benzyny), a jednocześnie zbyt niski, jak na silnik wysokoprężny , co praktycznie uniemożliwia uzyskanie samozapłonu oleju napędowego w wyniku zbyt niskiej temperatury sprężonego w cylindrze powietrza.

Z tego powodu silniki te były (z reguły) zasilane naftą . Silniki tej konstrukcji mogły pracować w obiegu dwusuwowym (jak na załączonym rysunku) lub czterosuwowym. W pierwszym przypadku głowica nie zawierała zaworów, a ładunek był dostarczany do skrzyni korbowej i przepłukanie cylindra było poprzeczne. Stosowano tłok z deflektorem, nie stosowano znanego z późniejszych konstrukcji przepłukiwania zwrotnego. Jednak przy niskich obrotach pracy silnika było to rozwiązanie wystarczające. W obiegu czterosuwowym były dwa zawory w głowicy , dodatkowo wyposażone w odprężnik dla ułatwienia rozruchu.

Silniki były najbardziej rozpowszechnione przez firmę Lanz Buldog - głównie do napędu ciągników rolniczych i w wersji stacjonarnej - do napędu maszyn rolniczych (np. młockarnia ).

Silniki średnioprężne cechują się zaletami takimi jak:

  • bardzo duża prostota budowy.
  • niewrażliwość na czystość paliwa.
  • duża trwałość.

Posiadają też i wady takie jak:

  • bardzo duży ciężar jednostkowy (niskie wysilenie silnika ).
  • złą szybkobieżnością (bardzo leniwa reakcja na "dodanie gazu").
  • niskie obroty pracy (nie więcej niż 1000 rpm, a zwykle nie więcej niż 500-600 rpm).
  • bardzo mała moc jednostkowa.
  • dość duże jednostkowe zużycie paliwa.
  • bardzo kłopotliwy rozruch, zwłaszcza zimą (niezbędna jest lampa lutownicza do podgrzania gruszki żarowej ).
  • hałaśliwa praca.

Z powodu tych wad był stosowany zasadniczo do napędu stacjonarnych urządzeń i ciągników rolniczych np. Ursus C-45 . W ich produkcji specjalizowała się firma Lanz Bulldog.

Silnik średnioprężny należy do silników o znaczeniu historycznym, jego rola była istotna tuż po zakończeniu II wojny światowej , w zniszczonym działaniami wojennymi kraju, gdzie nie było dostępu do specjalistycznych narzędzi a liczyła się prostota budowy i eksploatacji.

Bibliografia

Jan Werner Silniki spalinowe małej i średniej mocy. Wyd. II Wydawnictwa Naukowo - Techniczne Warszawa 1964 r.


Inne hasła zawierające informacje o "Silnik średnioprężny":

Aurora ...

1884 ...

Układ ...

Stocznia Gdańska ...

Tytan (pierwiastek) ...

Katastrofa elektrowni jądrowej w Czarnobylu ...

Fosforylacja oksydacyjna ...

PzKpfw VI B Königstiger ...

V2 ...

Avatar (film) ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Silnik średnioprężny":

02b Pojęcia podstawowe - część 2 (plansza 5) ...

22 Eksploatacja i obsługa pojazdu (plansza 4) ...

Pojazdy (plansza 15) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie