Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie

Antonio Allegri da Correggio

Antonio Allegri da Correggio

Antonio Allegri da Correggio

Antonio Allegri da Correggio
Data i miejsce urodzenia 1489 Correggio (Włochy)
Data i miejsce śmierci 1534
Dziedzina sztukimalarstwo
Styl cinquecenta


Antonio Allegri da Correggio (ur. w sierpniu 1489 w Correggio , zm. 5 marca 1534 ) – malarz włoski tworzący w okresie cinquecenta .

Kształcił się w pracowni mało znanego malarza z Ferrary. Na jego twórczość wpłynęły dzieła Andrei Mantegni i Leonarda da Vinci . W Rzymie studiował freski sklepienia Kaplicy Sykstyńskiej , które zainspirowały go w pracy nad malowidłami w klasztorze San Paolo w Parmie . Artysta podzielił sklepienie na szesnaście sektorów, w których pomiędzy dekoracją z girland namalował iluzjonistyczne prześwity z postaciami putt . W katedrze parmeńskiej artysta ozdobił kopułę przedstawieniem Wniebowzięcia Marii (1526-30). Wnętrze kopuły nie zostało podzielone na fragmenty, ale potraktowane jako jedność.

Antonio Allegri da Correggio, "Danae" 1531-1532

Jego dekoracyjne malarstwo cechuje silny światłocień, zmysłowe piękno, sławi urodne życia i piękno, śmiałe skróty, efekty iluzjonistyczne, ruch brył, świetlistymi układami brył i diagonalne kompozycje. Podobnie jak Rafaelo unaocznia w swoich pracach renesansowe piękno i idee estetyczne. Przejął on i w pewnym stopniu rozwinął sfumato od Leonarda, tworząc malarstwo, w którym do czasów Caravaggia nigdzie we Włoszech nie oddano tak bogato i wszechstronnie stosunków światłocieniowych.

Zapowiadając barok, choć w odmienny charakterze, ujmował poruszające się ciała w bardzo śmiałej skrótach perspektywicznych tworząc z nich dynamiczne i skomplikowane układy, które uzyskują szczyt skomplikowania we freskach z kopuły katedry w Parmie z aniołkami przedstawionymi od dołu. Przy budowie form i organizowaniu przestrzeni równorzędną rolę odgrywał z walorem kolor. Połączył on toskańską problematykę układu brył w przestrzeni z weneckim koloryzmem i rzymską idealizacją. Wbrew pozorom sztuka Correggia nie jest barokowa. Różni ją od tamtej zachowanie klasycznej i harmonijnej maniery oraz brak barokowej egzaltacji i patosu.

Malował obrazy o treści religijnej, których laicyzacja treści transcendentalnych jest jeszcze bardziej radykalna niż w XV wieku. Zjawiska nadprzyrodzone zyskują na zmysłowej konkretności a idealizacja pozbawiona jest neoplatońskiej „ascencio” czy antycznej antropomorfizacji bóstw.

Obrazy artysty

  • Mistyczne zaślubiny św. Katarzyny - kilka wersji, np. 1510-1514 i około 1526
  • Madonna z Dzieciątkiem (Cyganeczka) - 1515 - 1516 , olej na desce 46,5 x 37,5 cm, Museo di Capodimonte
  • Diana łowczyni - 1518 - 1520 , Camera di San Paolo, Parma
  • Portret kobiety - 1518 , olej na płótnie 103 x 87,5 cm, Ermitaż , Petersburg
  • Ecce Homo - 1520 - 1526
  • Madonna ze św. Hieronimem - 1523
  • Szkoła miłości - ok. 1532
  • Leda z łabędziem - po 1530
  • Święta noc - ok. 1530
  • Jowisz i Io - 1532 (lub 1531) kompozycja ujęta w bardzo wydłużony pionowy prostokąt. Taki format rzadko był spotykany w sztuce włoskiej. Obraz przedstawia pocałunek Io i Jowisza , który przedstawiony został jako chmura przybierająca ludzkie kształty.
  • Portret Ganimedesa - 1531 , olej na płótnie 163,4 x 74, Kunsthistorisches Museum Wien
  • Święci Piotr, Marta, Maria Magdalena i Leonardo - ok. 1513 - 1514 olej na płótnie 221,6 x 161,9 cm Metropolitan Museum of Art

Wykonywał freski, które szczególna role odegrały w jego twórczości jak i w oddziaływaniu na sztukę kolejnych stuleci. Są to przede wszystkim prace o pełnym iluzjonizmie trójwymiarowości brył i przestrzeni na płaszczyźnie.

  • Alegorie w klasztorze św. Pawła - ok. 1519
  • Wniebowzięcie - katedra w Parmie 1526 - 1530 - przedstawienie ujęte z żabiej perspektywy, stanowi udoskonalenie pokrewnych przedsięwzięć Mantegni i Melozza da Forli w XV wieku. Ten typ stanie się wzorem dla całego iluzjonizmu baroku.

Obrazy ołtarzowe:

Bibliografia

  • Rzepińska Maria, Malarstwo cinquecenta, Wy. Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1976.
  • Alfred Ligocki, Sztuka renesansu, Wiedza Powszechna 1973 r

Przypisy


Inne hasła zawierające informacje o "Antonio Allegri da Correggio":

1398 ...

Vincenzo Bellini ...

Bernardo Bellotto ...

Canaletto ...

Pałac Ministra Skarbu w Warszawie ...

1852 ...

1863 ...

1848 ...

1932 ...

1843 ...


Inne lekcje zawierające informacje o "Antonio Allegri da Correggio":

109 Kultura europejskiego baroku (plansza 15) ...

056. Państwa Europy i ich mieszkańcy – część 1 (plansza 16) ...

005. Heraklit z Efezu i Wariabilizm (plansza 5) ...





Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie