Kantata – niesceniczna forma muzyczna podzielona na głosy (zwykle solowe lub
chór
) z towarzyszeniem instrumentów. W wielu aspektach podobna jest do
oratorium
, lecz zwykle bywa krótsza i wykorzystuje szerszy wachlarz tekstów.
Kantata klasyczna występuje w dwóch wersjach.
Kantata włoska
Jest to utwór kilkuczęściowy (najczęściej 3-częściowy), skomponowany zwykle na głos solowy, przeważnie
sopran
, z towarzyszeniem
klawesynu
lub
basso continuo
(klawesyn,
wiolonczela
, ew. inny instrument niskobrzmiący lub akordowy, np.
lutnia
,
chitarrone
etc.). Składa się z
arii
i
recytatywów
. Kantaty tego typu komponowali m.in.
Antonio Vivaldi
,
Georg Friedrich Händel
,
Alessandro Scarlatti
i
Giacomo Carissimi
. Tekst kantaty włoskiej zwykle był świecki.
Kantata włoska rozwijała się od XVII wieku w kilku ośrodkach muzycznych we Włoszech: w Rzymie, Wenecji, Bolonii i Neapolu. Rozpowszechniła się również w innych krajach Europy, m.in. w Anglii i Austrii.
Kantata typu niemieckiego
Jest utworem bardziej rozbudowanym, skomponowanym na jeden lub kilka głosów wokalnych z towarzyszeniem większej obsady instrumentalnej. Obok tradycyjnego składu instrumentów smyczkowych występują również
instrumenty dęte
i
perkusyjne
oraz rozbudowane
basso continuo
.W kantatach niemieckich często występował chór – typu oratoryjnego lub w formie pojedynczych
chorałów
, zwykle wieńczących kantaty, symbolizujących śpiew ludu parafialnego. W chorałach wykorzystywano tradycyjne dla Niemiec pieśni kościelne w układzie czterogłosowym (
chorał luterański
popularnie nazywany chorałem protestanckim). W kantatach typu niemieckiego oprócz arii, recytatywów i chórów często spotykane są rozbudowane formy instrumentalne, zwykle rozpoczynające kantatę, np. sinfonie.
Tekst kantaty niemieckiej, o często poetyckim charakterze, zwykle opierał się na
Piśmie Świętym
i stanowił
parafrazę
jego fragmentów. Komponowano kantaty na
rok liturgiczny
–
Jan Sebastian Bach
stworzył trzy pełne cykle takich utworów, wykonywanych w niedziele i w święta (zachowała się tylko część). W muzyce niemieckiej istnieją również kantaty świeckie. Powstawały z okazji doniosłych uroczystości miejskich, urodzin władców, wesel, powitań słynnych osobistości itp.
Bach pozostawił po sobie kilkanaście kantat świeckich. Charakter pracy, zakres obowiązków, ale także pobożność i surowe protestanckie zasady jakimi się kierował, skłaniały lipskiego kantora do tworzenia głównie dzieł religijnych. Nie zmienia to jednak faktu, że kantaty świeckie i religijne Bacha muzycznie bliskie są często ówczesnej operze. Bach skomponował wiele kantat dla domu książęcego w związku ze staraniami o tytuł Nadwornego kompozytora Króla Polski który otrzymał w roku 1736. Wśród nielicznych kantat świeckich w większości odwołujących się do mitologi co w owych czasach było powszechną praktyką, jako przykłady można wskazać następujące:
- "O kawie" (Schweigt stille, plaudert nicht – Hej spokój ciszcie się,
BWV
211),
- Myśliwska (Was mir behagt, ist nur die muntre Jagd – Lubuję się ja w łowach jeno wżdyć, BWV 208),
- Chłopska (Mer hahn en neue Oberkeet – Już tu nad nama nowy pan, BWV 212),
- "Pojedynek Febusa z Panem" (Geschwinde, ihr wirbelnden Winde, czyli dramma per musica Der Streit zwischen Phoebus und Pan, BWV 201),
- "Herkules na rozdrożu"(Laßt uns sorgen, lasst uns wachen - Pieczę miejmy a czuwajmy),
BWV
213. Polskie tłumaczenia są tłumaczone na polszczyznę I połowy XVIII tj. czasów Bacha
Oprócz Bacha niemiecki typ kantat tworzyli również
Georg Philipp Telemann
,
Dietrich Buxtehude
,
Johann Gottlieb Graun
i inni kompozytorzy.
W późniejszym okresie kantata jako gatunek muzyczny ulegała stopniowej transformacji, zacierającej różnice między odmianami włoską i niemiecką. Kantaty nowszego typu komponowali m.in.
Giovanni Battista Sammartini
, Jiří Antonín Benda,
Wolfgang Amadeusz Mozart
,
Joseph Haydn
,
Ludwig van Beethoven
,
Stanisław Moniuszko
,
Arnold Schönberg
,
Anton Webern
,
Carl Orff
i inni.