Giotto di Bondone
Giotto di BondoneGiotto di Bondone, właściwie Angiolo di Bondone, zdrobniale: Angiolotto (ur. ok.
1266
, zm.
8 stycznia
1337
) – malarz i architekt włoski. Do najważniejszych dzieł należą: freski w
kaplicy Scrovegnich w Padwie
, w
kościele Santa Croce we Florencji
oraz w
bazylice św. Franciszka w Asyżu
(autorstwo tych ostatnich jest podawane w wątpliwość). Zgodnie z przekazem
Ghibertiego
i
Vasariego
,
Cimabue
miał zobaczyć rysunki owiec, wykonane przez młodego pastuszka Giotta i przyjąć go do swojego warsztatu. Choć trudno stwierdzić, na ile prawdziwa jest ta legenda, to za fakt uznaje się, iż Cimabue był mistrzem Giotta. Cimabue w latach
1288
-
1292
wykonywał freski w
bazylice św. Franciszka w Asyżu
. Wraz z mistrzem pojawił się i jego uczeń. Przy freskach pracowało wielu artystów m.in. z
Rzymu
i dzięki temu Giotto mógł zdobyć gruntowne wykształcenie. Utalentowany młody malarz był coraz częściej dopuszczany do pracy przy freskach i dzisiaj badacze wiodą spór o autorstwo poszczególnych malowideł. Z pewnością rola Giotta w malowaniu fresków wzrastała z czasem, ale przypisywanie mu całości fresków to uproszczenie wynikające z jego późniejszej sławy.
Niewykluczone, iż młody Giotto wraz z mistrzem odbył podróże także do Pizy i Rzymu; przypisuje mu się fragmenty fresków z Bonifacym VIII w
Bazylice na Lateranie
i medaliony z prorokami z
Santa Maria Maggiore
(ok. 1290). Po powrocie do Florencji Giotto ożenił się z Ciutą di Lapo del Pela. Mieli ośmioro dzieci: czterech synów i cztery córki. Opłakiwanie, 1304-1306, (200 x 185 cm). Fresk w Kaplicy Scrovegnich, Padwa Giotto (?), Kazanie do ptaków z cyklu św. Franciszka, bazylika św. Franciszka w Asyżu We wczesnym okresie swojej twórczości wykonał niemal 6-metrowy krucyfiks dla kościoła Santa Maria Novella we Florencji, poliptyk z Badii, Madonnę z Dzieciątkiem i Stygmatyzację św. Franciszka. W latach
1303
-
1305
Giotto pracował w
Padwie
malując freski
kaplicy Scrovegnich
(dell'Arena). Wówczas Giotto po raz pierwszy pojawił się w źródłach pisanych; tym samym jest to pierwsze chronologicznie dzieło, które jest mu bezdyskusyjnie przypisywane. Kaplica poświęcona jest Marii i Jezusowi. Na ścianach bocznych umieszczono po trzy cykle obrazów, jeden nad drugim. Górny prawy to sześć obrazów z życia Joachima i Anny, rodziców Marii. Górny lewy to sześć obrazów o życiu Marii do momentu Zwiastowania. Środkowy cykl to dwadzieścia dwa obrazy z życia
Jezusa
, usytuowane po obu stronach kaplicy. Natomiast cykle dolne to alegorie siedmiu cnót (strona prawa) i
siedmiu grzechów głównych
(strona lewa). Wszystkie cykle wiąże ze sobą fresk Ostatnia Wieczerza namalowany na ścianie nad wejściem do kaplicy. Freski w prezbiterium kaplicy Scrovegnich powstały po roku
1317
i wykonali je prawdopodobnie uczniowie Giotta. Giottowi często przypisuje się autorstwo cyklu fresków św. Franciszka w bazylice św. Franciszka w Asyżu, jednak część badaczy sprzeciwia się temu. Brak jest źródeł, które jednoznacznie potwierdziłyby taką atrybucję (wspominają one, iż Giotto pracował w Asyżu albo nawet wymieniają tę bazylikę, ale bez podania konkretnego miejsca). Vasari jako pierwszy przypisał Giottowi ten cykl i do dziś autorstwo Giotto podtrzymywane jest przez większość publikacji. Cykl został wykonany w górnym kościele, w dolnym pasie przedstawień. Łącznie namalowanych jest 28 scen, opartych na biografii św. Franciszka Legenda Maior pióra
św. Bonawentury
. W latach
1310
-
1320
Giotto prowadził prace malarskie we florenckiej
bazylice Santa Croce
, dekorując freskami cztery kaplice. Od roku
1328
pracował w
Neapolu
na zlecenie Roberta Andegaweńskiego, króla Neapolu. Dekorował freskami kaplicę pałacową i stworzył cykl obrazów Sławni ludzie w wielkiej sali pałacu królewskiego. Po powrocie do Florencji w
1334
roku otrzymał stanowisko nadzorcy budowy miasta i katedry. Zaprojektował
dzwonnicę
, Ponte Carraia (most na rzece Arno), zmodernizował fortyfikacje miasta. Do jego uczniów należeli m.in.
Taddeo Gaddi
i
Maso di Banco
. Wkrótce umarł w pełni sławy.
Cennino Cennini
, włoski malarz i teoretyk malarstwa napisał o nim: sztukę malarską zamienił z greckiej w łacińską i uczynił ją nowoczesną; jego dzieło było doskonalsze niż czyjekolwiek gdziekolwiek indziej. Giottem zachwycali się krytycy i malarze prawie każdej epoki:
nazareńczycy
,
prerafaelici
, malarze z Pont-Aven z
Gauguinem
na czele. Wszyscy doceniali skalę barw, harmonię koloru, zrównoważenie kompozycji i metafizyczny spokój malowanych postaci. Dzieła artysty Bibliografia- Skubiszewska Maria, Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980 .
Linki zewnętrzne
Inne hasła zawierające informacje o "Giotto di Bondone":
1986
...
Muzea Watykańskie
...
Werona
miasta. W pałacu gościło również wielu sławnych ludzi, jak
Dante Alighieri
czy
Giotto di Bondone
, który według
Giorgia Vasari
podczas swojego pobytu namalował niektóre ...
Święty Szczepan
Święty SzczepanΣτέφανος
apostoł
diakon
Protomartyr
Wizerunek św. Szczepanaobraz pędzla
Giotto di Bondone
, datowany między 1320-1325.Data śmierci
36
Kościół / wyznanie
katolicki
,
prawosławny
Wspomnienie
26 grudnia
(kat.)
9
...
Konin
...
Katedra Santa Maria del Fiore
kościół Santa Reparata zburzono. Po śmierci di Cambio (w
1302
) pracami kierowali:
Giotto di Bondone
,
Andrea Pisano
, Francisco Talentini.Po śmierci Arnofla di Cambio wprowadzono ...
Prealpy Gardesane
...
Kaplica Scrovegnich
...
Giotto di Bondone
Madonna z Dzieciątkiem
, ok. 1306-1310,
Uffizi
Giotto di Bondone, właściwie Angiolo di Bondone, zdrobniale: Angiolotto (ur. ok.
1266
, ...
Umywanie nóg
Mistrz Księgi Domowej, Chrystus myjący nogi apostołom,
1475
Giotto di Bondone
, Chrystus przekonuje PiotraUmywanie nóg w
Kościele anglikańskim
podczas nabożeństwa ...
Inne lekcje zawierające informacje o "Giotto di Bondone":
041 Kultura późnego średniowiecza w Europie (plansza 14)
...
038. F. Nietzschego przewartościowanie wartości (plansza 21)
e height=380 width=770 >
Fryderyk Nietzsche - działalność
Giotto di Bondone
Ukrzyżowanie - ok. 1305
Nietzsche tylko wyjątkowo zajmował się filozofią ...
|