Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Scenariusz uroczystości z okazji Dnia Matki-zajęcia otwarte

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 7591 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Chciałabym się podzielić przygotowanym przeze mnie scenariuszem zajęć otwartych dla kl.I szkoły podstawowej z okazji Dnia Matki. Święto to jest wspaniałą okazją do zaprezentowania umiejętności jakie posiadły wszystkie dzieci (zdolne i małozdolne). Najważniejszy jest sukces dydaktyczny i wychowawczy, który odnosi tego dnia każde dziecko.
SCENARIUSZ UROCZYSTOŚCI Z OKAZJI DNIA MATKI
(zajęcia otwarte)

Przewidywane efekty dydaktyczno- wychowawcze:
Uczeń:
- przeżywa uroczyste chwile wspólnie z kolegami i bliskimi osobami,
- deklamuje wiersze, tańczy i śpiewa- prezentuje swoje umiejętności zdobyte w szkole i w domu,
- składa życzenia mamie, wręcza prezenty- niespodzianki,
- swoim zachowaniem okazuje mamie szacunek i miłość.

Przebieg zajęć
1. Powitanie mam przez nauczyciela, wskazanie przygotowanych miejsc.

Na tablicy plansza z fragmentem bukietu (łodygi kwiatów przewiązane wstążką z napisem „Kocham Mamę”), serca z kolorowego papieru samoprzylepnego, na których są napisane imiona dzieci- symbolizują kwiaty.

- W tym czasie dzieci stoją przed klasą ustawione w „pociąg”. Każde ma w ręku serduszko z papieru.
- Włączenie magnetofonu z nagraniem piosenki z o matce.
- Dzieci wchodzą do klasy przy dźwiękach piosenki. Kolejno podchodzą do tablicy i przyklejają serduszka. Siadają w umówionym miejscu. Nauczyciel wyłącza muzykę.

2.Krótka rozmowa z dziećmi nt.: Z jakiej okazji zaprosiliśmy nasze mamy?
Na zakończenie wspólne, rytmiczne powiedzenie rymowanki z jednoczesnym klaskaniem w ręce:
Zaraz zatańczymy, zaraz zaśpiewamy,
bo bardzo kochamy nasze wszystkie mamy !

3.Na środek sali wychodzą dzieci, które będą czytać wiersz B. Lewandowskiej „ Cała łąka dla mamy” i „Przyrzeczenie”. Nauczyciel wręcza im kwiaty papierowe z napisanymi fragmentami wierszy.
Uwaga! Każdy kwiatek z drugiej strony ma cyfrę oznaczającą kolejność.
Mamo! Chodź z nami! Mamusiu kochana,
Mamusiu jedyna,
Damy ci łąkę. Często byłaś smutna,
Przez córkę i syna.
Z kwiatami,
ze skowronkiem, lecz droga mateczka,
ze słonkiem. Niech się już nie smuci,
to co było złego
Do wąchania, już nigdy nie wróci.
Słuchania, patrzenia. My naszą mamusię
Serdecznie kochamy
A do łąki dodamy życzenia. I BĘDZIEMY GRZECZNE
DZISIAJ PRZYRZEKAMY

WSZYSTKIE DZIECI MÓWIĄ GŁOŚNO RAZEM

4. Prezentacja zabawy ruchowej „Dalej w tany”- nagranie magnetofonowe.

Dalej w tany, dalej w tany wszyscy wraz Ucz. ustawieni w kole krokiem
Bo na pląsy, bo na tany nadszedł czas. dostawnym przesuwają się w prawo/ lewo.

Cztery kroki więc do przodu,
Potem cztery w tył. Stoją twarzami do środka koła, ręce na biodrach, 4 kroki do przodu, 4 kroki do tyłu
Hejże ha! Hejże ha!
Taniec piękny był! Podskakują, klaszcząc w dłonie.

5.Wybrane dzieci recytują wiersz D. Głośnickiej „Moja mama”.
6.Powrót dzieci na swoje miejsca wokół stołu. Uzupełnianie zdań o swojej mamie- zaprezentowanie ich mamom- naucz. włącza dowolną piosenkę o matce.

Moja mama ma.................... oczy. Jej największą ozdobą są (jest)............................ .
Lubię, kiedy mama ubiera się w ....................................... . Często razem z moją mamą......................................................................................... . Podziwiam ją za................. . Moja mama jest ........................................................... na świecie.

7. Zaprezentowanie inscenizacji „Bal w pokoiku lal”

BAL W POKOIKU LAL
OSOBY:
MIŚ- śpioch i gapa
LALA 1
LALA 2 strojnisie
LALA 3

PAJAC 1
PAJAC 2 dzielni, rycerscy
PAJAC 3

Pozostałe dzieci są przebrane za lale i pajace. Śpiewają i tańczą z innymi dziećmi na scenie.

MIŚ
Jestem sobie miś pluszowy
I nazywam się Uszatek
Mam kubraczek kolorowy
A w kieszonce noszę kwiatek.
LALA 1
A ja jestem lala Róża,
Bardzo piękna ,choć nieduża,
Szukam wszędzie pajacyka,
Który skacze, kozły fika.
MIŚ
A po co go szukasz , Lalu?
LALA 1
Bo nie mam z kim tańczyć na balu.
MIŚ
Czy to dzisiaj będzie bal w pokoiku lal?
LALA 1
Znowu, Misiu, zapomniałeś,
Że na balu tańczyć miałeś.

Piosenka „Pluszowy Miś” Z. Opałka- Miś i Lala tańczą, a pozostałe dzieci śpiewają z podkładem muzycznym.

MIŚ
Ja mam pamięć doskonałą,
Ale mam jej bardzo mało.
Muszę teraz droga Lalu,
Iść szykować się do balu.
Kiedy dzieci pójdą spać-
Dam wam wszystkim znać!

Miś wychodzi.

LALA 1
Fiku- Miku! Fiku- Miku!
Gdzie ty jesteś, Pajacyku?
PAJAC 1
Jestem pajacyk Fik- Mik,
Przybiegłem do ciebie w mig.
LALA 1 (zwraca się do Pajaca 2)
A kto tam za tobą skacze?
PAJAC 2
To moi bracia- Pajace...

Piosenka „Pajacyk”( muz. K. Chiliński, sł. A. Prokop, Z. Opałka)- pajace wskakują na scenę i wszyscy razem śpiewają piosenkę.

LALA 2 (wbiega na scenę)
Usłyszałam piękne granie.
Czy już czas na tańcowanie?
LALA 3 (wbiega na scenę)
Właśnie włosy czesałam,
Gdy śpiewy usłyszałam...
LALE WSZYSTKIE
Czy to bal? Czy to bal?
Czemu nikt nie prosi Lal?

W tym czasie miś układa się na poduszkach z tyłu sceny.
PAJAC 1
Jeszcze na bal nie pora,
Czekajcie do wieczora.
LALA 1
Miś Uszatek da nam znać,
kiedy dzieci pójdą spać.
LALA 3
Tylko żeby miś Grubasek
nie zapomniał o nas czasem.
LALA 2
Bo to Miś Zapominalski,
Tak jak słynny słoń Trąbalski.

Dzieci po cichutku schodzą ze sceny. W trakcie mówią do widowni coraz ciszej.

WSZYSCY
Miś Uszatek da nam znać,
Kiedy dzieci pójdą spać.

Po zejściu dzieci ze sceny Miś znów „mości się”, przenosi poduszki w inne miejsce.

MIŚ
Co ja zrobić miałem?
Znowu zapomniałem.
Może miałem zjeść śniadanie?
Może miałem zrobić pranie?
Może miałem w piłkę grać?
Wiem! Na pewno miałem spać!

Miś układa się na poduszkach i zasypia. Na scenę wchodzą Pajace. Rozglądają się.

PAJACE
Wszędzie cicho, wszędzie ciemno,
Wszędzie cicho, wszędzie ciemno...
PAJAC 1
Chodźcie, pajacyki ze mną!
PAJAC 2
Nie ma nigdzie naszych Lal.
Może odwołany bal ?
PAJAC 3
Nie widać też nigdzie Misia.
Może ten bal jest nie dzisiaj?
PAJAC 1
Pewnie jeszcze dużo czasu,
Nie róbmy tutaj hałasu.
PAJAC 2
Stańmy sobie w kąciku,
Braciszku Fiku- Miku!

Pajace ustawiają się z jednej strony sceny. W tym czasie na scenę wchodzą Lale.
LALA 1
Patrzcie, patrzcie, moje Lale.
Chyba balu nie ma wcale.
LALA 2
To po co ja się męczyłam
I nową sukienkę szyłam?
LALA 3
To po co ja się czesałam
I kokardy przypinałam?
LALE (wszystkie do Lali 1)
My chcemy tańczyć na balu!
Zróbże coś, kochana Lalu!
LALA 1
Pomóżcie mi, Pajace,
Bo zaraz się rozpłaczę.
PAJACE
Cii, cii, cii...
LALA 1
Słyszę jakieś chrapanie...
PAJAC 1
Słyszę jakieś sapanie...
LALA 2
Słyszę jakieś mruczenie...
PAJAC 2
Słyszę jakieś burczenie...
LALE
Ratunku my się boimy!
Ledwo ze strachu stoimy!
PAJACE (prezentują mięśnie)
Nie bójcie się dziewczyny,
My was obronimy!!!

Słychać głośne ziewanie. Lale cofają się na jedną stronę sceny, Pajace na drugą. Na środek wchodzi, przeciągając się, Miś.

MIŚ
Chyba kogoś usłyszałem,
Kiedy sobie smacznie spałem...
LALA 1
Oj, Misiu, Misiu, leniuszku!
Ty myślisz tylko o łóżku.
PAJAC 1
Zamiast o balu dać znać,
Poszedłeś sobie spać.
MIŚ
Bardzo was za to przepraszam
I wszystkich do tańca zapraszam.

Wszystkie dzieci tańczą prosty układ taneczny- walc angielski, samba. Następnie przy dowolnej muzyce wspólny taniec z mamami.
8. Wybrane dziecko staje na środku klasy i w imieniu wszystkich dzieci składa mamom życzenia – czyta wiersz.
M. Czeler „Dla mamy”
Ze wszystkich kwiatów świata
Chciałabym zerwać... słońce
I dać je potem tobie,
Złociste i gorące.
Słoneczko jest daleko,
Ale się nie martw, mamo,
Narysowałam drugie... Jest prawie takie samo!
Teraz cię wycałuję, jak mogę najgoręcej,
Bo tak cię kocham bardzo, że już nie można więcej!
Dziecko umieszcza na tablicy słońce z papieru kolorowego.

9. Składanie życzeń, zaśpiewanie „Sto lat” wręczenie mamom upominków przy akompaniamencie cichej muzyki.
10. Wspólne przygotowanie przyjęcia dla mam.
- Dzieci nakrywają do stołu ( obrusy, ciasta, talerze sztućce).
11. Wspólne biesiadowanie przy dźwiękach cichej muzyki z magnetofonu.
12. „Moja mama wszystko wie” – rozwiązywanie zagadek przygotowanych dla mam.
Cukierki dla mam za rozwiązanie zagadki.( Mamy losują zagadki i czytają je głośno, udzielają odpowiedzi, dzieci nagradzają je brawami i słodką nagrodą).

Propozycje zagadek:


Konstruuje pod sufitemswoje sieci znakomite.Pewnie zaraz w jego siecijakaś tłusta mucha wleci. Któż to, taki powiedz, któż,kto- choć bardzo lubi kurzi choć dużo je- nie tyjei ma zawsze smukłą szyję?
To narzędzie metalowe,Ostre, małe, dwuostrzoweJest powszechnie używane do robienia wycinanek. To nakrycie głowy, znane z różnych bajekksięciu i królowipowagi dodaje.
Ona całe swoje życieW wodzie pływa znakomicie.Na jej cieniuteńkie kościWszyscy mówią, że to ości. Nie zachowuj się nerwowo,Gdy zabrzęczy ci nad głową.Może ona leci terazPyłek z kwiatów na miód zbierać.
To urządzenie takie gorące, jakby nagrzane sierpniowym słońcem,służy wybornie do prasowaniatwojej bielizny oraz ubrania. Dokoła niego bramy i wieże,Mury obronne, na nich rycerze.A w nim- komnaty, sala tronowa...To tu mieszkali król i królowa.
On potworem jest bajkowym,Co mieć może cztery głowy,I choć trudno w to uwierzyć,Zieje ogniem na rycerzy. Gdy ubraniem jegoPolny wietrzyk macha,Wróble porządnegoMają wtedy stracha.
Na półeczce w twej łazience Obok mydła oraz gąbkiCzeka, kiedy myjesz ręce,Aby umyć twoje ząbki. To w jej wnętrzu szumią staleMorza wzburzonego fale.Kiedy przytkniesz ją do ucha,Możesz szumu tego słuchać.
Ten ptak nie ma czasu śpiewać,Bo czas spędza lecząc drzewaI by zwalczyć drzew chorobę,Musi w drzewa stukać dziobem. Kiedy już umyłeś głowęI wytarłeś jak należy,On swe zęby plastikoweDo czupryny twojej szczerzy.
Chociaż igły ma ten zwierzak,Szyć niczego nie zamierza.Futro z igieł, jego zdaniem,To najlepsze jest ubranie. Na te buty zawsze moda,Gdy deszczowa jest pogodaI gdy po ulewie dużejNa ulicach są kałuże.
Ta maszyna wszystkich nęciW wesołym miasteczku,Na niej w głowie aż się kręciMamie oraz dziecku. Powiedz teraz czy pamiętasz, Kto to w bajkach i legendachSiadał w płaszczu i koronieNa zdobionym pięknie tronie.
Ze słyszenia znasz je pewnieI wspominasz milo, Zwłaszcza z bajki o królewnie,Gdzie siedmiu ich było. W jednej bajce palił fajkę,W butach szedł przez drugą bajkę,W trzeciej bardzo chory był,W czwartej zaś o mleku śnił.
Choć pokryty jest kolcami, nie jest jeżem.To roślina doniczkowa, a nie zwierzę,Ale kiedy tę roślinę dotknąć chcesz,Bądź ostrożny: może ukłuć tak jak jeż. Nikt pogody nie zna tak,Jak ten czarno- biały ptak.Nisko lecąc przepowiada,Że już wkrótce będzie padać.
W gabinecie tego pana przesiadują już od ranaeleganckie panie, którepragną nową mieć fryzurę. Ten żarłok ciepłym futrem pokrytyPrzez całą zimę śpi jak zabity,Prawdopodobnie z tego powodu,Że w zimie pszczoły nie robią miodu.
Jest ruda i skacze z gałęzi na gałąź,Jak gdyby ją szczęście ogromne spotkało,A ona po prostu ma z tego uciechę,Że biegnie do dziupli z kolejnym orzechem. No, a teraz kulinarną mam zagadkę,O jarzynie co jest bardzo wzruszająca.Kiedy siekasz tę jarzynę na sałatkę,Możesz nad nią łzy wypłakać aż do końca.
To w niej chowa swoje rzeczy osobiste,W niej posłanie ma, a przed nią swoją miskęKażdy piesek, co w ogródku sobie mieszka.Jak nazywa się drewniana chatka pieska? On, kiedy tylko budzi się słońce,Z kwiatka na kwiatek lata po łące,By wszystkich, którzy są w okolicy,Barwą skrzydełek swoich zachwycić.
Płynęła po niebie groźna, ciemna, duża,Więc ludzie myśleli, że będzie z niej burza,A tymczasem, chociaż była taka wielka,Nie spadła z niej nawet najmniejsza kropelka. Dawno temu, gdy się działy różne cuda,Czarownice potrafiły na tym latać.Dziś nikomu już ta sztuczka się nie uda,Dzisiaj można tym jedynie pozamiatać.


13. Pożegnanie gości i dzieci. Na pożegnanie dzieci wspólnie z mamami śpiewają piosenkę pt.: „ Mama w kuchni”.



Opracowała:
mgr Bożena Danuta Dzienisiuk
nauczyciel nauczania zintegrowanego
SP nr 1 Siemiatycze

Bibliografia:
1. „Zagadki dla najmłodszych” J. Stec ,PW „MAC” SA , Kielce 1996 r.
2. „Zabawa w teatr”, Z. Wójcik, DIDASKO, Warszawa 2002 r.
3. „Scenariusz zajęć dziennych kl.I”, Nowa Era 2003 r.- część 2.


Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie