Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Co mnie złości?

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3459 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Agresja i złość od dawna towarzyszy dziecku i jest sposobem na rozładowanie napięcia. Dziecko rodzi się z pewnymi predyspozycjami do przeżywania złości, ale o zachowaniach agresywnych decyduje w ogromnej mierze podłoże środowiskowe, w którym przyszło mu żyć. Warto jest nauczyć dziecko od najmłodszych lat radzenia sobie z agresją i złością, a także stwarzać okazje do odreagowywania napięć w sposób konstruktywny.

CELE OGÓLNE:

  • Rozpoznawanie i nazywanie swoich uczuć, rozróżnianie złości, wściekłości.

  • Ćwiczenie rozpoznawania zachowań agresywnych własnych i cudzych.

  • Trening werbalizowania własnych stanów emocjonalnych.

ĆWICZENIA: Czas trwania - około 60 minut, grupa 5-6 latków
I .CELE ĆWICZENIA:

  • umie rozpoznać i nazwać swoje uczucia,

  • rozróżnia uczucie złości i wściekłości,

  • rozpoznaje zachowania agresywne własne i cudze,

  • werbalizuje własne stany emocjonalne.

II. POMOCE:

  • kartki papieru

  • kredki lub mazaki

III. PRZEBIEG ĆWICZENIA:

1. Dzieci samodzielnie rysują sytuacje, które wprawiają je w złość, gdy wszyscy skończą rysunki, prowadzący prosi, by pokazały je pozostałym dzieciom i krótko objaśniły.
2. Zachęcenie do szukania powodów, dla których te właśnie osoby lub sytuacje złoszczą poszczególne dzieci.
3. Nazywanie ich wspólnie, np. dzieci nie lubią, gdy koledzy pożyczają od nich przybory szkolne, zabierają zabawki, przeszkadzają w zabawie, popychają...

IV. OMÓWIENIE:
Pytania skierowane do dzieci:

  • Czy masz przybory szkolne?

  • Czy lubisz je pożyczać?

  • Czy zawsze ,gdy pożyczasz przybory szkolne, to się złościsz?

  • Kiedy złościsz się najbardziej?

  • Jakie słowa kolegów, jakie zachowania złoszczą cię najbardziej?

Po dokładnym ustaleniu przyczyn złości można odegrać scenkę, w której kolega pożycza kredkę w taki sposób, że to nie złości już właściciela.

TYTUŁ: Złość czy agresja?
CELE OGÓLNE:

  • Uświadomienie dynamiki uczuć.

  • Nazywanie uczuć.

  • Zrozumienie, że to samo uczucie nie zawsze musi wywoływać takie same reakcje.

  • Zrozumienie, że można kształtować swoje zachowania, kontrolować je.

ĆWICZENIA: Czas trwania - około 60 minut, grupa 5-6 latków
I. CELE ĆWICZENIA:

  • ozumie, że uczucia są dynamiczne,

  • potrafi nazwać uczucia,

  • rozumie, że to samo uczucie nie zawsze musi wywołać takie same reakcje,

  • rozumie, że można kształtować swoje zachowania i kontrolować je.

II. POMOCE:

  • kolorowe czasopisma lub książeczki, z których można wycinać zdjęcia,

  • rysunki ludzi przeżywających złość oraz takich, którzy zachowują się agresywnie,

  • duże arkusze papieru

  • klej

  • flamastry

III. PRZEBIEG ĆWICZENIA:

1. Umieszczenie na ścianie dwóch dużych arkuszy papieru, napisanie na jednym ,,Zły", a na drugim ,,Agresywny".
2. Dzieci wycinają z czasopism ilustracje pasujące do obu tych tematów, potem naklejają je na właściwym arkuszu.
3. Zwrócenie uwagi, że złość nie zawsze musi prowadzić do wybuchu agresji, że można nad nią zapanować oraz wyrażać w sposób nieszkodliwy dla siebie i innych.
4. Oglądanie ilustracji przedstawiających różne scenki, rozmowa na ich temat, wskazywanie dzieci, które panują nad swymi zachowaniami, i te które tego nie potrafią zrobić.

IV. OMÓWIENIE:
Pytania skierowane do dzieci:

  • laczego chłopiec zaciska pięści?

  • Co takiego zrobił kolega, że go rozzłościł?

  • Czy można było zareagować inaczej, jak?

  • Dlaczego dziewczynki wyrywają sobie lalkę?

Każde dziecko wybiera sobie obrazek i dopowiada ciąg dalszy tego zdarzenia, w razie potrzeby należy dziecku pomóc. Na zakończenie dzieci dzielą się swoimi pomysłami.


Opracowała: Violetta Fingas

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie