Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Warunki rozwoju i wychowania w środowisku domowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 1186 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

 

Warunki rozwoju i wychowania stworzone przez dom rodzinny określają indywidualną sytuację środowiskową każdego dziecka wyznaczoną warunkami ekonomiczno-bytowymi, kulturalnymi i społeczno emocjonalnymi rodziny.

Mówiąc o rodzinie należy podkreślić znaczącą złożoność pełnionych przez nią funkcji:
- rodzina jest pierwszą grupą społeczną, z którą jednostka się styka, a zatem dzięki niej się realizuje i staje się zdolna do uczestnictwa w życiu społecznym,
- dzięki oddziaływaniom wychowawczym rodziny, zarówno tym świadomym i zamierzonym, jak i niezamierzonym, kształtują się podstawowe zręby osobowości dziecka, jego postawy i potrzeby oraz sposoby ich zaspokajania; dzięki kształtowaniu potrzeb i stosowanie wymagań rodzina wpływa także na rozwój umiejętności i zdolności oraz na poziom osiągnięć dziecka.

Liczni badacze, interesując się rolą oddziaływań rodziny w procesie rozwoju i wytwarzania skupiają uwagę przede wszystkim na dwóch grupach czynników. Pierwszą są czynniki socjo - ekonomiczne, drugą - wychowawczo-psychologiczne. Czynniki socjo-ekonomiczne, charakteryzowane są przez takie wymiary jak praca zawodowa i wykształcenie rodziców, sytuacja materialna i mieszkaniowa rodziny oraz struktura rodziny.(1) Czynniki wychowawczo-psychologiczne charakteryzowane są przez ogólną atmosferę wychowawczą, więzi emocjonalne w rodzinie, postawy rodziców wobec dziecka, stan i formy opieki wychowawczej nad dzieckiem oraz natężenie i sposoby kontroli zachowania dziecka.(2)

Wszystkie warunki są bardzo istotne dla rozwoju dziecka i wszelkie nieprawidłowości mogą wywoływać negatywny wpływ na kształtowanie się jego osobowości.


1 - Hurlock E.: Rozwój dziecka. Warszawa 1961, s. 5642
2 - Borzym J.: Uczniowie zdolni : Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych. Warszawa 1979, s.35

Agnieszka Trelka

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie