Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Masaccio

Masaccio

Święta Trójca , 1427, Santa Maria Novella, Florencja
Wygnanie z raju, Kaplica Brancaccich , Santa Maria del Carmine

Masaccio właśc. Tommaso di Ser Giovanni di Simone (ur. 21 grudnia 1401 w San Giovanni Valdarno, w prowincji Arezzo , zm. 1428 w Rzymie) – włoski malarz quattrocenta . Przypuszczalnie był synem notariusza.

Jako jeden z pierwszych artystów w kręgu kultury zachodniej tworzył przekonywające, anatomiczne wizerunki nagiego ludzkiego ciała. Razem z architektem Filippem Brunelleschim i rzeźbiarzem Donatellem , Masaccio stał się pionierem renesansu . Dzięki Brunelleschi'emu zdobył wiedzę o matematycznych proporcjach, natomiast od Donatella przejął zainteresowanie sztuką antyczną, dzięki czemu nie poddał się powszechnemu wtedy stylowi gotyckiemu. Jego malarstwo nie koncentrowało się na detalach i ornamentacji lecz przedstawiało świat w sposób sumaryczny, a płaskie plamy zastąpiło iluzją trójwymiarowości.

Przetrwały tylko cztery prace, o których w sposób niekwestionowany można powiedzieć, że są dziełem Masaccia. Jednakże różne inne obrazy są też, w całości lub części, przypisywane jego autorstwu. Wszystkie dotyczą tematów religijnych. Twórczość Masaccia miała duży wpływ na późniejszą florencką sztukę.

Spis treści

Trójca Święta

Do jednych z jego najsławniejszych dzieł należy fresk z lat 1425-28. w kościele Santa Maria Novella we Florencji , z przedstawieniem Trójcy Świętej , w otoczeniu Maryi , św. Jana Ewangelisty i pary fundatorów. W dziele tym po raz pierwszy zastosowano w pełni prawidłową perspektywę (prawdopodobnie wykreśloną przez Brunelleschiego).

Freski w Kaplicy Brancaccich

Kolejne ważne dzieło to freski z kaplicy Branccacich (Florencja), namalowane wspólnie z Masolinem w latach 1426-27. Najsłynniejsze przedstawienia to Wygnanie z raju i Grosz czynszowy, gdzie Masaccio w niespotykany dotąd sposób wykorzystał efekty światłocieniowe . Światło nie jest jednolite i rozproszone, jak do tej pory, ale pada z jednego, precyzyjnie określonego źródła (rzeczywiste okno kaplicy).

Giorgio Vasari tak napisał o freskach Masaccia:

Kaplica Brancaccich we florenckim kościele Santa Maria del Carmine była odwiedzana przez niezliczonych artystów, którzy uczyli się sztuki kopiując postacie wyglądające jak żywe, którym nie dorównywały żadne z malowanych współcześnie. Masaccio dał początek pięknemu stylowi nowoczesnemu; wszyscy malarze i rzeźbiarze, którzy studiowali w tej kaplicy stali się wybitnymi i uznanymi artystami. Byli to m.in.: Fra Angelico, Filippo Lippi, jego syn Filippino (ten który ukończył dzieło Masaccia), Baldovinetti, Andrea del Castagno, Andrea del Verrocchio, Domenico Ghirlandaio, Sandro Botticelli i boski Michał Anioł; również Rafael uformował tam swój styl, a także Lorenzo di Credi (...) Słowem wszyscy, którzy chcieli nauczyć się wielkiej sztuki szli po naukę do kaplicy, aby posiąść od Masaccia wskazówki i zasady tworzenia pięknych postaci[1].

Dzieła

Przypisy

  1. Giorgio Vasari , Żywoty najsławniejszych malarzy, rzeźbiarzy i architektów , fragment w: Zygmunt Waźbiński , Malarstwo Quattrocenta, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1972, Wydanie I, s. 41

Linki zewnętrzne


Inne hasła zawierające informacje o "Masaccio":

1401 ...

Filippo Brunelleschi ...

Gemäldegalerie ...

Masaccio 1427, Santa Maria Novella, FlorencjaWygnanie z raju, Kaplica Brancaccich , Santa Maria del CarmineMasaccio właśc. Tommaso di Ser Giovanni di Simone (ur. 21 grudnia 1401 ...

Szkoła florencka ...

21 grudnia ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Masaccio":

Hasło nie występuje w innych lekcjach!





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie