Motyw (literatura)
Motyw (literatura)Motyw – najmniejsza elementarna jednostka
świata przedstawionego
dzieła: zdarzenie, przedmiot, cecha, sytuacja, przeżycie. Powtarzające się na przestrzeni wieków motywy to
toposy
. Łączy się według pewnych reguł w jednostki wyższego rzędu, takie jak
postać literacka
,
wątek
,
temat
,
fabuła
. Zarówno poszczególne motywy, jak i reguły ich kombinacji występujące w danym
utworze
mają zawsze charakter mniej lub bardziej
konwencjonalny
, należą do
tradycji literackiej
, inaczej bowiem nie dałyby się w ogóle wyodrębnić. Cechą motywu jako jednostki konstrukcyjnej jest dwuczłonowość; można w nim wyróżnić czlon indywidualizujący, związany z umiejscowieniem motywu w konkretnym świecie przedstawionym utworu, oraz człon systematyzujący, który odpowiada powracalności tego motywu w całej
historycznoliterackiej
klasie utworów (
Janusz Sławiński
)[1]. Wśród motywów występujących w utworach fabularnych wyróżnia się: - motyw dynamiczny – rodzaj motywu literackiego, dzięki któremu świat przedstawiony może się zmieniać i przekształcać w czasie; są to najczęściej zdarzenia: motyw podróży, motyw spotkania;
- motyw statyczny – rodzaj motywu literackiego dzięki któremu kształtowana jest przestrzeń świata przedstawionego; przede wszystkim przedmioty, elementy krajobrazu i inne zjawiska wypełniające tę przestrzeń, wpływające na wygląd zarówno świata jak i postaci w nim umieszczonych;
- motyw obiegowy (
motyw wędrowny
) – rodzaj motywu, dzięki któremu możemy rozpoznać akcje przechodzącą w następną.[2].
Wszystkie motywy w
utworze literackim
układają się w pewien porządek, czasowy lub przyczynowy; decydują o wątkach i fabule utworu. Przypisy- ↑ J. Sławiński, Motyw w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, tom 1, Warszawa 1984, za: Motyw w: A. Niewiadowski, A. Smuszkiewicz, Leksykon polskiej literatury fantastycznonaukowej, , Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1990, .
- ↑ Motywy obiegowe odgrywają szczególną rolę w gatunkach skonwencjonalizowanych, takich jak
powieść kryminalna
czy
fantastyka naukowa
. W tej ostatniej przykładowe motywy to: android, arka, cyborg, fantomatyka, hibernacja, nadprzestrzeń, niewidzialność, podróż w czasie, robot, sobowtór, świat równoległy.
Bibliografia- A. Niewiadowski, A. Smuszkiewicz, Leksykon polskiej literatury fantastycznonaukowej, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1990, .
Inne hasła zawierające informacje o "Motyw (literatura)":
Rodzimy Kościół Polski
...
Sztuka
...
Kara
...
Wnioskowanie
...
Nowa Anglia
...
John William Waterhouse
...
Dire Straits
...
Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych
...
Adam Naruszewicz
...
Staw (akwen)
...
Inne lekcje zawierające informacje o "Motyw (literatura)":
010c. Rzym (plansza 3)
...
219 Kultura, nauka i oświata w okresie II wojny światowej (plansza 3)
...
232 Kultura i nauka w latach 1945 ? 2003 (plansza 12)
...
|