Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Tu jest moja ojczyzna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1198 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Projekt realizacji wybranych treści edukacji regionalnej



Magdalena Osidacz

TEMAT: TU JEST MOJA OJCZYZNA

CELE:
  • rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową
  • kontakt ze środowiskiem lokalnym i regionalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka
  • ugruntowanie poczucia tożsamości narodowej przez rozwój tożsamości regionalnej
  • rozwijanie wiedzy o historii regionu w powiązaniu z tradycjami własnej rodziny
  • korzystanie z różnych źródeł informacji o regionie, np. obserwacji i badań, literatury, danych statystycznych, wywiadów, itd.
  • wdrażanie uczniów do samorządności, współpracy w grupie, odpowiedzialności za powierzone zadania
  • kształcenie wrażliwości estetycznej

    KOORDYNATOR: wychowawca

    SPOSÓB OCENY:
  • pomiar kształtujący (ukierunkowana obserwacja zachowań uczniów), prowadzony przez nauczycieli-opiekunów poszczególnych grup, zgodnie z zasadami przyjętymi w kontraktach; w ocenie uwzględnia się zaangażowanie uczniów w pracę, umiejętność poszukiwania, selekcji i przetwarzania informacji, umiejętność współpracy z grupą, terminowość
  • pomiar sumatywny, dokonany przez jury w czasie prezentacji

    SPOSÓB PREZENTACJI:
  • wystawa wytworów
  • uroczystość z udziałem zaproszonych gości (sprawozdania poszczególnych grup, wystąpienia zwycięzców konkursów indywidualnych)

    ODBIORCY: uczniowie, rodzice, władze samorządowe

    ZASOBY: nauczyciele przedmiotów objętych projektem, pomieszczenia szkolne, biblioteka, pracownia komputerowa (Internet), aparat fotograficzny, materiały papiernicze


    TU JEST MOJA OJCZYZNA

    Treści kształcenia i umiejętności szczegółowe


    EDUKACJA HASŁO PROGRAMOWE ZAGADNIENIA CELE SZCZEGÓŁOWE
    uczeń potrafi:
    Czytelnicza i medialna - 1.Źródła wiedzy o historii regionu i miejscowości
  • skorzystać z księgozbioru bibliotek
  • stworzyć bibliografię regionalną (monografie, słowniki, przewodniki, prace popularno-naukowe, czasopisma regionalne, itp.)
  • wskazać tytuły audycji radiowych i telewizyjnych o tematyce regionalnej
  • wskazać drogi postępowania w celu zgromadzenia potrzebnych informacji
  • Polonistyczna
  • Elementy dziejów kultury regionalnej
  • Język regionalny, gwary i nazewnictwo regionalne, miejscowe nazwy, imiona i nazwiska
  • 1. Nazewnictwo regionalne, nazwy miejscowe, imiona i nazwiska
    2. Język regionalny i jego specyfika
    3. Legendy i ich rola w życiu społeczności lokalnej
  • wyjaśnić pochodzenie nazwy regionu oraz miejscowości (swojej i okolicznych)
  • wyjaśnić pochodzenie nazw części własnej miejscowości (przysiółków)
  • wymienić często występujące w okolicy nazwiska, imiona, ich zdrobnienia oraz przezwiska
  • wskazać specyficzne właściwości języka regionalnego (zwroty, wyrażenia, charakterystyczne błędy językowe)
  • opowiedzieć legendy charakterystyczne dla swojej miejscowości (regionu)
  • sformułować poetycki opis krajobrazu najbliższej okolicy
  • Plastyczna
  • Położenie i zróżnicowa nie przestrzenne elementów środowiska geograficzne go regionu
  • Główne zabytki przyrody i architektury regionu
  • 1. Walory i osobliwości krajobrazu
    2. Style architektoniczne
  • dokonać interpretacji świata przyrody w pracy plastycznej
  • wykonać dowolną techniką kompozycję malarską ukazującą pejzaż
  • zorganizować wystawę prac plastycznych
  • rozpoznać charakterystyczne cechy stylów architektonicznych
  • wskazać charakterystyczne cechy architektury regionu
  • Historyczna
  • Elementy historii regionu i jego najwybitniejsi przedstawicie le
  • Główne zabytki architektury regionu
  • 1. Najwcześniej sze dzieje miejscowości na tle historii regionu
    2. Ważne wydarzenia historyczne i związane z nimi postacie
    3. Najciekawsze zabytki architektury regionu
  • przedstawić początki osadnictwa w swoim regionie
  • omówić wybrane wydarzenia historyczne związane z regionem
  • wymienić główne zabytki architektury w regionie
  • scharakteryzować najciekawszą (zdaniem ucznia) budowlę regionu, uwzględniając rodzaj budowli, położenie, styl architektoniczny
  • Obywatelska
  • Rola regionu i jego związki z innymi regionami Polski
  • Charakterystyka społeczności regionalnej
  • 1. Podział terytorialny Polski: gminy, powiaty, województwa
    2. Samorząd terytorialny – jego struktura i kompetencje
    3. Problemy społeczności lokalnej
  • określić na mapie granice swojego województwa, powiatu, gminy
  • omówić strukturę władzy samorządowej w gminie
  • wymienić główne zadania gminy
  • podać przykłady spraw, które można załatwić w urzędzie gminy
  • wskazać najważniejsze potrzeby społeczności lokalnej
  • wskazać możliwości kontaktowania się z samorządem i z radnymi (sesje otwarte, dyżury i inne)
  • zaproponować np. możliwości usprawnienia usług w swoim regionie
  • przygotować wniosek do urzędu gminy w określonej sprawie, napisać podanie, wypełnić odpowiedni kwestionariusz
  • Geograficzna
  • Położenie i zróżnicowa nie przestrzenne elementów środowiska geograficznego regionu
  • Charakterystyka społeczności regionalnej
  • 1. Położenie geograficzne regionu
    2. Główne typy krajobrazów najbliższej okolicy
    3. Specyfika społeczno-demograficzna i gospodarcza regionu
  • określać położenie geograficzne swojego regionu oraz krain z nim sąsiadujących w granicach Polski
  • wskazać na mapie najważniejsze miasta, rzeki, jeziora
  • wykonać szkic sytuacyjny swojej okolicy z uwzględnieniem skali i kierunków
  • planować i wykonywać obserwacje środowiska geograficznego swojej okolicy
  • opisać krajobraz najbliższej okolicy
  • prezentować walory swego regionu, np. możliwości turystyczne, bogactwa naturalne
  • omówić strukturę płci, wieku, wykształcenia i zawodu ludności swego regionu (miejscowości)
  • wymienić rodzaje działalności gospodarczej, najczęściej występujące źródła dochodów mieszkańców
  • Biologiczna
  • Położenie i zróżnicowa nie przestrzenne elementów środowiska geograficzne go regionu
  • Główne zabytki przyrody w regionie
  • 1. Przyrodnicza specyfika regionu (dominanty, wyróżniki, atrybuty)
  • nazwać zwierzęta i rośliny występujące w regionie
  • wskazać różne formy ochrony przyrody w najbliższej okolicy
  • przedstawić ideę tworzenia ogrodów
  • wymienić rodzaje ogrodów w najbliższej okolicy (np. ogrody pałacowe, botaniczne, arboreta, ogrody wiejskie)
  • przedstawić walory miejsc, które warto zobaczyć
  • zaprojektować trasę wycieczki (ścieżki przyrodniczej)
  • Informatyczna - 1. Zasady posługiwania się edytorem tekstu
  • uporządkować zebrane informacje
  • zredagować tekst przy użyciu edytora tekstu
  • sporządzić diagramy obrazujące wyniki badań
  • Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

    X


    Zarejestruj się lub zaloguj,
    aby mieć pełny dostęp
    do serwisu edukacyjnego.




    www.szkolnictwo.pl

    e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
    - największy w Polsce katalog szkół
    - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




    Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

    Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




    Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie