Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Z mamą pierwsze dni w przedszkolu są łatwiejsze

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2074 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Program adaptacyjny dzieci do przedszkola.

Opracowanie- mgr M. Domańska, mgr Beata Przyszczypkowska

I. Wprowadzenie

     Po ukończeniu trzeciego roku życia znaczna liczba dzieci zaczyna uczęszczać do przedszkola. Dla wielu rodziców i ich dzieci jest to prawdziwy dramat. Płaczące, krzyczące, kurczowo trzymające się matki dziecko, zdenerwowana, często także na granicy płaczu matka- to w przedszkolu bardzo częsty obrazek w pierwszych dniach września.
     Jest wiele przyczyn powodujących tak duży lęk i stres.
     Trzylatki są w wieku, kiedy jeszcze bardzo mocno uzależnione są emocjonalnie od najbliższych osób, nie mogą obejść się bez wsparcia i pomocy najbliższych. Mają kłopoty ze słownym porozumiewaniem się, zwłaszcza z osobami trzecimi. Ich orientacja w przestrzeni i czasie jest jeszcze ograniczona. I dlatego kiedy zdenerwowana matka usiłuje wytłumaczyć dziecku powód chwilowego rozstania – to wszystko w nim krzyczy – zostawi mnie! Jego rozpacz jest wtedy ogromna.
     Nauczyciele obejmujący grupę trzylatków, często zastanawiają się, w jaki sposób łagodnie wprowadzić "swoje" przyszłe dzieci w życie przedszkolne, co zrobić, aby nie czuły się obce, aby polubiły nowe miejsce, kolegów, nowe panie. W jaki sposób pomóc także i rodzicom. Czasem bardziej niż dzieci, przeżywają oddanie swego malutkiego dziecka do przedszkola. Są pełni obaw, co będzie się działo z ich dzieckiem w nowym miejscu. Często nie wiedzą jak zareagować, co powiedzieć zapłakanemu i zrozpaczonemu dziecku. Niektórzy wtedy zaczynają mieć wątpliwości. Nauczycielom nasuwają się wówczas pytania: jak przekonać rodziców, że opieka w przedszkolu jest wspaniała i fachowa, że nie mają się, czego obawiać, że ich dziecko będzie bezpieczne i z pewnością zadowolone.
     Różne są sposoby, aby zmniejszyć lęk dzieci i rodziców. Uznałam, że wspaniałym rozwiązaniem będzie program adaptacyjny dla dzieci nowo przyjętych do przedszkola. Program, który oparty będzie na zajęciach w formie wspólnych zabaw dzieci i rodziców w nowym dla dziecka otoczeniu – wiadomo z mamą ( tatą, babcią) zawsze raźniej.
     Uważam, że jest to doskonały moment do podjęcia współpracy pedagogów z rodzicami, do tego, aby nie tylko w dzieciach, ale i w rodzicach obudzić poczucie przynależności do wspólnej grupy przedszkolnej.

II. Dlaczego program adaptacyjny?
     Przystępując do opracowywania programu brałyśmy pod uwagę dwa, moim zdaniem bardzo ważne fakty:
  • pierwszy dotyczył dziecka- ma ono prawo do respektowania jego potrzeb, w szczególności potrzeby bezpieczeństwa. Warunek ten może być spełniony tylko wówczas, gdy oswajanie się z nowymi warunkami odbywa się w obecności rodziców.
  • drugi dotyczył rodziców- mają oni świadomość prawa i obowiązku aktywnego kreowania sytuacji wychowawczo-dydaktycznych, umożliwiających prawidłowy rozwój dziecka. Relacje powinny oparte być na wzajemnym zaufaniu, a także doskonaleniu umiejętności wychowawczych obu stron.
     Stąd dwuczęściowy program zajęć:
  • program dla dzieci ( przy współudziale rodziców) ułatwiający im start w nowym otoczeniu
  • program zajęć dla rodziców, pogłębiający ich wiedzę pedagogiczną i wychowawczą
Cele programu ( oczekiwane efekty)
  1. Kojarzenie przedszkola przez dzieci z czymś przyjemnym, by chciały wracać następnego dnia.
  2. Zapoznanie z funkcjonowaniem przedszkola.
  3. Zaznajomienie z metodami i formami pracy stosowanymi w przedszkolu.
  4. Nawiązanie dobrego kontaktu z dzieckiem i środowiskiem rodzinnym.
  5. Poznanie przez dzieci i rodziców nauczycielki i jej stosunku do dzieci.
  6. Wzbogacenie doświadczeń nauczycielki w zakresie współpracy z rodzicami.
  7. Zaznajomienie rodziców z trudnościami adaptacyjnymi dzieci do nowych warunków.
  8. Poznanie wychowawczych oddziaływań przedszkola na dziecko.
  9. Poznanie oczekiwań i propozycji rodziców wobec pracy naszej placówki.
III Struktura programu
  1. Uwagi o realizacji
    1. Program adaptacyjny odbywa się w ostatnim tygodniu sierpnia, tuż przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
    2. Na spotkania rodzice przychodzą wspólnie z dziećmi: pierwszego dnia- rodzice przez cały czas towarzyszą dziecku. Począwszy od dnia drugiego podczas zabaw dowolnych dzieci, rodzice wychodzą z sali i zostawiają dziecko samo z nauczycielką ( pierwszego dnia- na 15 minut, drugiego- na 20 minut, trzeciego- na 30 minut, czwartego- na 40 minut). W tym czasie rodzice uczestniczą w spotkaniach przygotowanych przez p. dyrektor, na których omawiane są różne problemy edukacyjne i wychowawcze, oraz bieżące sprawy dotyczące przedszkola.
    3. Zajęcia – codzienne zajęcia odbywają się także przy współudziale rodziców. Bawią się oni z dzieckiem podczas zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych przygotowanych przez nauczycielkę, pomagają dziecku wykonywać prace plastyczne, wspólnie z nauczycielką uczą dzieci piosenek, tańczą i uczestniczą w zajęciach rytmiki. Po zajęciach bawią się z dzieckiem w kącikach tematycznych, grają w gry stolikowe, rysują itp.
    4. Wspólny posiłek – pierwszego dnia nauczycielka umawia się z rodzicami co do wspólnego posiłku dzieci i kwoty, która będzie potrzebna ( dzieci mogą zjeść drugie śniadanie w postaci ciastka, owocu, powinny się także napić).
    5. Leżakowanie – począwszy od trzeciego spotkania, dzieci wspólnie z rodzicami udają się do sypialni. Pierwszego dnia kładą się tylko na chwilę na leżaczku, mama siada obok i głaszcze dziecko. W następnych dniach dzieci przynoszą piżamki i pościel. Mama pomaga ubrać piżamkę i pościel, siada obok dziecka i wspólnie z dzieckiem słucha opowiadania nauczycielki.
    6. Zabawy w ogródku – dzieci codziennie po drugim śniadanku wychodzą z rodzicami na ogródek przedszkolny. Nauczycielka dostarcza sprzęt do zabawy( wiaderka, łopatki, piłki), chodzi pomiędzy dziećmi, rozmawia z nimi oraz rodzicami.
    7. Korzystne jest, jeśli w programie uczestniczą dwie nauczycielki, które prowadzą grupę- dzieci zapoznają się wówczas z obiema paniami.
  2. Propozycje zajęć

    Zajęcie pierwsze
    Temat: " Moja grupa to "Gwiazdeczki"
    Cele operacyjne : - dzieci powinny:
    • zapoznać się ze swoją panią , salą przedszkolną, zabawkami
    • przywitać się z panią i kolegami z grupy poprzez podanie ręki
    • głośno powiedzieć swoje imię
    • zapoznać się z nazwą swojej grupy
    • pokonać własną nieśmiałość i lęk przed przedszkolem podczas zabaw proponowanych przez nauczyciela
    • odczuwać radość ze wspólnej zabawy
    • zapoznać się z regułami i zasadami obowiązującymi w przedszkolu(np. mycie rąk przed posiłkami, samodzielne spożywanie posiłków, sprzątanie po zabawie, sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych)
    Metody:
    • piosenka, elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne ,rozmowa, aktywność własna dzieci, ruch przy piosence
    Forma :
    • zajęcia z całą grupą, indywidualne rozmowy
    Środki dydaktyczne:
      wizytówki dla rodziców i dzieci w kształcie gwiazdek, pisaki, piłka, balony dla każdego dziecka, sznurek do zawiązania balonów, grube flamastry, kaseta z piosenkami dla dzieci, magnetofon
    Przebieg zajęcia
    1. Rozdanie rodzicom i dzieciom przy wejściu na salę (lub w szatni) wizytówek w kształcie gwiazdek. Rodzic wpisuje imię swoje i swojego dziecka na wizytówce.
    2. Powitanie przy wejściu- podanie ręki ( Dzień dobry pani..., dzień dobry....Bardzo się cieszę , że przyszliście razem do przedszkola. Zapraszam do sali. Może się pobawicie?)
    3. Zabawy dowolne – 15 min. (rodzice i dzieci)
    4. Zabawy zapoznawcze: - " Gadająca piłka"( kto ma piłkę mówi swoje imię i to co lubi najbardziej np. rodzic- Jestem mamą Kasi i najbardziej lubię lody- ) " Cześć "- jeszcze raz mówimy swoje imię i podajemy rękę sąsiedniej osobie.
    5. Zaproszenie do koła ( rodzic i dziecko
      • wyjaśnienie nazwy grupy i podanie nazw innych grup ( Znamy już swoje imiona, spójrzcie na to co macie zawieszone na szyjkach. Każdy ma małą gwiazdkę ze swoim imieniem. Dlatego gwiazdkę , gdyż nasza grupa to - "Gwiazdeczki"- i tak będziemy się nazywać. Inne grupy też mają swoje nazwy......Powiedzcie głośno nazwę naszej grupy...
      • piosenka "Świeci Gwiazdka"- śpiewana przez nauczyciela dwukrotnie z pokazywaniem. Zaproszenie dzieci do koła.
      • zabawy- "Ojciec Wirgiliusz", "Figurki"
      • zabawa uspokajająca- "Idą słonie" (dziecko siedzi tyłem do rodzica)
    6. Przypomnienie piosenki- "Świeci Gwiazdka"- zaproszenie dzieci do koła.
      • zabawa- "Balonik"
      • rozdanie rodzicom balonów, którzy dmuchają je dla swoich dzieci
      • malowanie balonów pisakami ( ozdabianie "smutnych" baloników)- rodzic i dziecko
      • odbijanie "wesołych baloników -przy muzyce (balony dzieci zabierają do domu)
    7. Wyjście do łazienki- mycie rąk- zapoznanie ze znaczkiem w łazience.
    8. Posiłek przy stoliczkach.
    9. Zabawy dowolne z rodzicami w kącikach zabaw.
    10. Wyjście do szatni- zapoznanie ze znaczkiem .
    11. Wyjście do ogródka- zapoznanie z placem zabaw, zabawy dowolne z rodzicami.
    Zajęcie drugie

    Temat : " Miło z mamą bawić się w przedszkolu"

    Cele operacyjne: dzieci powinny:
    • przywitać się z panią i kolegami,
    • nabrać pewności siebie we wspólnym z rodzicami , uczestniczeniu w ćwiczeniach i zabawach ruchowych proponowanych przez nauczyciela.
    • przełamać nieśmiałość w kontaktach z rówieśnikami.
    • odczuwać radość z pobytu w przedszkolu.
    • w dalszym ciągu zapoznawać się z zabawkami i sprzętem zgromadzonym w przedszkolu i możliwością jego wykorzystania w zabawie.
    • spokojnie zachować się w łazience i podczas posiłku
    • bawić się na ogródku przedszkolnym
    Metody :
    • elementy Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, aktywność własna dzieci, zadania stawiane do wykonania, pokaz
    Forma:
      zajęcia z całą grupą
    Środki dydaktyczne:
      wizytówki dla dzieci i rodziców, woreczki, obręcz, piłka.
    Przebieg zajęcia
    1. Rozdanie wizytówek rodzicom i dzieciom , przywitanie się ( jak dnia poprzedniego)
    2. Zabawy dowolne- 15 min.
    3. Zabawy zapoznawcze - "Gadająca piłka", "Iskierka"
    4. Przypomnienie nazwy grupy i piosenki "Świeci Gwiazdka"- zaproszenie dzieci do koła - Zabawa " Balonik"
    5. Przytulanki, kołysanki- zabawy z wykorzystaniem Metody W. Sherborne (rodzic z dzieckiem)
      • " Plecki" - siedzenie tyłem do siebie i pocieranie się wzajemnie plecami
      • chwytamy się pod ręce i rodzic naciąga dziecko na swoje plecy
      • " Domki" - dorośli- klęk podparty z głową do środka koła, dziecko przechodzi pod swoim rodzicem "domkiem". Następnie dzieci mogą przechodzić pod wszystkimi rodzicami i wrócić do swojego.
      • "Lustro"- siedzą na przeciw siebie, rodzic pokazuje – dziecko powtarza.
      • "Słonko świeci – pada deszcz" – dzieci z rodzicami chodzą po sali , na hasło "pada deszcz" dzieci chowają się pod parasol, który robi mama
      • "Deszczyk"- zabawa ruchowa z pokazywaniem. ( pada deszcz, wieje wiatr, błyskawica, grzmot, tęcza na niebie)
      • "Idą konie"
    6. Zabawy z woreczkami:(rodzic z dzieckiem)
      • rozdanie – zawołanie każdego dziecka po imieniu
      • podrzucanie, chodzenie z workiem na głowie, przenoszenie z jednej ręki do drugiej, rzuty do obręczy, inne.
    7. Wyjście do łazienki, posiłek.
    8. Zabawy dowolne w kącikach tematycznych , podczas których rodzice wychodzą z sali na 15 min. Po powrocie nadal bawią się z dziećmi.
    9. Wyjście na ogródek.
    Zajęcie trzecie

    Temat : " Jadą , jadą misie...."
    Cele operacyjne:
    - dzieci powinny:
    • przywitać się z panią i kolegami
    • przy pomocy rodziców ustawić się w "pociąg "i poruszać się w ten sposób
    • podczas słuchania piosenki.
    • odpowiedzieć na proste pytania dotyczące treści piosenki
    • naśladować czynności ruchowe pokazywane przez nauczyciela ( dotyczące
    • zachowania się misiów)
    • spokojnie poleżeć chwilę na leżaku w obecności rodzica i nauczyciela
    • wspólnie z rodzicami wykonać pracę plastyczną zaproponowaną przez
    • nauczyciela i wskazać swój udział
    • samodzielnie usiąść przy stoliczku i zjeść posiłek
    • spokojnie czekać na przyjście rodziców
    Metody : -ruch przy piosence
    • rozmowa
    • obserwacja, pokaz, przykład osobisty.
    • aktywność własna, zadań stawianych do wykonania
    • piosenka
    Forma :
    • zajęcia z całą grupą
    Środki dydaktyczne :
      wizytówki dla rodziców i dzieci , sylwety misiów w wagonikach do przypięcia na gazetkę, kartki ze wzorem do pokolorowania, choinki z zielonego papieru do przyklejenia i stworzenia lasu, klej, kredki,
    Przebieg zajęcia
    1. Rozdanie wizytówek rodzicom i dzieciom , powitanie.
    2. Zabawy dowolne - 15 min.
    3. Zabawy zapoznawcze : " Iskierka" , " Cześć "
    4. Piosenka " Jadą , jadą misie...."
      (" Wyruszamy dziś w podróż "– ustawienie dzieci i rodziców w "pociąg" i odjeżdżamy przy muzyce z taśmy "Jedzie pociąg z daleka" - po całej sali i przyjazd pod gazetkę )
      • analiza piosenki - " Patrzcie , misie także gdzieś wyjeżdżają, ciekawe dokąd? - posłuchajcie" ( piosenka " Jada , jadą misie")
      • może pojedziemy razem z nimi?(jeszcze raz piosenka)
      • kto zapamiętał ile było misiów?
      • dokąd przyjechały ?
      • czy w lesie grzecznie się zachowywały ?
    5. Zabawa ruchowa do piosenki: misie są zmęczone i zasypiają ( dzieci kładą się na dywan i zwijają w kłębek)
    6. budzą się
    7. przeciągają i ziewają
    8. idą na łąkę – ciężkie , duże kroki
    9. wdrapują się na drzewo
    10. jedzą miodek, klepią po brzuszku, bawią się ( podskakują po całej sali),
    11. znowu są śpiące ale nie będą spały w lesie tylko pojadą do sypialni .
      • Sypialnia – przyjazd pociągiem przy piosence do sypialni (dzieci z rodzicami)
        • w sypialni każde dziecko wybiera sobie leżak, kładzie się na chwilę, mama siada obok i głaszcze dziecko
        • nauczyciel prosi o przyniesienie na jutro piżamek (aby misiom się lepiej spało)
      • Praca plastyczna -(rodzic z dzieckiem)
        • kolorowanie wagoników, misiów i doklejanie choinek
        • oglądanie prac
      • Poproszenie o przyniesienie na jutro misia.
      • Poczęstunek i zabawy dowolne – wyjście rodziców na 20 min.
      • Spacer na ogrodzie.
      Zajęcie czwarte

      Temat: " Miś różowy , miś pluszowy "
      Cele operacyjne : dzieci powinny :
      • przywitać się ze swoimi kolegami i panią
      • pokazać swoim kolegom przyniesionego z domu misia i odpowiedzieć na
      • pytanie z nim związane
      • nawiązać kontakt słowny z nauczycielem i kolegami
      • wykonywać ruchy zgodne z poleceniem nauczyciela lub treścią zabawy
      • wyrażać słownie swoje potrzeby
      • przełamać niechęć do leżakowania
      • wspólnie z rodzicami wykonać pracę plastyczną
      • spokojnie zjeść posiłek
      Metody :
      • słowna, rozmowa, pokaz, obserwacja, ruch przy piosence, aktywność własna, zadań stawianych do wykonania
      Formy :
      • praca z całą grupą
      Środki dydaktyczne :
        wizytówki , miś dla nauczyciela, misie pluszowe przyniesione przez dzieci, kartka z misiem do pomalowania dla każdego dziecka, farby, pędzle.
      Przebieg zajęcia
      1. Rozdanie wizytówek rodzicom i dzieciom , powitanie.
      2. Zabawy dowolne – 15 min.
      3. Zabawy zapoznawcze: - "Gadająca piłka", " Całusek" ( mówimy swoje imię i posyłamy całuska)
      4. Piosenka " Miś różowy , miś pluszowy" ("Widzę , że z wami przyszły dziś do przedszkola misie. Kto chce coś powiedzieć o swoim misiu? )-mogą opowiadać także rodzice.
        • oglądanie misiów
        • zabawa ruchowa "Świeci słońce, pada deszcz"( Może wybierzemy się na spacer z misiem?) Dzieci chodzą z misiami po sali, na hasło "pada deszcz"- chowają swojego misia pod parasol utworzony przez swoje ręce)
        • Zabawa "Balonik" z misiami
        • Zabawa "Stary niedźwiedź"( nauczyciel jest niedźwiedziem i wybiera rodzica)
      5. Leżakowanie z misiem
        • odjazd przy piosence " Jadą , jadą misie " do sypialni ( Posłuchajcie , mój miś chce mi coś powiedzieć. Mówi , że jest bardzo zmęczony i chciałby pojechać do sypialni i trochę odpocząć na leżaczku. Posłuchajcie swoich misiów , na pewno mówią to samo. Zrobimy pociąg i pojedziemy do sypialni.)
        • W sypialni dzieci pokazują pani piżamkę , pościel . Rodzice rozbierają dziecko i kładą na leżak. Siedzą przy nim kiedy nauczyciel czyta bajkę. Po wysłuchaniu bajki , rodzice ubierają dziecko.
        • Dzieci z misiami jadą z powrotem na salę .
      6. Praca plastyczna- " Portret misia" - dzieci z rodzicami malują portret swojego misia lub zamalowywują gotowy wzór. Dzieci wykonują ramkę do portretu , odciskając swoje paluszki naokoło portretu.
      7. Wspólne oglądanie prac.
      8. Poczęstunek.
      9. Zabawy dowolne dzieci podczas których , rodzice wychodzą z sali na 30 min.
      10. Zabawy na ogródku .
      Zajęcie piąte

      Temat : " Przyjaciele niedźwiadków "
      Cele operacyjne: dzieci powinny:
      • przywitać się ze swoimi kolegami i panią
      • głośno powiedzieć swoje imię
      • poruszać się "w pociągu" w takt piosenki
      • wykonać czynności ruchowe zaproponowane przez nauczyciela ( skoki
      • zajęcze, podskoki)
      • wskazać co lubią jeść zajączki ( z przykładowych propozycji)
      • spokojnie wysłuchać bajki czytanej przez nauczyciela podczas odpoczynku
      • na leżaku
      Metody :
      • słowne, rozmowa, pokaz, obserwacja, piosenka, metoda problemowa
      Formy organizacyjne :
        praca z całą grupą
      Środki dydaktyczne:
        wizytówki, sylwety zajączków, kartki do przykrycia zajączków, paski kartonu, szare kartki z bloku technicznego, nożyczki, kredka do narysowania nosków i wąsów, ilustracje przedstawiające różnego rodzaju pożywienie, surowa marchewka dla każdego dziecka .
      Przebieg zajęcia
      1. Rozdanie wizytówek rodzicom i dzieciom, powitanie.
      2. Zabawy dowolne- 10 – 15 min.
      3. Zabawy zapoznawcze: " Podaj swoje imię i ukłoń się ", " Iskierka"
      4. Zabawa ruchowa przy piosence "Jadą , jadą misie"- ustawienie "w pociąg"
        • przyjazd pod tablicę ( Spójrzcie kto odwiedził misie w lesie?)
        • nauczyciel odsłania kartki pod którymi znajdują się sylwety zajączków ( Wiecie co najchętniej robią zajączki w lesie? podskakują i śpiewają tak) – piosenka "Zajączki, zajączki .." śpiewana przez nauczyciela
      5. Zabawa ruchowa z pokazywaniem do piosenki " Zajączki, zajączki" rodzice tańczą z dziećmi w parze.
        • (-świetne byłyby z was zajączki ale czegoś tu brakuje , no tak, wielkich uszu i wąsików. Zróbmy je z papieru.)
      6. Dzieci wspólnie z rodzicami wykonują z papieru opaski na głowę i uszy .
      7. Domalowanie dzieciom wąsów i nosków czarną kredką.
      8. Zabawa ruchowo- naśladowcza "Zajączki"( skoki zajęcze, podskoki, obroty głowy w różnych kierunkach.
      9. Zabawa dydaktyczna "Co lubią jeść zajączki"- dzieci z różnego rodzaju pożywienia (ilustracje) wybierają to co jedzą zające- marchewkę poczęstunek- nauczyciel wnosi talerz z surowymi marchewkami i częstuje dzieci zajączki
        • Odpoczynek na leżaczkach – zmęczone zajączki kicają do sypialni, przebierają się w piżamki i odpoczywają . Nauczyciel czyta w tym czasie dowolną bajkę.
        • Zabawy dowolne w sali – rodzice wychodzą z sali na 40 min.
        • Zabawy w ogródku.
      10. Referaty pedagogizujące dla rodziców
        Nasze propozycje tematów:
        • " Rozwój mowy w wieku przedszkolnym"
        • " Rola zabawy i zabawki w życiu dziecka"
        • " Trudności dziecka w przystosowaniu się do przedszkola"
        • " Znaczenie nagrody i kary w wychowaniu"
        • " Dlaczego wiek przedszkolny jest taki niezwykły"
        • " Opieka logopedyczna nad dzieckiem w przedszkolu"" Czynniki rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
      IV. Ewaluacja
      • obserwacja dzieci w pierwszych dniach września
      • analiza ankiet dla rodziców
      V. Efekty realizacji programu

           Przystępując do opracowywania programu, wyznaczyłyśmy sobie pewne cele i zamierzenia, które chciałyśmy zrealizować. W tym miejscu ( po zakończonym programie) chciałybyśmy podzielić się swoimi spostrzeżeniami i uwagami z jego przebiegu. Opieramy je na swych własnych odczuciach i obserwacjach, a także na analizie ankiety, którą przeprowadziłyśmy wśród rodziców po zakończonych zajęciach.
           Pierwszy dzień zajęć – maluszki wkraczają na salę, kurczowo trzymają się swoich mam lub babć. Niepewne, ale i zaciekawione. No, ale czego się bać, przecież mama jest tak blisko. Odważniejsze, odchodzą od mamy, zaczynają oglądać nowe zabawki, bawią się. Jednak od czasu do czasu zerkają czy aby mama na pewno jest w pobliżu. Mniej odważne – siedzą u mamy na kolanach i obserwują bawiące się dzieci.
           Czas wspólnej zabawy – nieco onieśmielone, ale w miarę upływu czasu coraz bardziej odważne mamy, tworzą kółeczka, pociągi, podskakują, naśladują nauczycielkę. Rozkręcają się także i dzieci. No jak mama tańczy, to i ja także spróbuję. Zabawa się rozkręca. Widzimy roześmiane buzie dzieci i ich mam. Później wspólny posiłek i zabawy na ogródku przedszkolnym.
           Codzienne zabawy z rodzicami w przedszkolu bardzo się dzieciom podobają. W miarę upływu czasu, coraz więcej dzieci odchodzi od mam i bawi się samodzielnie zabawkami, lub próbuje bawić się z nowymi kolegami. Chętniej rozmawiają także z nami, gdy podchodzimy do nich w trakcie zabawy.
           Pierwsze, krótkie rozstanie z mamą – trójka dzieci płacze i kurczowo trzyma się mamy, dwójka- ze łzami w oczach odchodzi od mamy i nerwowo zerka na drzwi, gdzie zniknęła. Reszta – jest spokojna, co odważniejsi pognali do zabawek. Obrazek typowy dla pierwszych dni września. Jest jednak różnica – mama jest za ścianą, w każdej chwili można do nie pobiec, a jeżeli ktoś naprawdę nie potrafi jeszcze rozstać się z mamą- zostaje z nią na sali. Może jutro będzie lepiej. Sytuacja komfortowa dla dziecka i mamy.
           W miarę upływu dni, dzieci coraz śmielej bawiły się z nami, zawiązywały się znajomości z kolegami, coraz mniej płakały, kiedy zostawały same na sali. Przecież mama była tuż obok !
           Pierwszego dnia września zauważyłyśmy wiele uśmiechniętych, dziecięcych buzi wchodzących na salę. To były głównie buźki tych dzieci, które znały nas z wcześniejszych zajęć. Znały obie panie, salę przedszkolną, panią Krysię, która przynosiła podwieczorki, swoich kolegów. Wiedziały, co to takiego - przedszkole i czego mogą się spodziewać. Myślę, że ich lęk był ( o ile był ) o wiele mniejszy niż dzieci, które dopiero przyszły i które od razu, w szatni musiały rozstać się z mamą na długie godziny.
           A więc osiągnęłyśmy swój cel.
           W trakcie zabaw w sali i na ogródku miałyśmy wiele okazji do rozmów z rodzicami. Odpowiadałyśmy na wiele pytań dotyczących pracy przedszkola i zajęć prowadzonych z dziećmi. Poznałyśmy się lepiej nawzajem. Widziałyśmy, że ich lęk o swoje malutkie dzieci maleje z dnia na dzień.
           Potwierdzeniem są wypowiedzi rodziców w ankiecie, którą przeprowadziłyśmy. Wszyscy ( rodzice i dzieci), byli bardzo zadowoleni ze wspólnych zabaw. Rodzice podkreślali sensowność i konieczność programu adaptacyjnego. Uważali, iż pomógł on dzieciom wkroczyć w nowy dla nich świat.
           Celem naszego programu adaptacyjnego był łagodny start dzieci w życie przedszkolne. Chciałyśmy w maksymalny sposób złagodzić strach i lęk dzieci i ich rodziców przed nowym i nieznanym. Chciałyśmy pokazać, że tworzymy przedszkole przyjazne dzieciom, w którym mamy nadzieję, wszystkie pociechy czują się bezpieczne i kochane. Chciałyśmy, aby w przyszłości, każdemu dziecku przedszkole nie kojarzyło się z miejscem odosobnienia i lęku, lecz z krainą wspaniałej zabawy i niezapomnianych przeżyć. Niech podsumowaniem naszych starań będzie cytat z wypowiedzi chłopca, który po zajęciach powiedział " było super, będę przychodził tu codziennie"

            Ponieważ program okazał się wspaniałym przedsięwzięciem, chciałyśmy zaprezentować nasz pomysł wszystkim innym rodzicom i pedagogom w naszej miejscowości. Zamieściłyśmy artykuły w prasie lokalnej ( "Wieści Lubońskie" sierpień, wrzesień 2002r.) o zamiarze jego wprowadzenia i później, o jego przebiegu. Może zachęci to innych do podejmowania podobnych działań, aby ułatwić naszym pociechom łagodny start nie tylko do przedszkola.

      VI. Ankieta dla Rodziców dotycząca "Programu adaptacyjnego"
      Zajęcia z dziećmi
      1. W jaki sposób przygotowywała Pani dziecko do przyjścia do przedszkola?
      2. Czy reakcja dziecka po pierwszym dniu pobytu na zajęciach była dla Pani zaskoczeniem?

      3. Czy dziecko chętnie przychodziło z Panią na zajęcia ?

      4. Czy opowiadało o zajęciach , o tym co robiło w przedszkolu innym domownikom?

      5. Co podobało mu się najbardziej ?

      6. Co mu się nie podobało , czego się obawiało idąc na zajęcia ?

      7. Czy było coś , co dziecko chciało robić w przedszkolu , a nie zostało to uwzględnione na zajęciach

      8. Czego według Pani zabrakło na zajęciach ?

      9. Czy odpowiadały Pani zabawy , w których Rodzic brał udział wspólnie z dzieckiem ?

      10. Czy uważa Pani , że "Program Adaptacyjny" pomógł Pani dziecku przystosować się do nowych warunków w przedszkolu ?

      11. Co Pani "dał " udział we wspólnych zajęciach z dzieckiem ?

      12. Czy pomysł zorganizowania " Programu Adaptacyjnego " jest według Pani warty kontynuowania ?

      13. Inne uwagi :



      opr. mgr Marzenna Domańska
      mgr Beata Przyszczypkowska

      Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

      X


      Zarejestruj się lub zaloguj,
      aby mieć pełny dostęp
      do serwisu edukacyjnego.




      www.szkolnictwo.pl

      e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
      - największy w Polsce katalog szkół
      - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




      Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

      Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




      Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie