Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Nie znaleziono szukanej frazy! Poniżej znajduje się fraza najbardziej przypominająca szukaną.

Kontener (transport)

Kontener (transport)

Gdański Terminal Kontenerowy w Porcie Gdańsk

Kontener – zazwyczaj metalowa skrzynia o zunifikowanych wymiarach, służąca do przewozu drobnicy zapakowanej zazwyczaj w opakowania kartonowe, paczki, skrzynie, worki, które czasami dodatkowo mogą być umieszczone na europaletach. Ujednolicenie wymiarów pozwala przyspieszyć operacje za- i wyładunku oraz stosować wyspecjalizowany sprzęt. W dużej liczbie przypadków kontener chroni przewożony ładunek przed uszkodzeniami mechanicznymi i warunkami atmosferycznymi. Popularność tej metody transportu ładunków sprawiła, że w typowym szkielecie kontenera transportowane są także np. cysterny czy ładunki jednostkowe.

Spis treści

Historia

Wnętrze kontenera

Za pomysłodawcę idei wykorzystania kontenera w transporcie ładunków uważa się Amerykanina Malcoma McLeana. W 1955 r. cały swój majątek zainwestował w przebudowę tankowca na pierwszy w świecie kontenerowiec . 26 marca 1956 r. statek ten nazwany Ideal X wypłynął w swój pierwszy rejs z ładunkiem 35-stopowych kontenerów z Newark do Houston . Wzrastająca koniunktura gospodarcza powodowała zwiększenie obrotu towarami. Dotychczasowe metody transportu morskiego przyczyniały się w tej sytuacji do coraz częstszego występowania zjawiska kongestii . Koncepcja umieszczenia małych, drobnych partii ładunkowych, wymagających kosztownych i czasochłonnych manipulacji przeładunkowo-składowych w dużym metalowym pojemniku jakim jest kontener znalazła szybko zastosowanie. Początkowo transport kontenerowy odbywał się wyłącznie adaptowanymi specjalnie do tego rodzaju przewozów jednostkami pływającymi . W niecałe 10 lat później od debiutu Ideal X wodowano w Australii pierwszy specjalistyczny statek przeznaczony wyłącznie do przewozu kontenerów. W kwietniu 1966 r. przypłynął z USA do Europy SS Fairland, przywożąc na pokładzie 226 kontenerów. Wraz z upływem lat sposób transportu kontenerów określony mianem port-port, przekształcił się w transport na relacji dom-dom. Powstawała specjalistyczna infrastruktura w głębi lądu oraz w portach morskich , ze szlaków znikały drobnicowce . W obecnej chwili aż 90% drobnicy jest transportowana w kontenerach[1].

Definicja kontenera

Kontener 40 stopowy

Komitet techniczny ISO TC 104 opracował w 1968 następującą definicję kontenera:

  • jest to urządzenie transportowe trwałe o konstrukcji gwarantującej wielokrotne użycie,
  • budowa jego umożliwia przewóz jednym lub wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania zawartego w nim ładunku,
  • jest odpowiednio wyposażone, w celu ułatwienia mocowania, manipulowania oraz przeładunku z jednego środka transportu na drugi,
  • konstrukcja jego umożliwia łatwy załadunek i rozładunek towarów.

Dokonano również w tym samym roku ustalenia ogólnoświatowego standardu określającego: wymiary, maksymalną masę brutto, oznakowanie, sprecyzowano konstrukcję kontenerów oraz ich wytrzymałość.

Wymiary

Standaryzowane do długości 20 stóp (1 kontener 20-stopowy = 1 TEU ) mogą mieć również długość 30, 40 lub 45 stóp. Obecnie kontenery są najpopularniejszą jednostką ładunkową w transporcie zarówno lądowym, jak i morskim, dzięki łatwości przeładunku i transportu. Wewnątrz kontenera zazwyczaj umocowane są haki i punkty zaczepień. Maksymalna ładowność kontenera zazwyczaj nie przekracza 28 ton. Kontenery posiadają numery o składni ABCD 123456-7(cztery litery, 6 cyfr i cyfra kontrolna)

Wymiary kontenera (zewnętrzne)

Nazwa kontenera (symbol)[2]Długość x Szerokość x WysokośćKubatura (wew.)
20 stopowy (20 ft )20 ft x 8 ft x 8 ft 6 in
6,1 m x 2,4 m x 2,6 m
ok. 33 m³
40 stopowy (40 ft)40 ft x 8 ft x 8 ft 6 in
12,2 m x 2,4 m x 2,6 m
ok. 67 m³
40 stopowy
High Cube (40 ft HC)
40 ft x 8 ft x 9 ft 6 in
12,2 m x 2,4 m x 2,9 m
ok. 76 m³

Rodzaje kontenerów

Ze względu na przeznaczenie i budowę rozróżniamy następujące typy kontenerów:[3][4]

  • kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia – general purpose "dry van" – przeznaczony do przewozu: towarów w opakowaniach kartonowych, paczkach, skrzyniach, workach, balach, paletach , bębnach,
  • kontener o podwyższonej wysokości – high cube
  • kontener o podwyższonej wysokości i szerokości – high cube palletwide - do przewozu europalet
  • kontener o kontrolowanej temperaturze – temperature controlled – do przewozu ładunków w temperaturze od –25 °C do +25 °C, oprócz kontenerów klimatyzowanych wśród nich wyróżnia się inne:
    • kontener chłodniczy – refrigerated container
    • kontener izotermiczny – insulated container
    • kontener ogrzewany – heated container
    • kontener termiczny – thermal container
    • kontener termiczny mechanicznie chłodzony – mechanically refrigerated container
  • kontener z otwartym dachem – open top "bulktainers" – przeznaczony do przewozu ładunków masowych, maszyn,
  • kontener o bokach otwartych – open side – do przewozu ponadnormatywnych ładunków,
  • kontener z otwartym dachem i bokiem – flushfolding flat-rack container – dla ładunków ciężkich i gabarytowych,
  • kontener platforma – platform container – jw., posiadają wytrzymała podłogę dla ładunków o dużych naciskach punktowych,
  • kontener z wentylacją – ventilated container – do przewozu ładunków organicznych,
  • kontener cysterna – tank container – do przewozu ładunków płynnych,
  • kontener o podłodze tocznej – rolling floor – przeznaczony dla trudnych do przemieszczenia ładunków,
  • kontener do przewozu gazów – Gas Bottle
  • kontener agregat – Generator – mieszczący w sobie urządzenia gotowe do pracy np. zespoły prądotwórcze, stacje uzdatniania wody, radiostacje itp.,
  • kontener składany – Collapsible ISO
  • kontener o zdejmowalnej obudowie (ścianach wraz sufitem) – Swapbody

Sposoby przewozu kontenerów

Rozmiary kontenerów, ich właściwości konstrukcyjne powodują, że do ich przewozu wykorzystuje się specjalistyczne środki transportowe. Zapewniają one również szybki załadunek i wyładunek oraz bezpieczny ich przewóz[2].

Transport morski

Kontenerowiec MS "Spica" wychodzi w morze

W żegludze do przewozów kontenerów wykorzystuje się następujące typy statków:

  • Kontenerowce – jednostki o załadunku pionowym (lo-lo, czyli lift on-lift off), najczęściej używany obecnie tego typ statku używany na liniach transkontynentalnych jak i w żegludze kabotażowej . Są to statki o pojemności od kilkudziesięciu do prawie 10 tysięcy TEU. Między innymi 2005 r. zwodowano kontenerowiec o pojemności 9600 TEU, w planach są już konstrukcje obliczane na 14 tysięcy TEU,
  • Semikontenerowce – statki częściowo przystosowane do przewozu kontenerów (tzw. półpojemnikowiec, półkontenerowiec), wykorzystywane na kierunkach o niewielkim strumieniu ładunku kontenerów, mogą również przewozić drobnicę,
  • Rorowce – statki do przewozów ładunków tocznych, charakteryzują się poziomym systemem przeładunkowym (ro-ro, czyli roll on-roll off), znaczną część przewożonych przez nie ładunków stanowią kontenery.

Transport kolejowy

W tym rodzaju transportu wykorzystywane są specjalne wagony kontenerowe i wagony-platformy. Są to jedynie stalowe konstrukcje ramowe oparte na dwóch lub czterech osiach , na których nie ma podłogi, ścian bocznych ani dachu. Wyposażone są za to w odpowiednią liczbę czopów do mocowania kontenerów. Wagony platformy różnią się od nich jedynie obecnością podłogi. W USA i Kanadzie wykorzystuje się również wagony umożliwiające przewóz kontenerów w dwóch warstwach.

Transport samochodowy

Transport kontenerów po drogach odbywa się samochodami ciężarowymi zazwyczaj składającymi się z dwóch części – ciągnika siodłowego i naczepy kontenerowej . Naczepa tego typu jest specjalną, stalową konstrukcją ramową, składającą się z dwóch dźwigarów podłużnych i dwóch lub trzech poprzecznych umieszczoną na trzech osiach. Również tak jak w przypadku wagonów kolejowych są wyposażone w czopy do mocowania tego rodzaju ładunku. Przepisy międzynarodowe dopuszaczają maksymalną ładowność pojazdów drogowych do 2 TEU.

Najwięksi przewoźnicy kontenerów

Dziesięciu największych armatorów kontenerowych pod względem posiadanej
pojemności ładunkowej wyrażonej w TEU na dzień 14.08.2009
ArmatorPojemność TEU[5]Udział w rynkuLiczba statków
A.P. Moller-Maersk Group 2,024,24315,0%538
Mediterranean Shipping Company S.A.1,518,80311,3%409
CMA CGM1,024,7357,6%365
Evergreen Marine Corporation594,1544,4%162
American President Lines531,8653,9%135
Hapag-Lloyd482,9433,6%125
COSCO469,8483,5%146
China Shipping Container Lines449,4693,3%139
NYK Line412,7113,1%109
Hanjin Shipping406,4623,0%90

Przypisy

  1. Pół wieku kontenerów ( pol. ). e-logistyka.pl, 2006-04-24. [dostęp 2006-10-20].
  2. 2,0 2,1 SPEDCONT - kontenerowe ABC ( pol. ). [dostęp 2006-10-20].
  3. container fleet ( ang. ). CMA CGM group. [dostęp 2006-10-20].
  4. Containerization. ( ang. ). Wikipedia:en. [dostęp 2006-10-20].
  5. Liner market shares ( ang. ). BRS report for Alphaliner. [dostęp 2006-10-20].


Inne hasła zawierające informacje o "Kontener (transport)":

Tiumeń ...

Oddychanie komórkowe ...

Brno ...

Albumina ...

Globuliny ...

Płazińce ...

Małopolska Droga św. Jakuba ...

Toruń ...

Trójmiasto ...

Stocznia Gdańska ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Kontener (transport)":

223 Świat podzielony - okres zimnej wojny (plansza 9) ...

Lasy i leśnictwo w Polsce (plansza 20) ...

Zróżnicowanie i przydatność rolnicza gleb w Polsce (plansza 16) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie