Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Dojrzałość szkolna

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1695 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Dojrzałość szkolna


Dojrzałość szkolna to poziom rozwoju dziecka, który umożliwi mu rozpoczęcie nauki w szkole, często określana jest jako start szkolny lub gotowość szkolna.
Według S. Szumana to osiągnięcie przez dziecko takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, które czyni je wrażliwym na systematyczne nauczanie i wychowanie w kl. I.
Dojrzałość szkolna zaczyna się kształtować we wszystkich okresach życia dziecka, a wiek przedszkolny jest tym momentem, w którym widać wyraźne różnice w rozwoju między poszczególnymi dziećmi. Proces ten jest długotrwały. To wynik wieloletniej i wielokierunkowej pracy nauczyciela. Należy konsekwentnie kształtować pozytywną postawę dziecka wobec szkoły, systematyczność jest tu najważniejsza. Trzeba unikać zmian w trybie życia dziecka, ostrożnie i stopniowo wprowadzać je do nauki czytania, pisania, odwzorowywania szlaczków i liczenia. Przymus i narzucanie powodują skutki przeciwne do zamierzonych. O powodzeniu w nauce i życiu szkolnym przyszłego ucznia decyduje nie tylko dojrzałość umysłowa, ale wiele innych czynników. O dojrzałości szkolnej decydują: stan zdrowia, warunki fizyczne, rozwój społeczno- emocjonalny i umysłowy dziecka.

Stan zdrowia
To warunki zdrowotne niezbędne do prawidłowego i racjonalnego trybu życia, odżywianie, sen, ruch na świeżym powietrzu i usprawnienie motoryczne. Należy zadbać o leczenie wad postawy i korygowanie braków fizycznych. Stan zdrowia wpływa na samopoczucie i rozbudzanie aktywności poznawczej dziecka. Ośmiela je i dodaje wiary we własne siły.

Warunki fizyczne
To prawidłowa budowa fizyczna i postawa ciała. W trakcie całego swojego życia dziecko powinno osiągnąć taki stopień rozwoju fizycznego, aby było odporne na choroby i zmęczenie. Powinno być sprawne fizycznie i manualnie. To również funkcjonowanie narządów zmysłu wzroku i słuchu oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa, czyli umiejętność współdziałania rąk i oczu oraz narządów artykulacyjnych. Rozwój ruchowy pozytywnie wpływa na psychikę dziecka i na jego stan emocjonalny.

Rozwój społeczno-emocjonalny
To stopień nawiązywania kontaktów z nauczycielką i kolegami, samodzielność, zaradność, chęć przebywania w grupie, umiejętność współdziałania w zabawach, rozumienie poleceń i podporządkowanie się wymogom dyscypliny. Jest to również stan równowagi nerwowej, który umożliwia dzieciom opanowanie różnych reakcji emocjonalnych. Dziecko dojrzałe liczy się z opinią dorosłych i jest wrażliwe na ich ocenę. Jest to pewne ugruntowanie poczucia bezpieczeństwa i stabilności dziecka, które czuje, że jest kochane i akceptowane.

Rozwój umysłowy
To poziom poznawczej aktywności dziecka, które chce się uczyć interesuje się czytaniem i pisaniem oraz dobrze orientuje się w najbliższym środowisku. Dziecko swobodnie potrafi porozumieć się, posiada umiejętność wypowiadania się, wyrażania życzeń i pytań. Jest dojrzałe do matematyki, rozumienia stosunków przestrzennych, czasowych, klasyfikowania przedmiotów oraz znajomości liczebników, znaków dodawania i odejmowania. Dojrzałość umysłowa polega na pobudzaniu poznawczych zainteresowań dziecka w kontaktach bezpośrednich, rozmowach, grach, zabawach i spacerach. Dziecko z zainteresowaniem ogląda obrazki, ilustracje, albumy i atlasy, a rozmowy budzą ciekawość i chęć do własnych dociekań.
Wszystkie te działania kształtują pozytywny stosunek do podjęcia nauki w szkole, bo szkoła to konsekwencja dotychczasowego rozwoju dziecka, które osiągnie dojrzałość szkolną.

Opracowała: Barbara Dobrowolska


Literatura:

1.Dmochowska M., Dunin-Wąsowicz M. „Wychowanie w rodzinie i w przedszkolu”, Warszawa WS i P 1978.
2.Okoń W. „Słownik pedagogiczny”, Warszawa PWN 1984.
3.Waszkiewicz E. „Pracuję z sześciolatkiem”, Warszawa WSiP 1996.
4.Waszkiewicz E. „Stymulacja psychomotorycznego rozwoju dzieci 6-8 letnich”, WSiP Warszawa 1991.

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie