Czarna rasa człowieka (rasa negroidalna) – według dawnych koncepcji jedna z trzech głównych, opartych na
fenotypie
ras człowieka
(obok
białej
i
żółtej
).
Współcześnie uważa się, że pojęcie rasy w odniesieniu do człowieka nie ma żadnego uzasadnienia naukowego, gdyż badania
antropologiczne
potwierdziły, że gatunek ludzki jest
monotypowy
(cfr. badania dr Spencer Wells oraz dr Cheik Anta Diop).
Charakterystyka
Czarna
rasa
człowieka
dzieli się na negroidów właściwych (potocznie nazywanych Murzynami) oraz buszmenoidów (
Buszmeni
,
Hotentoci
). Pierwotnie występowała na obszarze
Afryki
na
południe
od
Sahary
, w okresie
nowożytności
rozprzestrzeniła się także w
Ameryce Północnej
i
Południowej
, gdy wiele
milionów
jej przedstawicieli zostało przywiezionych jako
niewolnicy
na
plantacje
.
Przedstawiciele tej
rasy
charakteryzują się następującymi cechami
antropologicznymi
:
-
skóra
brunatna do szarej,
-
oczy
ciemne,
-
włosy
ciemne,
fil-fil
lub wełniste,
-
twarz
prognatyczna
(tj. silnie wysunięta część
twarzowa
czaszki
), o słabo rozwiniętej
bródce
,
-
nos
szeroki, płaski,
-
wargi
grube, wywinięte,
- słabe
owłosienie ciała
.
Badania dotyczące
rozmiarów ludzkich penisów
wykazały, że mężczyźni uznawani za przedstawicieli czarnej rasy nie mają większych członków niż panowie pochodzący z Azji czy Europy[1][2][3].
Rasizm
Rasizm
wobec czarnoskórych przybierał różne formy, z których najbardziej znana jest działalność
Ku Klux Klanu
w
USA
i system
apartheidu
w
RPA
. Istnieją także przypadki rasizmu czarnoskórych przeciw białym (zob.
Czarne Pantery
).
Nazwy
Polskie słowo Murzyn pochodzi od słowa Maur, które z kolei wywodzi się od
łac
. Maurus (-a, um), przymiot. mauri (-orum) – czarny, będący
rzymskim
określeniem mieszkańców dzisiejszego
Maghrebu
(por.
Maurowie
).
Portugalczycy
nazywali tak wszystkich
muzułmanów
niezależnie od koloru skóry i pod taką nazwą
sprzedawali
ich w
Europie
. Polskie słowo "Murzyn" powstało prawdopodobnie w wyniku zapożyczenia i przekształcenia niemieckiego odpowiednika Maura – Mohr. Słowo to na określenie osoby czarnoskórej używane jest w
Polsce
od
XIV wieku
[]; także według słownika
Brücknera
pochodzi ono od terminu
Maur
. Termin czarnuch jest w
polszczyźnie
powszechnie uznawany za obraźliwy, choć w
języku czeskim
pokrewna forma černoch jest neutralna.
W
języku angielskim
wyrazy Negro i
nigger
, wywodzące się z
łacińskiego
niger ("czarny"), są powszechnie uznawane za obraźliwe za sprawą ich skojarzenia z
niewolnictwem
. Jednak o ile termin nigger zawsze miał wydźwięk pogardliwy, to do lat 60.
XX wieku
określenie Negro nie uchodziło za mające negatywne zabarwienie, a i obecnie słowo to, jakkolwiek raczej źle odbierane (zwłaszcza przez samych zainteresowanych), jest w zasadzie tolerowane, w przeciwieństwie do słowa nigger, którego wydźwięk jest na tyle negatywny, iż pojawiają się głosy domagające się zakazu używania tego określenia w mediach. Z drugiej jednak strony, słowo nigger, w wyniku przesunięcia semantycznego wśród czarnoskórych mieszkańców USA (zwłaszcza w tzw. czarnych gettach) nabrało nieco innego znaczenia – jest formą poufałego zwracania się do siebie (lecz tylko między osobami czarnoskórymi), którego znaczenie odpowiada nieco polskiemu zwrotowi koleś, ziomek.
Obecnie wg zasad
politycznej poprawności
w
Stanach Zjednoczonych
neutralnym określeniem osób rasy czarnej jest
Afro-American
oraz – częściej od tego określenia używane – African American (są to nazwy stosowane tylko i wyłącznie w stosunku do Amerykanów, a nie czarnoskórych obcokrajowców). W
Kanadzie
używa się też określenia Black Gentleman – czarny dżentelmen[].
W
krajach arabskich
czarnoskórych nazywa się habaszi ("
Etiopczyk
") lub zandżi, obraźliwym wyzwiskiem jest zaś abid ("niewolnik").
Zobacz też
Przypisy
- ↑ Joanis C, Brookshire T, Piedrahita C, et al. Evaluation of Two Condom Designs: A Comparison of Standard and Larger Condoms in Ghana, Kenya, and Mali. Durham, NC: Family Health International, 1990. Cited in
[1]
- ↑ Neupane S, Abeywickrema D, Martinez K, et al. Acceptability and Actual Use Breakage and Slippage Rates of Standard and Smaller Latex Condoms: Nepal and Sri Lanka. Durham, NC: Family Health International, 1992. Cited in
[2]
- ↑ Andrada A, Ravelo N, Spruyt A, et al. Acceptability and Functionality of Standard and Smaller Latex Condoms during Human Use: Philippines. Durham, NC: Family Health International, 1993. Cited in
[3]