Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Słabe wyniki w nauce oraz postawa aspołeczna klasy

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 3934 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Zjawisko, którym się zajęłam dotyczy uczniów klasy drugiej gimnazjum. Uczniowie w tym trudnym wieku rozwojowym bardzo często stwarzają problemy wychowawcze, jednak w tym konkretnym przypadku nastąpiła ich kumulacja: obniżenie wyników w nauce, złe zachowanie, pozostawanie na uboczu życia szkolnego skłoniło mnie do zajęcia się tym problemem.

Słabe wyniki w nauce oraz postawa aspołeczna klasy 2



1. Identyfikacja problemu.

W klasie 2a uczy się 22 uczniów, jest to klasa powstała w wyniku podziału absolwentów klas VI ze Szkoły Podstawowej w X oraz dołączenia 7 absolwentów Szkoły Podstawowej w Y, pozostającej w obwodzie szkolnym Gimnazjum w X. Podziału na dwa oddziały dokonywano w ten sposób, aby w każdej z klas znaleźli się zarówno uczniowie bardzo dobrzy, jak i średni. Na podstawie informacji ze szkół podstawowych oraz wyników ukończenia szkoły podstawowej przydzielono do tej klasy 4 uczniów ze średnią na świadectwie powyżej 4,75.
Już w I półroczu zauważono niepokojące zjawisko- uczniowie, którzy mieliby być liderami pod względem nauki, osiągali średnią ocen poniżej 4,5; bardzo niewiele było ocen bardzo dobrych (z kilku wiodących przedmiotów nie było w klasie ani jednej oceny bardzo dobrej!). Dodatkowym problemem w tej klasie stała się postawa uczniów: bardzo opornie włączali się w działalność społeczną na terenie szkoły, nie dbali o swoją salę lekcyjną, nie angażowali się w zajęcia pozalekcyjne, konkursy szkolne itp.
Sytuacja z ocenami w nauce uległa niewielkiej poprawie na koniec klasy pierwszej, ale w klasie drugiej, w I półroczu osiągnęła bardzo niekorzystny obrót. Średnia ocen klasy obniżyła się o 0,2 stopnia, ponadto doszły poważne problemy z zachowaniem. Zdarzały się przypadki demolowania szkoły, oczywiście trudno było ustalić winnych, gdyż w ramach źle pojętej solidarności byli chronieni przez klasę.
Okazało się, że w klasie jest grupa uczniów, wyraźnie dążąca do zduszenia jakichkolwiek przejawów aktywności, zarówno w sprawach dotyczących szkoły, jak i na lekcjach. Zaczynało dochodzić do takich sytuacji, że uczeń, mimo, że był przygotowany do lekcji, bał się zgłosić, czy przyznać, że jest przygotowany.
Taki rozwój wydarzeń ma bardzo niekorzystny wpływ na całą społeczność szkolną, szczególnie na równoległą klasę drugą, z którą klasa 2a ma niektóre zajęcia wspólne.


2. Geneza i dynamika zjawiska.
Już w klasie pierwszej zauważono, że uczniowie bardzo zdolni nie osiągają wyników w nauce na miarę swoich możliwości, co prawda dwoje uczniów otrzymało świadectwa z wyróżnieniem, ale wynikało to głównie z niefortunnego zapisu w rozporządzeniu dotyczącym oceniania, gdzie średnia konieczna do otrzymania takiego świadectwa wynosiła 4,0.
Średnia klasy w poszczególnych semestrach kształtowała się następująco:
klasa I, I półrocze: 3,60
klasa I, II półrocze: 3,62
klasa II, I półrocze: 3,41
Brak grupy uczniów, którzy byliby liderami w nauce sprawił, że problem przebiega w niekorzystnym kierunku; pogorszyły się również wyniki w nauce większości uczniów w tej klasie, pojawiły się oceny niedostateczne.
Rozmowy z nauczycielami, praca wychowawcy klasy prowadzone w tonie pozytywnej zachęty, wskazywanie możliwości wykazania się na polu sportowym czy społecznym nie przynosiły oczekiwanych rezultatów. Staraliśmy się motywować uczniów do nauki poprzez umieszczanie ich w rankingach szkolnych, po pierwszej klasie najlepszych wyróżniono również wyjazdem na międzynarodowy obóz na Słowacji. Niestety, nie przyniosło to oczekiwanych rezultatów.
Taka postawa klasy to efekt wielu składowych: niezbyt udanego podziału uczniów na dwie klasy, dołączenia grupy uczniów z innej szkoły, wśród których nie ma uczniów wyróżniających się w nauce, zmiana wychowawcy klasy, trudny wiek rozwojowy.
Problem ten wielokrotnie naświetlano rodzicom uczniów, jednak nie bardzo zdawali sobie sprawę z powagi problemu i sytuacja nadal nie poprawiała się. Dopiero po I półroczu klasy drugiej, kiedy potwierdziły się podejrzenia o istniejącej grupie uczniów chcącej zdominować klasę i zaniżyć poziom nauczania zdali sobie sprawę z istniejącego problemu. Wielu rodziców bardzo chciało dowiedzieć się, którzy to uczniowie należą do grupy zastraszającej klasę. Jak się okazało nie rozmawiali ze swoimi dziećmi na tematy szkolne, o wielu sprawach dowiadują się dopiero na spotkaniach w szkole.

3. Znaczenia problemu.
Odwołując się do moich doświadczeń w pracy pedagogicznej, najpierw w szkole podstawowej a teraz w gimnazjum stwierdzam, że istnieje konieczność zahamowania rozwoju opisanej powyżej sytuacji. Na podstawie artykułów prasowych i kontaktów z nauczycielami innych szkół wiem, że podobne sytuacje obserwuje się w wielu placówkach. Zjawisko jest o tyle niepokojące, że często trudno jest uchwycić powody takiego postępowania, jak również przekonać rodziców, że problem istnieje. Ponadto wychodzi tutaj niewielkie zainteresowanie rodziców sprawami dziecka, brak rozmów na tematy bezpośrednio dotyczące ucznia.

4. Prognoza.
W związku z tym uważam, że należy nasilić pracę wychowawczą w tej klasie, nie tylko ze strony wychowawcy klasowego, ale przez wszystkich nauczycieli. Rodzice również znając sytuację, powinni bardziej kontrolować swoje dzieci, jak również rozmawiać z nimi na ten temat. Aby osiągnąć sukces w rozwiązaniu opisanego problemu konieczna jest ścisła współpraca uczniów, nauczycieli i rodziców. Wyłamanie się któregokolwiek ogniwa spowoduje narastanie zjawiska i może mieć niekorzystny wpływ na wszystkich uczniów.
Sytuacja taka może wynikać również z ogólnie pogarszającej się sytuacji na rynku pracy, a w konsekwencji narastaniem przekonania, że uczniowie stoją z góry na przegranej pozycji jeżeli chodzi o ich przyszłość. Toteż należy uświadamiać uczniom i rodzicom, że konsekwencje braku zaangażowania się w rozwiązanie problemu mogą zaważyć na dalszej drodze kształcenia się uczniów i ich życiu dorosłym.

5. Propozycje rozwiązania.
Celem moim jest zmiana postawy uczniów klasy 2a wobec nauki i szkoły. Równoległym celem jest uświadomienie wszystkim uczniom, że takie postawy nie są akceptowane i nie da się ukryć opisanych zjawisk. Równocześnie rodzice muszą dać swoim dzieciom do zrozumienia, że nie pochwalają takiego podejścia do nauki, jak również nie godzą się na źle rozumiane pojęcie solidarności klasowej.
Warunkiem powodzenia jest stały kontakt z rodzicami, jak również większa praca nauczycieli: aktywizacja uczniów poprzez przydzielanie im dodatkowych zadań, konsekwencja w postępowaniu, zachęcanie, a w niektórych przypadkach wręcz zobowiązywanie uczniów do korzystania z dodatkowych zajęć organizowanych przez nauczycieli. Na polu aktywności społecznej przydzielanie obowiązków związanych z opieką nad organizacjami szkolnymi i konsekwentne z nich rozliczanie. Natomiast ze strony nauczycieli i rodziców konieczne jest stosowanie pozytywnej motywacji, zauważanie każdego przejawu inicjatywy. Być może wtedy uczniowie zdadzą sobie sprawę, że warto wkładać wysiłek w pracę na rzecz szkoły, bo nie tylko jest ona zauważana, ale sprawia im to przyjemność.
(Danuta Wolan)

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie