Startuj z nami!

www.szkolnictwo.pl

praca, nauka, rozrywka....

mapa polskich szkół
Nauka Nauka
Uczelnie Uczelnie
Mój profil / Znajomi Mój profil/Znajomi
Poczta Poczta/Dokumenty
Przewodnik Przewodnik
Nauka Konkurs
uczelnie

zamów reklamę
zobacz szczegóły
uczelnie
PrezentacjaForumPrezentacja nieoficjalnaZmiana prezentacji
Wpływ grupy rówieśniczej na kształtowanie osobowości dziecka

Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 35092 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie



Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.



 

Referat wygłoszony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Szkoły Podstawowej w Niechłoninie w dniu 25.03.2004r.

Plan
  1. Pojęcie osobowości
  2. Klasa szkolna jako grupa społeczna
  3. Grupa i jej cechy
  4. Charakterystyka grup rówieśniczych
  5. Wpływ grupy na kształtowanie osobowości
  6. Podsumowanie i wnioski
1. Osobowość jest to zespół cech psychofizycznych względnie stałych, pozostających ze sobą w ścisłej zależności odróżniających jednego człowieka od drugiego i determinujących jego zachowanie.

Cechy współdziałanie działalność dynamika
psychiczne fizyczne

Cechy fizyczne – struktura fizyczna organizmu (wzrost, budowa mięśni, kolor włosów, budowa kośćca, różnice w tempie wykonywania czynności – układ nerwowy.
Cechy psychiczne – postawa
  • potrzeby psychiczne (wyższe), fizjologiczne, emocjonalne, estetyczne (uznanie, inteligencja)
  • motywy postępowania
  • zainteresowania
  • uzdolnienia wrodzone
  • charakter
Osobowość rozwija się w trakcie życia jednostki, nie jest ukształtowana z chwilą narodzin. Istnieją tylko wrodzone zadatki anatomiczno – fizjologiczne.

Na osobowość wpływają:
  1. wrodzone zadatki anatomiczno – fizjologiczne,
  2. własna aktywność jednostki
  3. środowisko
  4. nauczanie i wychowanie
2. Klasa szkolna jako grupa społeczna
     Wrastanie jednostki w życie społeczne dokonuje się w ramach różnorodnych grup społecznych, wśród których klasa szkolna ma istotne znaczenie. L. Wołoszynowa zwraca uwagę, że w klasie I dzieci stanowią luźny zbiór jednostek wspólnie koncentrujący się wokół osoby nauczyciela – wychowawcy. Nie interesują się opinią zespołu klasowego i nie mają poczucia wspólnoty zadań.
     Stosunki społeczne i więzi emocjonalne w klasie szkolnej kształtują się stopniowo w miarę poznawania uczniów, w toku wspólnego wykonywania zadań. Wspólna nauka, praca i zabawa stwarza warunki do wzajemnego poznania się i nawiązywania różnorodnych kontaktów, w wyniku czego kształtują się u dzieci określone postawy wobec poszczególnych kolegów i całego zespołu klasowego. W klasie II i III dzieci tworzą już grupy o względnie spójnej – strukturze. Ich kontakty koleżeńskie posiadają już pewien stopień stabilności i siły. Początkowo motywy wyboru kolegów uzależnione są od opinii dorosłych, a automatyzacja tych motywów następuje w nieco późniejszym okresie. Wtedy o strukturze klasy i jej hierarchii decydują motywy indywidualne.
     Według M. Łobodzkiego klasa jest zespołem składającym się z uczniów, wzajemnie na siebie oddziaływujących, którzy różnią się zajmowanymi w nim pozycjami i rolami oraz mają wspólny system wartości i norm regulujących ich zachowanie w istotnych dla klasy sprawach.
     Klasa szkolna stanowi grupę formalną, uporządkowaną hierarchicznie, na czele której stoi formalny przywódca – nauczyciel. Wewnętrzna struktura klasy kształtuje się stopniowo, gdyż powiązania społeczne między uczniami, pozycja i ranga poszczególnych uczniów, jak również przepisy i normy współżycia rozwijają się w ciągu dłuższego czasu. W miarę wzbogacania się życia psychicznego dzieci, powstaje oparta na więziach emocjonalnych między uczniami, nieformalna struktura klasy. Tworzą się mniej lub bardziej liczne małe grupy, złożone z dzieci wchodzących ze sobą w stałe i pozytywne kontakty interpersonalne. W młodszym wieku szkolnym są to najczęściej osobne grupy dziewcząt i chłopców.
     Klasa szkolna mająca określoną strukturę i organizację, w której elementy formalne splatają się z nieformalnymi jest podstawowym zespołem wychowawczym, stanowiącym organiczną część szerszego zespołu ogólnoszkolnego.

3. Grupa i jej cechy.
     Człowiek od momentu urodzenia uczestniczy w różnego rodzaju grupach. Pierwszą z nich jest rodzina, która dla większości jest grupą najważniejszą. Stopniowo każde dziecko wchodzi i przynależy do wielu grup: grono przyjaciół, znajomych, rodziców, krewnych, grupy rówieśników w szkole i poza nią, a następnie organizacji społecznych, politycznych, grupy towarzyskiej i zawodowej. Przynależność do grupy na ogół sprzyja wytwarzaniu się poczucia silnego związku i solidarności z członkami tej grupy. Ma też duże znaczenie dla procesu kształtowania się osobowości dziecka.
     Bliskie więzi między członkami oraz poczucie przynależności do grupy zaspokajają elementarne potrzeby dziecka, zwłaszcza potrzebę bezpieczeństwa i miłości, utrwalają jego system wartości, zapewniają stabilizacje emocjonalną i światopoglądową oraz prowadzą do zachowań rywalizacyjnych i do identyfikacji z grupą.
     Istotną cechą grupy jest cel – pewien stan końcowy lub wartość, na zdobyciu której zależy wszystkim członkom grupy. Cel może być ukształtowany w grupie lub narzucony z zewnątrz. Bardzo ważnym czynnikiem grupy są normy, którym w różnym stopniu podlegają wszyscy członkowie grupy. Istnieją normy prawne, moralne i obyczajowe. Różnią się one siłą zawartego w nich zakazu lub nakazu, rodzajem konsekwencji przewidzianych za ich naruszenie. Struktura grupy to układ pozycji poszczególnych członków grupy, ustalający miedzy nimi stosunki i zależności. Wyróżnia się zazwyczaj następujące struktury grupowe: strukturę socjometryczną, strukturę władzy i strukturę komunikowania się. Struktura socjometryczna jest oparta na wzajemnej sympatii członków grupy. Pozycję jednostki wyznacza stopień, w jakim dna osoba jest lubiana przez pozostałych. Struktura władzy oznacza stosunek, w którym jedna osoba może kontrolować zachowanie drugiej. Struktura komunikacji kształtuje się w związku z potrzebą przekazywania informacji w grupie.

4. Charakterystyka grup rówieśniczych.
     Człowiek jest jednocześnie członkiem wielu grup. Grupy wywierają wpływ na zachowanie człowieka, jego postawy, wartości, procesy poznawcze. Grupa rówieśnicza jest to określona zbiorowość ludzi w tym samym lub bardzo zbliżonym wieku. Czynnikami wiążącymi w grupie rówieśniczej są oprócz wieku, przynależności do wspólnej struktury organizacyjnej, występowanie określonych kontaktów, brak istotnych różnic w poziomie wiedzy i rozwoju intelektualnym jej członków.
     Grupy dzielimy według różnych kryteriów, z których najczęściej brane są pod uwagę wielkość i więzi emocjonalne.
     Podział grup ze względu na liczebność członków: grupy małe i grupy duże. Grupy małe to takie, w których członkowie kontaktują się ze sobą bezpośrednio. Są one najczęściej częścią grupy większej. Do grup małych zaliczamy "paczki", niewielkie zespoły osób mające wspólne zainteresowania, kółka towarzyskie. Grupy duże, mające większą liczbę członków nazywane są niekiedy społecznościami i do nich należą zrzeszenia, związki, towarzystwa. Do grupy tej zaliczamy również zespół uczniów danej klasy, organizacji młodzieżowej czy nawet całej szkoły.
     Podział grup ze względu na więzi emocjonalne między członkami: grupy formalne i grupy nieformalne.
     Grupami formalnymi nazywa się takie grupy, które są odgórnie i planowo organizowane, spełniają określone zadania i cele, mają stałą strukturę organizacyjną i są kontrolowane przez jednostki nadrzędne. Takimi grupami są klasy szkolne, organizacje młodzieżowe, organizacje samorządowe i inne. Grupy formalne mają znacznie szersze cele i zadania niż grupy nieformalne. Do grup formalnych należą również grupy wychowawcze organizowane celowo, kształcące określone cechy osobowości lub pożądane wartości społeczne. Będą to zespoły wychowawcze, drużyny zuchowe, harcerskie i temu podobne. Ważnym czynnikiem spajającym grupę jest jej atrakcyjność.
     Drugim czynnikiem warunkującym spoistość grupy są obowiązujące w niej normy, przyjęte i przestrzegane przez wszystkich członków. Poważniejsze odchylenie od norm grupowych powoduje nie tylko osłabienie przynależności do grupy, ale również zachwianie równowagi psychicznej jednostki. Normy społeczne w grupie prowadzą do kształtowania dyscypliny, formowania świadomości moralnej, ułatwiają realizację zadań i wprowadzają ład i porządek do działalności grupy. Przestrzeganie ich prowadzi do zwartości grupy, jednomyślności w kwestiach ważnych dla grupy, zgodności w ustalaniu jej zadań i celów.
     Grupa nieformalna to taka, w której podstawowym czynnikiem jest więź emocjonalna łącząca poszczególnych członków i zaspokajająca ich potrzeby psychiczne. Grupy nieformalne nie są odgórnie organizowane, powstają spontanicznie i nie zawsze można mieć nad nimi kontrolę wychowawczą. Powstawanie zespołów wśród młodzieży w wieku dorastania jest zjawiskiem powszechnym, łatwo to zaobserwować zarówno na terenie klas szkolnych, jak i w życiu pozaszkolnym. Najczęściej wyróżnianymi typami małych nieformalnych grup są: najbliżsi przyjaciele, paczki, grupy koleżeńskie, bandy.
     Najbliżsi przyjaciele. Przyjaźń jako typ stosunków międzyludzkich pojawia się dopiero w okresie dorastania. Początkowo o wyborze przyjaciela lub przyjaciółki decydują cechy zewnętrzne, np. miły wygląd, schludność, uprzejmy sposób bycia – u dziewcząt, a siła, zręczność, odwaga – u chłopców. Stopniowo jednak młodzież coraz bardziej zaczyna zwracać uwagę na walory wewnętrzne: poziom intelektualny, zalety charakteru, wartości moralne i społeczne. W późniejszych fazach, a także w okresie młodzieńczym, przyjaźń staje się bardziej "życiowa". Przyjaciela lub przyjaciółkę lubi się ze wszystkimi zaletami i wadami. Wzrasta tolerancja w stosunku do wzajemnych błędów i wykroczeń.
     Przestaje też obowiązywać bezwzględna wyłączność. Poza ogólną potrzebą obcowania z rówieśnikami, uzasadniają to zjawisko momenty natury społecznej, jak i psychicznej. Na skutek rozluźnienia więzów rodzinnych i nasilenia konfliktów z otoczeniem młodociani szukają oparcia w grupie rówieśniczej. Obcowanie z grupą nie może jednak zaspokoić potrzeby głębszej więzi uczuciowej i bardziej intymnego kontaktu osobistego. Poczucie osamotnienia, liczne problemy i rozterki tego wieku, często nawiedzające stany depresyjne – wszystko to skłania młodocianych do szukania wśród rówieśników osoby godnej zaufania, całkowicie oddanej i posiadającej te same potrzeby i kłopoty. Paczki. Są to drobne grupki młodzieży ściślej ze sobą zaprzyjaźnione, liczące przeciętnie od 3 do 6 osób. Panuje między nimi zgodność poglądów, więzy wzajemnej sympatii i podziwu. Trwałość paczek jest bardzo różna i zależy od wielu okoliczności. Niekiedy więzy zadzierzgnięte w młodości trwają aż do dorosłości, a nieraz i przez całe życie. Życie paczki jest wypełnione rozmowami o codziennych sukcesach i niepowodzeniach, o planowanych zabawach, o książkach i filmach. W paczce się plotkuje, ocenia się rówieśników i dorosłych. Młodzież paczką chodzi do kawiarni, członkowie paczki wspólnie odrabiają lekcje. Czasami łączy ich uczestnictwo w tych samych zespołach sportowych oraz wspólne spędzanie wolnego czasu. Paczka unika kontroli ze strony dorosłych i osób postronnych. Członkowie paczki są skłonni otaczać tajemnicą miejsce swych spotkań. Wspomniana tajemniczość otaczająca poczynania paczki jest wyrazem dążenia do autonomii i pragnienia usamodzielniania się. W wielu przypadkach wychowawcy bez potrzeby podnoszą alarm z tego powodu, iż ich wychowankowie nie chcą wyjawić "tajemnic" dotyczących paczki. Tymczasem młodzież musi mieć swój świat rówieśniczych spraw i związanych z tymi sprawami tajemnic.
      Paczka wywiera wielki wpływ na myśli i uczucia swych rówieśników. Paczka stwarza poczucie bezpieczeństwa i ułatwia uwolnienie się od emocjonalnego napięcia. W koleżeńskiej atmosferze paczki młodzież łatwo zrzuca maskę i staje się sobą. Wychowawcy, którzy chcą, żeby rola paczki nie była zbyt dominująca, powinni troszczyć się o zapewnienie wychowywanej młodzieży swobody w domu rodzinnym, szkole. Osiągają to ci wychowawcy, którzy rozmawiają z młodzieżą o jej sprawach, okazują zainteresowanie jej troskami i sukcesami, nie są moralizatorscy, raczej doradzają i skłaniają do autorefleksji niż nakazują czy zakazują.
     Uczestnictwo w paczce nakazuje przyjąć pewne wzory postępowania i stanowi czynnik regulujący zachowania. Młody człowiek uczy się szanować normy, bo je sam ustanawia. Uczestnictwo w paczce pomaga w uwolnieniu się od uznanych autorytetów i skłania do szukania nowych.
     Należy podkreślić, iż uczestnictwo w paczce może stwarzać szereg ujemnych wychowawczo postaw: może stawać się źródłem snobizmu i wykroczeń, powodować niechętne ustosunkowanie się do osób spoza paczki i ekskluzywną lojalność wobec swoich członków.
     Niejednokrotnie w paczce łączy się młodzież lepiej sytuowana materialnie, co staje się źródłem zawiści miedzy członkami paczki i osobami, które do paczki nie należą. Autonomiczny charakter paczki zwiększa napięcia między rodzicami i dziećmi w wyniku rozbieżności miedzy wymaganiami rodziców i paczki.
     Jeżeli wychowawcy są rzeczywistymi przyjaciółmi wychowanka, jeżeli wychowanek chętnie zwraca się do wychowawców ze swoimi kłopotami, wówczas wychowawcy mogą w dyskretny sposób oddziaływać na wybór korzystnej wychowawczo paczki. W przypadku wrogiego stosunku wychowawców do wszelkich form uczestnictwa wychowanka w grupach nieformalnych, wychowawcy tracą kontakt nad tą sferą wpływów.
     Grupy koleżeńskie. Tak nazywa się grupy nieformalne, bardziej liczne niż paczki i mniej od nich ekskluzywne. Ich członkowie dobierają się ze względu na jakieś pokrewieństwo kulturowe, podobne poglądy i zainteresowania, ale nie wszyscy są w jednakowym stopniu ze sobą zaprzyjaźnieni. Grupa ta tworzy się zazwyczaj z paczki dzięki przyjmowaniu do niej coraz nowych członków. W przeciwieństwie do dobrze zorganizowanych grup dziecięcych, koleżeńskie grupy młodzieżowe posiadają bardziej liczną strukturę organizacyjną. Nie ma w nich przywódcy ani zaplanowanej działalności. Atrakcyjność ich polega na wspólnym spędzaniu wolnego czasu, wykonywaniu wielu zwykłych czynności, głównie o charakterze towarzyskim.
     Bandy. Potocznie bandą nazywamy każdą nieco większą grupę dzieci w wieku szkolnym. W psychologii nazwa ta obejmuje bardziej zwarte i zorganizowane zabawowe grupy dzieci w młodszym wieku szkolnym (do 12 lat).
     W znaczeniu drugim, bardziej specyficznym, nazwa "banda" odnosi się już do zjawiska o charakterze negatywnym: dotyczy tych grup młodzieżowych, które zrzeszają osobników zaniedbanych i odrzucanych w złym środowisku domowym, nie akceptowanych przez rówieśników w szkole. Szukają oni zaspokojenia swych potrzeb społecznych, głównie przynależności i uznania, a także współuczestnictwa w grupie rówieśniczej wśród podobnych sobie nieletnich, źle przystosowanych, wykolejonych, wkraczających stopniowo na drogę przestępstwa. Bandy młodocianych są podobne pod wieloma względami do paczek, ale kładą większy nacisk na osiąganie specyficznych dla każdej bandy celów (sportowych, przestępczych, agresywnych), wymagają większej solidarności i lojalności od swych członków, utrzymują bardziej wrogą, buntowniczą i konspiracyjną postawę wobec dorosłych. Rola przywódców w bandach jest silnie zaznaczona, posiadają oni duży autorytet i wymagają od członków bezwzględnego posłuszeństwa i uległości.
     W społeczeństwach istnieją również grupy młodzieży, które kwestionują wartości zastanej kultury, grupy zbuntowane przeciwko zwyczajom lub stylowi życia starszego pokolenia. Tworzą one subkultury młodzieżowe takie jak: hipisi, gitowcy, skinheadzi, punki. Młodzież odrzucająca wartości dorosłych dąży do stworzenia własnych wzorów zachowań, własnej kultury, podkreśla swoją odrębność. Subkultura młodzieżowa przejawia się w różnych formach, jednakże wspólną cechą grup jest zanegowanie kultury dominującej w społeczeństwie. Subkultury młodzieżowe są elementem polskiej rzeczywistości kulturowej. Nie znajdują jednak szerszej akceptacji i oparcia w społeczeństwie.
     Grupy rówieśnicze stanowią naturalną formę życia dzieci i młodzieży, wyrażają ich dążenia do działania i samodzielności. Powstają one w rezultacie spontanicznej aktywności zabawowej oraz samodzielnego rozwijania dążeń i celów.
     Wychowawcze oddziaływanie grup rówieśniczych może być pozytywne lub negatywne. W miarę rozwoju dziecka wpływ ujemnych cech takich, jak: lekceważąca postawa wobec zasad i autorytetów, snobizm i złośliwość staje się słabszy, dominują natomiast czynniki dodatnie.
     Dziecko uczy się opanowywać egoizm, rozwija samokontrolę, sumienność, lojalność. Grupy rówieśnicze stanowią więc naturalną drogę procesu uspołeczniania dzieci i młodzieży, wchodzenia w skomplikowany świat współżycia i współdziałania społecznego.
      Kształtowanie się podstawowych struktur osobowości przypada na wiek przedszkolny. Jednak wiele ważnych elementów buduje się w okresie późnego dzieciństwa 12-13 lat. Trzonem osobowości jest obraz samego siebie, jak mówią psychologowie "struktury ja". Jednak trzeba powiedzieć, że samowiedza (wiedza o sobie) w okresie przedszkolnym to zwykle zbiór sądów o charakterze opisowym, dotyczących wyglądu, posiadanych rzeczy i umiejętności, dopiero pod koniec tego okresu pojawiają się pierwsze sądy wartościujące i opinie o tym, jakie dziecko powinno być.
     Ważnym elementem obrazu siebie jest samoocena, ona to determinuje rozwój wielu innych struktur i ma wpływ na aktywność dziecka.
      Również ważnym elementem rozwoju osobowości, bardzo charakterystycznym dla dziecka w wieku szkolnym, jest rozwój i kształtowanie się zainteresowań. Nazywamy tak względnie trwałe dążenia do poznawania otaczającego nas świata. Przybierają one postać ukierunkowanej aktywności poznawczej o określonym nasileniu i przejawiają się w selektywnym stosunku do otaczających nas zjawisk. Rozwój zainteresowań zależy od płci, zdolności, środowiska społecznego, oddziaływań szkoły i gromady.
     Istotne dla rozwoju osobowości dziecka jest to, że staje się ono członkiem formalnych grup rówieśniczych, niekiedy wielu takich grup. Dlatego ważne są umiejętności komunikacyjne, od nich zależy nawiązywanie kontaktów, znalezienie swego miejsca w grupie. Wielu uczniów klas młodszych ma z tym duże problemy.
     Bardzo niebezpieczna jest sytuacja dziecka odrzucanego – takie dziecko jest nielubiane, rzadko wybierane do zabaw. Często ten brak społecznej akceptacji rodzi również brak akceptacji ze strony dziecka, co owocuje wszczynaniem przez nie kłótni i bójek. Dzieci odrzucone często mają zaburzone poczucie własnej wartości (samoocenę), niekiedy sobie przypisują winy wszelkich niepowodzeń, nawet takich, na które nie miały żadnego wpływu.
     Elementem sprzyjającym rozwojowi osobowości jest pojawienie się przyjaźni.
     W późniejszym dzieciństwie jest to związek oparty na wzajemnym zaufaniu i udzielaniu sobie pomocy. Przyjacielem staje się ze względu na to, jakim się jest, a nie co się ma. Przyjaźń nie zależy już tylko od wspólnych zabaw czy też cech zewnętrznych, ważnym elementem mogą być np. wspólne zainteresowania lub podobieństwa cech osobowości.
      Szkoła jest instytucją, w której uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę, ale decyduje ona o wszechstronnym rozwoju osobowości dziecka. Istotną rolę w przekazywaniu wzorów zachowań, norm moralnych, w kształtowaniu społecznie pożądanych postaw odgrywa nauczyciel.
      Wiedza o funkcjonowaniu grup dziecięcych: klasy szkolnej, nieformalnych grup rówieśniczych, znajomości panujących stosunków społecznych, rozkładu sympatii i antypatii jest nieodzownym warunkiem przy organizowaniu procesu wychowawczego. Dla wychowawcy szczególne znaczenie ma znajomość struktury klasy, pozycje poszczególnych jednostek w zespole klasowym oraz czynników, które na nie wpływają.
     Sądzę, że w większości klas znajdują się dzieci odrzucane. Nauczyciel powinien je otoczyć szczególną troska i opieką, wdrożyć dzieci akceptowane do współpracy i korepetycji koleżeńskich w ramach wzajemnej pomocy w nauce, eksponować "silne strony" uczniów odrzucanych wobec całej klasy, umożliwić osiągnięcie nawet drobnych sukcesów. Obowiązkiem nauczyciela jest kształtowanie pozytywnego stosunku dzieci odrzucanych do pracy szkolnej, nauki, pamiętając o pochwałach i nagrodach, którymi powinno się obdzielić tych uczniów.
     Problem ten ma duże znaczenie, ponieważ nauczyciel winien nie tylko dostrzegać wszelkie zjawiska niekorzystne wychowawczo, ale także umieć zareagować na nie i przeciwdziałać, co jest możliwe tylko wtedy, gdy pozna przyczynę.

BIBLIOGRAFIA
  1. Łobodzki M.: Wychowanie w klasie szkolnej, WSiP, Warszawa 1985.
  2. Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży pod redakcją M. Żebrowskiej, PWN, Warszawa 1982.
  3. Hurlock E.: Rozwój dziecka, PWN, Warszawa 1985.
  4. Janowski A.: Poznawanie uczniów, Warszawa 1991.
  5. Przetacznikowa M., Makiełło-Jarża G.: Psychologia ogólna, WSiP, Warszawa 1977.
  6. Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993.
  7. Wołoszynowa L.: Rozwój i wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym, NK, Warszawa 1967.
Opracowała
Danuta Ciesielska

Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:

X


Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp
do serwisu edukacyjnego.




www.szkolnictwo.pl

e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl
- największy w Polsce katalog szkół
- ponad 1 mln użytkowników miesięcznie




Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").

Zaloguj się aby mieć dostęp do platformy edukacyjnej




Zachodniopomorskie Pomorskie Warmińsko-Mazurskie Podlaskie Mazowieckie Lubelskie Kujawsko-Pomorskie Wielkopolskie Lubuskie Łódzkie Świętokrzyskie Podkarpackie Małopolskie Śląskie Opolskie Dolnośląskie