Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wiem czego potrzebuję, aby być sprawnym i zdrowym

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 2078 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie III

Obszar edukacyjny: Zdrowy styl odżywiania.

Temat dnia: Wiem czego potrzebuję, aby zawsze być sprawnym i zdrowym.

Cele ogólne:

  • zapoznanie uczniów z zasadami zdrowego trybu życia,
  • poznanie roli pokarmu i jego podstawowych składników dla funkcjonowania organizmu człowieka.

Cele operacyjne:
Uczeń:

  • wie i wyjaśnia, jaki tryb życia powinien prowadzić, aby być zdrowym i sprawnym fizycznie,
  • proponuje różne formy zachowań, które sprzyjają utrzymaniu zdrowia,
  • wie, jaki wpływ na zdrowie mają warzywa i owoce obecne w codziennym jadłospisie,
  • przygotowując surówkę z owoców i warzyw, dba o higienę i bezpieczeństwo oraz zgodnie współpracuje w grupie,
  • głośno, z naturalną intonacją czyta wiersz,
  • układa i zapisuje zdania, dbając o poprawność ortograficzną,
  • rozpoznaje czasowniki i wskazuje je w zdaniu,
  • rozpoznaje przymiotniki, określa ich rodzaj w liczbie pojedynczej,
  • sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego,
  • dba o sprawność fizyczną, wykonując ćwiczenia gimnastyczne i uczestnicząc w grach i zabawach ruchowych,
  • korzysta z różnych źródeł informacji
  • kulturalnie spożywa posiłek.

Metody: podające (pogadanka, objaśnienie, pokaz), słowne (rozmowa, praca z tekstem), problemowe, praktycznego działania.

Formy pracy: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna.

Środki dydaktyczne: wiersz pt "Raz, dwa, trzy" Juliana Tuwima, karteczki do rysowania, tabela z grupami pokarmów, rozsypanka wyrazowa, plakat piramidy zdrowia, encyklopedia powszechna, leksykony zdrowia, poradniki medyczne, czasopisma i poradniki kulinarne, przepisy na sałatki i surówki, karty z przykładowym jadłospisem, karta pracy z ćwiczeniami i zadaniami matematycznymi, laski gimnastyczne, owoce i warzywa, naczynia i sztućce, papierowe serwetki, rebus "Wizytówki".

Przebieg zajęć:

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć - zabawa ruchowa "Czy znasz swoje ciało?"
         Dzieci stoją w luźnej gromadzie twarzami do nauczyciela, który prowadzi zabawę. Pokazuje różne części ciała i głośno je nazywa. Dzieci pokazują wymienione części ciała, słuchając nauczyciela i patrząc na niego. Co jakiś czas nauczyciel wprowadza uczniów w błąd, mówiąc np. "głowa", a pokazując inną część ciała .Dzieci powinny wskazać głowę. Wygrywa to dziecko, które w czasie zabawy zrobiło najmniej błędów.
  2. Głośne, rytmiczne czytanie wiersza Juliana Tuwima pt. "Raz – dwa – trzy" przez nauczyciela (Załącznik nr. 1). Następnie głośne indywidualne, rytmiczne czytanie wiersza przez wybranych uczniów połączone z interpretowaniem ruchem treści wiersza przez słuchające dzieci (naśladowanie mycia, wycierania, spaceru, gimnastyki).
  3. Wielozdaniowe wypowiedzi uczniów na temat zasad dbania o zdrowie opisanych w utworze i na podstawie własnych doświadczeń, ukierunkowane pytaniami:
    • Od czego powinien zaczynać nasz dzień?
    • Co robicie zaraz po przebudzeniu?
    • Czy ciało myjemy tylko rano?
    • Jak należy właściwie szczotkować zęby?
    • Kto się rano gimnastykuje i po co to robi?
    • W jaki sposób powinno się nosić teczkę? Zademonstruj.
    • O czym nie wolno zapomnieć przed wyjściem do szkoły?
    • Co najchętniej jemy na śniadanie?
    • Czy wszyscy jedzą drugie śniadanie?
         Uczniowie po udzieleniu odpowiedzi wyjmują z teczek przygotowane w domu drugie śniadanie. Opowiadają z jakich artykułów spożywczych zostało przyrządzone, kto je wykonał i dlaczego użyto właśnie tych produktów.
  4. Spotkanie z lekarzem dietetykiem pracującym w najbliższym Ośrodku Zdrowia. Po powitaniu gościa nauczyciel poleca dzieciom narysowanie na małych karteczkach produktów będących "zdrowym pożywieniem". Uczniowie przypinają swoje rysunki w odpowiednich rubrykach tabeli przyniesionej przez dietetyka i zawieszonej na tablicy.

    Produkty zbożowe Nabiał Tłuszcze Owoce i warzywa

         Uczniowie odczytują nazwy podstawowych grup pokarmów. Dietetyk wskazuje na konieczność uwzględniania w całodziennym jadłospisie pokarmów należących do wszystkich tych grup, ze względu na zawarte w nich składniki odżywcze i witaminy. Podział klasy na 4 grupy. Każda grupa losuje rozsypankę wyrazową będącą odpowiedzią na pytanie: Jakich wartości odżywczych dostarcza każda grupa pokarmów?

    Grupa I * Artykuły * zbożowe * zawierają * węglowodany ,* które *dostarczają* organizmowi * energii.*

    Grupa II # Białka # są # niezbędne # do budowy # nowych # komórek # i wzrostu # organizmu.#

    Grupa III ( Warzywa ) ( i owoce ) ( są źródłem ) ( witamin ) ( i soli ) ( mineralnych. )

    Grupa IV * Tłuszcze * ułatwiają * organizmowi * przyswajanie * witamin,* dostarczają * mu energii.*
    Odczytanie zdań i przypięcie pod odpowiednią grupą pokarmów.
  5. Wspólne układanie "piramidy zdrowia".
         Uczniowie wspólnie układają "piramidę zdrowia" pod kontrolą lekarza dietetyka.
         Korzystając z uprzednio narysowanych karteczek ze zdrowym pożywieniem układają je wg. schematu:
    Unikaj
    Jedz rzadko
    Jedz często
    Jedz codziennie
         Następnie eksponujemy plakat " Piramida zdrowia", przyniesiony z poradni przez lekarza.
         Uczniowie porównują obie piramidki i dochodzą do wniosku, że codziennie należy jeść owoce i warzywa, ponieważ zawierają dużo witamin.
  6. Zabawa ruchowa pt: "Sałatka owocowa".
          Dzieci siadają w kręgu, wewnątrz którego siedzi na krześle nauczyciel. Uczniowie podzieleni są na dwie grupy, które są od tej pory zbiorami owoców. Nauczyciel wymienia grupy owoców, np.: "jabłka i śliwki", wtedy osoby, które są tymi owocami, muszą szybko zamienić się miejscami. Na hasło "sałatka owocowa" wszyscy mają zmienić miejsca, nauczyciel także. Osoba, która nie zdążyła usiąść w kręgu, prowadzi zabawę.
  7. Wyszukiwanie informacji na temat podstawowych witamin, ich występowania w produktach spożywczych oraz korzystnego wpływu na nasz organizm.
         Uczniowie pracują w czterech grupach. Każda grupa wyszukuje informacje o wylosowanej witaminie ( A, B, C, D, ), korzystając z różnych źródeł: encyklopedii powszechnej, leksykonów zdrowia, poradników kulinarnych, czasopism: "Teraz zdrowie", "Moje gotowanie". Informacje zapisują na wyciętych z kartonu płatkach słonecznika, w środku którego znajduje się nazwa witaminy.
         Po zakończeniu pracy i odczytaniu informacji przez liderów grup nauczyciel przypina słoneczniki w widocznym miejscu, celem dekoracji klasy.
  8. Planowanie przykładowych posiłków.
         Każdy uczeń wybiera dwa zadania z podanych przez nauczyciela na tablicy i samodzielnie przedstawia je w formie rysunkowej i pisemnej (ułożenie kilku zdań i podkreślenie w nich czasowników).
    Przykłady zadań:
    • Mama poprosiła cię o przygotowanie podwieczorku złożonego z takich owoców, które zaspokoją zapotrzebowanie twojej rodziny na różne witaminy. Zaprojektuj ten podwieczorek.
    • Zaproponuj jadłospis obiadowy dla waszej rodziny. Mają się w nim znaleźć potrawy, w których łącznie występują wszystkie witaminy.
    • Zaprojektuj całodzienny jadłospis dla osoby, która cierpi na brak apetytu.
    • Zaproponuj śniadanie dla osoby, która stale się przeziębia.
    • Zaprojektuj kolację dla twojej starszej siostry, która mówi o sobie, że ciągle ma kłopoty ze skórą.
    • Zaproponuj 3 zestawy śniadaniowe dla najniższego kolegi z twojej klasy.
    • Daj dobre rady twojemu sąsiadowi, który już trzeci raz w tym roku złamał rękę i nogę.
  9. Dobieranie właściwych określeń - przymiotników do podanych rzeczowników i określanie ich rodzaju w liczbie pojedynczej – praca samodzielna.
    Zdrowie -------- bezcenne
    Basen -------- kryty, głęboki, płytki
    Powietrze -------- czyste, świeże, zanieczyszczone
    Gimnastyka -------- poranna, krótka, męcząca
    Kąpiel -------- gorąca, obowiązkowa
    Rower -------- górski, trzykołowy
    Cytryna -------- kwaśna, żółta
  10. Dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych w zakresie 100 bez przekroczenia progu dziesiątkowego, porównywanie różnicowe, rozwiązywanie zadań tekstowych. Załącznik nr. 2
  11. Ćwiczenia gimnastyczne kształtujące ogólną sprawność fizyczną:
    • marsz po obwodzie koła z założoną na plecach laską gimnastyczną,
    • skrętoskłony z laską trzymaną w wyciągniętych do góry dłoniach,
    • skłony tułowia do tyłu w klęku prostym z założonymi na plecach laskami,
    • pełzanie i czworakowanie pod laskami. Dzieci są ustawione w parach twarzami do siebie, laski trzymają poziomo na wysokości kolan, później łydek. Pierwsza para czworakuje pod laskami, a następnie ustawia się na końcu i tworzy kolejny element "tunelu" z lasek. Ćwiczenie powtarzamy, obniżając wysokość lasek – tak aby dzieci musiały pełzać.
          Jeśli pogoda jest odpowiednia należy przeprowadzić te ćwiczenia na świeżym powietrzu, uświadamiając uczniom, że ruch na powietrzu korzystnie wpływa na zdrowie.

    PO PRZYJŚCIU Z BOISKA:
  12. Praca twórcza w trzech grupach: OWOCE, WARZYWA, NABIAŁ.
    Każda z grup przygotowuje adekwatnie do swej nazwy:
    • emblematy
    • hasło –slogan reklamowy
    • plakat
    • przepisy kulinarne
         Grupy przygotowują swoje prace dowolnymi technikami, według własnego uznania.
    Przykładowe hasła – transparenty:
    Kto mleko pije – ten długo żyje!
    My owoce zjadamy – bo o zdrowie swe dbamy!
    Kto codziennie warzywa je – o zdrowie nie martwi się!
    Sery, serki i twarogi – to jest przysmak niezbyt drogi!
    Jedz pieczywo razowe, bo jest smaczne i zdrowe!
          Prezentacja wypracowanych przez grupy haseł, emblematów, plakatów i przypięcie ich w wyznaczonych miejscach w klasie jako elementu dekoracji.
  13. Przygotowanie surówek, sałatek, deserów owocowych, warzywnych – praca w grupach:
    • odczytanie przepisów zamieszczonych w poradnikach kulinarnych, lub przyniesionych z domu,
    • przypomnienie zasad higieny – mycie rąk, owoców, warzyw,
    • krojenie i rozdrabnianie warzyw i owoców,
    • wspólna degustacja przygotowanych potraw poprzedzona rozmową na temat kultury spożywania posiłków,
    • porządkowanie stolików, wycieranie ust i rąk papierową serwetką, wyrzucenie śmieci.
  14. Podsumowanie dnia w kręgu. Runda niedokończonych zdań:
    Zdrowy jak - ryba.
    Lepsze zdrowie niż - pieniądze.
    Zimna woda – zdrowia doda.
    Moje ulubione warzywo to - pomidor.
    Surowe warzywa są - smaczne i zdrowe.
    Jarzyny to - gotowane warzywa.
    Kefir i owoce to – koktajl. itp.
          Wspólne zaśpiewanie piosenki z klasy I pt. "Ogórek, ogórek zielony ma garniturek".
  15. Praca domowa: Rozwiązanie rebusu " Wizytówki", zachęcającego do jedzenia warzyw i surówek. Przestawcie litery w wizytówkach, a dowiecie się jakie warzywa lubią jadać ich właściciele.
    ELA CUB
    IREK SZOPYCZ
    OLA FAS
    EWA KORDZIK
    ALA PERKA
    EWA CHMARK
    IZA STRUPEK

    FASOLA
    PIETRUSZKA
    CEBULA
    MARCHEWKA
    KALAREPKA
    RZODKIEWKA
    SZCZYPIOREK

Małgorzata Pawłowska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie